Postafhandeling door Gemeente Nijmegen

brief d.d. 2 december 1998 aan de Raad
Raadsbesluit d.d. 16 december 1999
Commissievergadering SFOB d.d. 1 maart 1999
antwoord van B&W d.d. 22 april 1999
faxbericht d.d. 29 april 1999 aan B&W
idem d.d. 31 mei 1999

brief d.d. 1 juli 1999 aan de Raad (klacht)
bijlage: Chronologisch overzicht

faxbericht d.d. 1 augustus 1999 aan voorzitter
ontvangstbevestiging d.d. 5 augustus 1999
faxbericht d.d. 7 augustus 1999
reactie d.d. 27 augustus 1999
faxbericht d.d. 29 augustus 1999 aan B&W

Commissievergadering SFOB d.d. 22 september 1999
Raadsbesluit d.d. 5 oktober 1999
antwoord van B&W d.d. 11 oktober 1999

 
Rob Essers

Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
(024) 355 81 71
rob@gaypnt.demon.nl

De Raad van de gemeente Nijmegen
Korte Nieuwstraat 6
6511 PP  NIJMEGEN
Uw brief van Uw kenmerk Ons kenmerk Datum
2 december 1998
Onderwerp
afhandeling post



Geachte leden,

Op 15 oktober 1998 heb ik het college van burgemeester en wethouders - met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur - verzocht om informatie over:

  besluit B&W d.d. 7 januari 1997 (nummer 1.9)
"3. E-mailadres continueren; bestuursdienst opdracht geven tot het formuleren van een protocol voor digitale post."
 
besluit B&W d.d. 7 oktober 1997 (nummer 1.5)
"2. Het herinvoeren van centrale berichtregistratie conform de vast te stellen postwijzer en daarmee samenhangende concernrichtlijn en standaards.
[..]"

Na een tweetal herinneringen ontving ik uiteindelijk een antwoord van de gemeentesecretaris d.d. 30 november 1998 (kenmerk bd11/HM) waarin mij werd meegedeeld:

  "Hierbij bericht ik u:
1. N.a.v. uw fax van 15-10 i.v.m. uw brief 1-11-1998 over postregistratie: Er bestaat geen protocol voor digitale post.
Aan een postwijzer wordt gewerkt. Een conceptversie daarvan is bijgevoegd."

Bovengenoemde conceptversie is gedateerd 9 juni 1997; de steller ervan is inmiddels niet meer in dienst van de gemeente.

Helaas moet ik regelmatig vaststellen dat de afhandeling van post te wensen over laat. Of dat een gevolg is van het ontbreken van een centrale berichtregistratie en een protocol voor digitale post kan ik niet beoordelen. Uw speciale aandacht hiervoor is echter alleszins op z'n plaats.

Met vriendelijke groet en hoogachting,

Rob Essers

 
BESLUITENLIJST


van de vergadering van de Raad van de gemeente Nijmegen

op 16 december 1998 om 14.00 uur en

op 17 december 1998 om 20.00 uur

ten stadhuize.


 
Agenda-
punt
Nummer
raads-
voorstel
Omschrijving voorstel Boek-
werk
Deel
Pagina


 

6.    D     Met voorstel voor kennisgeving aan te nemen.


            [..]

6.    D9    Brief van R.C. Essers d.d. 2 december 1998            2500
            betreffende postafhandeling

            Raadsbesluit d.d. 16 december 1999
            Wordt behandeld in de Commissie Sport Financiën,
            Organisatie en Bedrijven.
 
Gemeente Nijmegen
Verslag vergadering
Commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven

Vergadering / project
Commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven

Datum vergadering
1 maart 1999

 

[..]


2. Ingekomen brief van dhr. Essers over afhandeling post
Inspreker is dhr. Essers. Hij vraagt of er duidelijkheid kan worden
gegeven over de wijze waarop de gemeente brieven, faxen en e-mails
afhandelt. Deze duidelijkheid zal moeten blijken uit een voor burgers
toegankelijke postwijzer en uit protocollen. Tenslotte is dhr. Essers
het niet eens met het concept-antwoord.
Alle fracties zijn van mening dat de afhandeling van post snel en
volgens de daartoe opgestelde procedures moet gebeuren. Enkele fracties
vinden bovendien dat niet het ambtelijk apparaat, maar de raad de
prioriteit in afhandeling van post bepaalt.
GroenLinks vraagt om de postwijzer en de afhandeling van digitale post
voor de volgende keer te agenderen.
De voorzitter zegt dat er gewerkt wordt aan een procedure om e-mails af
te handelen. Met de start van de nieuwe organisatie wordt de post
centraal geregistreerd.
Toezegging:
De voorzitter zegt toe in één van de volgende commissies het systeem van
postafhandeling te agenderen.


Bron: Verslag commissievergadering SFOB d.d. 1 maart 1999; pag. 1

 
Directie Stadsbedrijven
Facilitair Bedrijf
Informatiemanagement
Gemeente Nijmegen
Graafseweg 104
6512 CH  Nijmegen
Telefoon (024) 329 99 99
Telefax   (024) 329 92 99
De heer R. Essers
Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen

Postadres
Postbus 9105
6500 HG  Nijmegen
Datum Datum uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
22-04-1999 02-12-1998 BG430/BG
98.27602
3299821
Onderwerp Aantal bijlagen
Afhandeling post  


Geachte heer Essers,

Naar aanleiding van uw brief van 2 december jl. m.b.t. afhandeling post
berichten wij u het volgende.
De gemeente Nijmegen probeert op allerlei punten de bedrijfsvoering
continu te verbeteren, in het belang van burgers en andere klanten. Zo
is met de start van de nieuwe organisatie op 1 februari jl. ook de
verdere invoering van de besluiten m.b.t. berichtenverkeer (post, fax-
en e-mail) opgepakt.
Voor alle duidelijkheid merken wij op dat de ambtelijke organisatie
prioriteiten moet stellen in de afhandeling van post en processen;
context van stukken en maatschappelijk belang spelen daarbij een rol.
De verdere invoering van berichtenverkeer biedt dus niet per definitie
garanties voor een door u als bevredigend ervaren afhandeling.


Hoogachtend,
college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen,

De Burgemeester,                   De Secretaris,




w.g. mr. E.M. d'Hondt              w.g. W. Smids
 
Rob Essers

Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
(024) 355 81 71
rob@gaypnt.demon.nl

Het College van Burgemeester en Wethouders
van Nijmegen

Fax: (024) 329 92 99

Uw brief van Uw kenmerk Ons kenmerk Datum
22-04-1999 BG40/BG
98.27602
29 april 1999
Onderwerp
afhandeling post



Geacht college,

Vandaag ontving ik bovengenoemde brief die volgens de stempel van de frankeermachine op 28 april 1999 verzonden is; op de brief zelf ontbreekt een VERZONDEN-stempel. Het feit dat ik pas nu deze reactie op mijn brief d.d. 2 december 1998 ontvang, is voor mij om verschillende redenen onbegrijpelijk. Het zal van uw nadere toelichting afhangen of ik mij genoodzaakt zie hierover een formele klacht conform de Klachtenverordening (1996) in te dienen. Hopelijk kunt u mij binnen twee weken duidelijkheid verschaffen over de volgende punten.

1. De raad heeft op 15 december 1998 (zie besluitenlijst d.d. 16 december 1999) niet besloten dat mijn brief onder de competentie van de van het College van Burgemeester en Wethouders valt en ter afdoening in handen van het college gesteld wordt. Waarom u de brief wel als zodanig denkt te kunnen afdoen, is mij niet duidelijk.

2. Pas op 1 maart 1999 is mijn brief conform het raadsbesluit d.d. 16 december 1998 behandeld in de Commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven. De commissie heeft niet ingestemd met het concept-antwoord d.d. 9 februari 1999. "Enkele fracties vinden bovendien dat niet het ambtelijk apparaat, maar de raad de prioriteit in afhandeling van post bepaalt." Op de datum na is het concept-antwoord gelijk aan uw reactie d.d. 22 april 1999. Waarom mij dit antwoord na een paar maanden alsnog toegezonden wordt, begrijp ik niet.

3. Op 31 maart 1999 deelde de secretaris van de Commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven mij schriftelijk mee: "Op 28 april zal een (concept-)antwoord op uw brief d.d. 2 december 1998 aan de raad ter besluitvorming worden voorgelegd." Verzuimd is om mij te informeren over de reden dat deze toezegging niet is nagekomen.

4. In mijn faxbericht d.d. 24 april 1999 heb ik de voorzitter van de raad o.a. gewezen op het uitblijven van het antwoord op mijn brief d.d. 2 december 1998 en de toezegging van de secretaris d.d. 31 maart 1999. Een reactie op mijn faxbericht heb ik (nog) niet ontvangen.

Met vriendelijke groet en hoogachting,

drs. R.C. Essers

 
Rob Essers

Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
(024) 355 81 71
rob@gaypnt.demon.nl

Het College van Burgemeester en Wethouders
van Nijmegen

Fax: (024) 329 92 99

Uw brief van Uw kenmerk Ons kenmerk Datum
BG40/BG
98.27602
31 mei 1999
Onderwerp
afhandeling post



Geacht college,

Op 29 april 1999 zond ik u faxbericht met het verzoek om mij binnen twee weken duidelijkheid verschaffen over een aantal punten. Helaas moet ik vaststellen dat ik tot nu toe nog geen enkele reactie ontvangen heb. Zelfs een ontvangstbevestiging of behandelingsbericht heeft mij niet bereikt (dat mijn faxbericht wél is aangekomen, bleek op 19 mei toen ik de heer R. Dragt in het stadhuis tegenkwam).

Ik wil u nogmaals om duidelijkheid verzoeken over de in de eerste bijlage genoemde punten. Tevens ben ik zeer benieuwd naar de reden van het uitblijven van een reactie op mijn e-mail van woensdag 12 mei 1999. Ik zou het zeer op prijs stellen als u in uw reactie expliciet aandacht zou willen besteden aan de registratie van mijn e-mail en faxbericht (zie bijlagen).

Met vriendelijke groet en hoogachting,

drs. R.C. Essers

Bijlage(n): 2.  [ 1 | 2 ]
 
Rob Essers

Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
(024) 355 81 71
rob@gaypnt.demon.nl

De Raad van de gemeente Nijmegen
Korte Nieuwstraat 6
6511 PP  NIJMEGEN
Uw brief van Uw kenmerk Ons kenmerk Datum
98.27602 1 juli 1999
Onderwerp
klacht over postafhandeling



Geachte leden,

Op 2 december 1998 heb ik mij tot de Raad van de gemeente Nijmegen gewend met een brief over de afhandeling van post. Op 15/16 december 1998 heeft de raad besloten deze te behandelen in de commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven. Er is niet besloten om de brief ter afdoening in handen te stellen van Burgemeester en Wethouders.

Bij de behandeling op 1 maart 1999 heeft de commissie geen advies uitgebracht over het concept-antwoord. In de periode daarna heb ik de voorzitter van de raad, de secretaris van de commissie en de steller van het concept-antwoord er op gewezen dat ik alsnog een antwoord van of namens de raad verwacht. Op 31 maart 1999 heeft de commissiesecretaris mij schriftelijk toegezegd dat een concept-antwoord op 28 april 1999 ter besluitvorming aan de raad zou worden voorgelegd.

Desondanks ontving ik op 29 april 1999 een antwoord van het college van Burgemeester en Wethouders d.d. 22 april 1999 (kenmerk B430/BG 98.27602). De inhoud hiervan is gelijk aan het concept-antwoord waarmee de commissie op 1 maart 1999 niet ingestemd heeft. Als reactie hierop heb ik het college nog diezelfde dag verzocht om mij binnen twee weken duidelijkheid te verschaffen over deze voor mij onbegrijpelijke gang van zaken. Op 31 mei 1999 heb ik Burgemeester en Wethouders gewezen op het uitblijven van een reactie en mijn verzoek nogmaals herhaald.

Als bijlage treft u hierbij een chronologisch overzicht vanaf 15 oktober 1998 aan van zaken die betrekking hebben op het onderwerp 'postafhandeling'. Een groot aantal van de 15 stukken die van mij uitgegaan zijn, is het gevolg van het niet of niet naar behoren reageren op eerdere brieven, faxen en/of e-mailberichten:

  - niet (40%) nrs. 17, 18, 19, 22, 24, 26
- onvoldoende (47%) nrs. 1, 2, 3, 5, 8, 21, 23
- voldoende (13%) nrs. 14, 15

Gezien het onderwerp is dit een wel zeer magere score... Vandaar dat ik mij genoodzaakt zie gebruik te maken van het recht om op grond van artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht een klacht in te dienen over de hierop betrekking hebbende gedragingen van de verschillende bestuursorganen van de gemeente Nijmegen.

Mijn voornaamste grief betreft de beantwoording van mijn brief d.d. 2 december 1998 aan het hoogste bestuursorgaan van de gemeente Nijmegen. Maar ook de 12 andere brieven, faxen en e-mailberichten waarop niet of niet naar behoren is gereageerd, dienen bij de behandeling van mijn klacht betrokken te worden.

Het spreekt voor zich dat Hoofdstuk 9 Klachtafhandeling van de Algemene wet bestuursrecht in acht genomen dient te worden. Ik hecht hierbij in het bijzonder aan de naleving van de artikelen 9:6 en 9:11.

Met vriendelijke groet en hoogachting,

drs. R.C. Essers

Bijlage(n): 1.
 
Rob Essers

Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
(024) 355 81 71
rob@gaypnt.demon.nl
Chronologisch overzicht
voorgeschiedenis
[1]15-10-199819:09 uur: e-mailbericht aan gemeente@nijmegen.nl, t.a.v. Burgemeester en Wethouders van Nijmegen; verzoek om informatie over protocol voor digitale post etc.
[2]01-11-1998brief aan het college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen; herhaald verzoek
- bijlage: e-mailbericht d.d. 15 oktober 1998
[3]23-11-199816:04 uur: faxbericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen; herhaald verzoek (bis)
- bijlage: brief d.d. 1 november 1998
- bijlage: e-mailbericht d.d. 15 oktober 1998
[4]30-11-1998brief van W. Smids, gemeentesecretaris, verzonden 1 december 1998, kenmerk bd11/HM; diverse
- bijlage: concept-versie postwijzer d.d. 9 juni 1997
 
brief aan de raad
[5]02-12-1998brief aan de Raad van de gemeente Nijmegen; afhandeling van post
 
[6]04-12-1998brief van mw. T. Jorritsma, hoofd bureau Beleidscoördinatie, namens de voorzitter van de Gemeenteraad Nijmegen, kenmerk bd12/98.27602; Uw brief aan de gemeenteraad inzake afhandeling post
 
[7]15-12-1998agendapunt 6. D9, raadsvergadering 16 december 1998; Brief van R. Essers d.d. 2 december 1998 betreffende postafhandeling
 
[8]16-12-199800:59 uur: faxbericht aan de secretaris van de commissie Financiën, Organisatie en Bedrijven; commissievergadering 5 januari 1999 (lees: 13 januari 1999)
[9]19-01-1999brief van R. Dragt, commissiesecretaris commissie Financiën, Organisatie en Bedrijven, kenmerk 99.3403; afhandeling post
[10]20-01-1999telefonisch contact met commissiesecretaris
[11]??-02-1999idem; uitnodiging commissievergadering 1 maart 1999
[12]09-02-1999in commissieset: concept-antwoord van het college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, kenmerk B430/BG 98.27602; afhandeling post
 
commissievergadering
[13]01-03-1999agendapunt 2, vergadering commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven; N.a.v. raadsbesluit 16 december, te bespreken brief R. Essers, d.d. 2 december 1998 inzake afhandeling van post. Een concept-antwoord is opgenomen. De commissie wordt om advies gevraagd.
 
[14]13-03-199919:02 uur: faxbericht aan de secretaris van de commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven; afhandeling post
19:36 uur: afschrift per e-mail aan o.a gemeente@nijmegen.nl
[15]27-03-199920:29 uur: faxbericht aan de secretaris van de commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven; afhandeling post
[16]31-03-1999brief van R. Dragt, Secretaris commissie SFOB, kenmerk C330/RD; Afhandeling post (reactie op faxberichten van 13 en 27 maart 1999)
[17]10-04-199912:00 uur: e-mailbericht aan gemeente@nijmegen.nl, t.a.v. mw. B. Gillissen, afdeling Informatiemanagement (directie Stadsbedrijven); postafhandeling
[18]14-04-199922:45 uur: e-mailbericht aan gemeente@nijmegen.nl, t.a.v. mw. B. Gillissen, afdeling Informatiemanagement (directie Stadsbedrijven); e-mailadres & C-brieven
[19]24-04-199914:33 uur: faxbericht aan de Voorzitter van de Raad van de gemeente Nijmegen; afhandeling brieven aan de raad
14:39 uur: afschrift per e-mail aan o.a gemeente@nijmegen.nl
 
antwoord op brief aan de raad
[20]22-04-1999brief van het college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, verzonden 28 april 1999, kenmerk B430/BG 98.27602; Afhandeling post (reactie op brief van 2 december 1998)
 
[21]29-04-199910:35 uur: faxbericht aan de secretaris van de commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven; afhandeling post (reactie op brief van 31 maart 1999)
[22]29-04-199913:42 uur: faxbericht aan het College van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen; onbegrijpelijk (reactie op brief van 22 april 1999)
13:45 uur afschrift per e-mail aan o.a gemeente@nijmegen.nl, t.a.v. mw. B. Gillissen, afdeling Informatiemanagement (directie Stadsbedrijven)
[23]10-05-199921:49 uur: faxbericht aan de secretaris van de commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven; afhandeling post
- bijlage: faxbericht aan het college d.d. 29 april 1999
[24]12-05-199916:29 uur: e-mailbericht aan gemeente@nijmegen.nl, t.a.v. mw. B. Gillissen, afdeling Informatiemanagement (directie Stadsbedrijven); verzoek om informatie (met expliciete vermelding "N.B. DIT BERICHT DIENT GEREGISTREERD TE WORDEN!")
[25]19-05-1999mondeling contact met commissiesecretaris
[26]31-05-199913:57 uur: faxbericht aan het College van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen; nog onbegrijpelijker... (rappel)
- bijlage: faxbericht aan het college d.d. 29 april 1999
- bijlage: e-mailbericht d.d. 12 mei 1999
RE/19990701/2
 
Rob Essers

Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
(024) 355 81 71
rob@gaypnt.demon.nl

De voorzitter van de Raad van de gemeente Nijmegen
de heer mr. E.M. d'Hondt

Fax: (024) 323 59 92

Uw brief van Uw kenmerk Ons kenmerk Datum
1 augustus 1999
Onderwerp
geen bericht



Geachte heer D'Hondt,

Op 1 juli 1999 heb ik bij de receptie van het stadhuis een aan de Raad van de gemeente Nijmegen gerichte brief d.d. 1 juli 1999 afgegeven (onderwerp klacht over postafhandeling). Helaas moet ik vaststellen dat uit niets blijkt dat mijn brief met inachtneming van Hoofdstuk 9 Klachtafhandeling van de Algemene wet bestuursrecht wordt afgehandeld.

Hopelijk kunt u er - gelet op artikel 74, eerste lid, van de Gemeentewet - voor zorgen dat ik in ieder geval alsnog zo spoedig mogelijk een ontvangstbevestiging als bedoeld in artikel 9:6 Awb ontvang.

Met vriendelijke groet en hoogachting,

drs. R.C. Essers

 
Directie Bestuur & Organisatie
Bestuursondersteuning
Kabinet & Veiligheid
Gemeente Nijmegen
Korte Nieuwstraat 6
6511 pp  Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax   (024) 2378
De heer drs. R.C. Essers
Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen

Postadres
Postbus 9105
6500 HG  Nijmegen
Datum Datum uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
05-08-1999 01-07-1999 C210
99.33320
3292918
Onderwerp Aantal bijlagen
ontvangstbevestiging  
 

Geachte heer Essers,

Bij brief van 1 augustus 1999, gericht aan de voorzitter van de
gemeenteraad, vraagt u om een ontvangstbevestiging van uw brief van 1
juli 1999 met als onderwerp 'klacht over postbehandeling'.
Hierbij bericht ik u dat beide brieven in goede orde zijn ontvangen. Het
concept-antwoord op uw brief van 1 juli 1999 wordt geagendeerd voor de
raadsvergadering van 5 oktober 1999.

Met vriendelijke groet,
Namens de burgemeester van Nijmegen,
Het hoofd van het bureau Kabinet en Veiligheid,




w.g. mr. J. de Roos
 
Rob Essers

Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
(024) 355 81 71
rob@gaypnt.demon.nl

Directie Bestuur & Organisatie
T.a.v. het hoofd van het bureau Kabinet & Veiligheid,
de heer mr. J. de Roos

Fax: (024) 323 59 92

Uw brief van Uw kenmerk Ons kenmerk Datum
05-08-1999 C210
99.33320
7 augustus 1999
Onderwerp
uw ontvangstbevestiging



Geachte heer De Roos,

Hartelijk dank voor de schriftelijke ontvangsbevestiging van mijn brief d.d. 1 juli 1999 aan de Raad van de gemeente Nijmegen en mijn faxbericht d.d. 1 augustus 1999 aan de voorzitter van de raad. Uw brief roept echter vragen op omtrent de wijze waarop uitvoering gegeven wordt aan Hoofdstuk 9 Klachtafhandeling van de Algemene wet bestuursrecht.

De termijn waarop mijn klacht op grond van artikel 9:11, eerste lid, afgehandeld dient te zijn, verstrijkt binnenkort, tenzij afdeling 9:3 van toepassing is en/of de afhandeling op grond van het tweede lid voor ten hoogste vier weken wordt verdaagd. Uit uw brief blijkt het een noch het ander. Het concept-antwoord staat kennelijk pas op de raadsagenda in de veertiende week na het indienen van de klacht. Alleen als afdeling 9:3 van toepassing is én de afhandeling met vier weken wordt verdaagd, kan met de grootste moeite worden voldaan aan de wettelijke termijn.

Hopelijk kunt u mij op korte termijn helderheid verschaffen over de verdere procedure. Wordt de beslissing van de raad conform artikel 3, vijfde lid, van de gemeentelijke Klachtenverordening voorbereid door de Commissie voor bezwaarschriften en is dit aan te merken als een klachtadviesprocedure als bedoeld in afdeling 9:3 Awb? Of klopt de volgende redenering van de heer P. Willemsen, waarnemend directeur Directie Inwoners, in zijn brief d.d. 29 juli 1999?

  "Door het in werking treden van Hoofdstuk 9 Awb op 1 juli 1999, is de tot dan van toepassing zijnde gemeentelijke klachtenverordening van rechtswege vervallen. Bij de gemeente Nijmegen wordt momenteel bezien in hoeverre het wenselijk is de bestaande gemeentelijke klachtregeling te handhaven, of dat zij in het licht van de nieuwe Awb-regeling over het interne klachtrecht verder achterwege kan blijven. In deze tussenfase worden nieuwe klachten afgewikkeld binnen het nieuwe regime van Hoofdstuk 9 Awb. [..]"

Dat klachten met toepassing van Hoofdstuk 9 van de wet behandeld dienen te worden, spreekt voor zich. Voor zover het evenwel om zaken gaat die wél in de Klachtenverordening maar niet in de Algemene wet bestuursrecht geregeld zijn, geldt mijns inziens nog altijd de gemeentelijke verordening. Op dit punt verschil ik van mening met de waarnemend directeur Directie Inwoners. Ik zie niet in waarom allerlei (uitvoerings-)bepalingen inzake de behandeling van klachten per 1 juli 1999 van rechtswege vervallen zouden zijn. Bovendien begrijp ik niet waarom het college in dat geval verzuimd heeft zorg te dragen voor een deugdelijke openbare voorlichting hieromtrent (zie artikel 13, eerste lid, van de Klachtenverordening).

Tot slot wil ik niet nalaten om mijn verbazing uit te spreken over de afhandeling tot nu toe van mijn brief d.d. 1 juli 1999 aan het hoogste bestuursorgaan van de gemeente Nijmegen. Zeker gezien het onderwerp had de ontvangst in ieder geval binnen een redelijke termijn en zonder een rappel mijnerzijds bevestigd dienen te worden. Heeft u een verklaring voor het feit dat het kennelijk niet meer de gewoonte is om de ontvangst van brieven aan de raad schriftelijk te bevestigen?

Met vriendelijke groet en hoogachting,

drs. R.C. Essers

 

Directie Bestuur & Organisatie
Bestuursondersteuning
Kabinet & Veiligheid
Gemeente Nijmegen
 
De heer drs. R.C. Essers
Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
Korte Nieuwstraat 6
6511 PP  Nijmegen
Telefoon  (024) 329 91 11
Telefax    (024) 2378

Postadres
Postbus 9105
6500 HG  Nijmegen

Datum Datum uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
27-08-1999 07-08-1999 C210 3292455
 
Onderwerp Aantal bijlagen
afhandeling brief  
 

Geachte heer Essers,

In uw faxbericht van 1 augustus 1999 aan de voorzitter van de
gemeenteraad hebt u gevraagd om een ontvangstbevestiging van uw brief
van 1 juli 1999 met als onderwerp "klacht over postbehandeling". Namens
de burgemeester heb ik bij brief van 5 augustus 1999 gezorgd voor de
ontvangstbevestiging.
Vervolgens vraagt u in uw brief van 7 augustus 1999 helderheid te
verschaffen over de verdere procedure. Via de brief van 5 augustus bent
u reeds op de hoogte van de agendering van het concept-antwoord voor de
raadsvergadering van 5 oktober 1999. De inhoud van het concept-antwoord
treft u bijgaand aan. Hieruit blijkt dat de raad wordt voorgesteld uw
brief van 1 juli 1999 niet als klacht als bedoeld in hoofdstuk 9 van de
Algemene wet bestuursrecht in behandeling te nemen. Mocht u eventueel
willen reageren op het concept-antwoord dan verzoek ik u deze reactie te
richten aan het college van burgemeester en wethouders.

Met vriendelijke groet,
Het hoofd van het bureau Kabinet en Veiligheid,




w.g. mr. J. de Roos
 
 
Rob Essers

Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
(024) 355 81 71
rob@gaypnt.demon.nl

Het College van Burgemeester en Wethouders
van Nijmegen

Fax: (024) 323 59 92

Uw brief van Uw kenmerk Ons kenmerk Datum
  99.33320 /
C370/HM
  29 augustus 1999
Onderwerp
klachtafhandeling



Geacht college,

In zijn brief d.d. 27 augustus 1999 verzocht het hoofd van het bureau Kabinet en Veiligheid, mr. J. de Roos, mij om een eventuele reactie op het concept-antwoord op mijn brief d.d. 1 juli 1999 aan uw college te richten. Vandaar dat ik hierbij uw aandacht vraag voor het volgende.

Uit het concept-antwoord blijkt weliswaar welke procedure u voor ogen heeft, maar de onduidelijkheid over de toepassing van de Algemene wet bestuursrecht en de Klachtenverordening wordt hiermee niet weggenomen.

Awb
De kern van het concept-antwoord vormt de alinea met de tekst: "Uw brief is niet als klacht als bedoeld hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht in behandeling genomen. Het gewicht van de gedraging waarover geklaagd wordt is daarvoor kennelijk onvoldoende te achten." Blijkbaar is hier sprake van een impliciete verwijzing naar artikel 9:8, tweede lid, waarin is bepaald:

        2. Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

De gedraging waarover geklaagd wordt, betreft de afhandeling van mijn brief d.d. 2 december 1998 aan het hoogste bestuursorgaan van de gemeente Nijmegen. De beantwoording door uw college is - volgens het concept-antwoord - een gedraging waarvan het gewicht kennelijk onvoldoende is... Gelukkig wordt mijn belang als klager niet in twijfel getrokken!

Een motivering van de stelling inzake het gewicht van uw gedraging ontbreekt. Het concept-antwoord voldoet dus niet aan het bepaalde in artikel 3:46 en artikel 3:47, eerste en tweede lid. Vandaar dat ik u hierbij - mede gelet op artikel 3:48, tweede lid - om een volledige en begrijpelijke motivering wil verzoeken. Een verklaring voor en rechtvaardiging van het niet in acht nemen artikel 9:8, derde lid, mag evenmin ontbreken.

Klachtenverordening
Helaas is de heer De Roos in zijn reactie niet ingegaan op mijn vragen over de toepassing van de Klachtenverordening. Uit het concept-antwoord blijkt dat de beslissing van de gemeenteraad niet is voorbereid door de Commissie voor bezwaarschriften. In zijn brief d.d. 29 juli 1999 deelde de heer P. Willemsen, waarnemend directeur Directie Inwoners, mij bij de afhandeling van een andere klacht het volgende mee:

  "Door het in werking treden van Hoofdstuk 9 Awb op 1 juli 1999, is de tot dan van toepassing zijnde gemeentelijke klachtenverordening van rechtswege vervallen. Bij de gemeente Nijmegen wordt momenteel bezien in hoeverre het wenselijk is de bestaande gemeentelijke klachtregeling te handhaven, of dat zij in het licht van de nieuwe Awb-regeling over het interne klachtrecht verder achterwege kan blijven. In deze tussenfase worden nieuwe klachten afgewikkeld binnen het nieuwe regime van Hoofdstuk 9 Awb. [..]"

Vooralsnog ga ik ervan uit dat de Klachtenverordening niet van rechtswege is vervallen. Misschien is het verstandig als uw college ook binnen de ambtelijke organisatie zorg draagt voor voorlichting over het bepaalde in de verordening (vgl. artikel 13, eerste lid).

Het is mij niet duidelijk waarom artikel 3, vijfde lid, niet van toepassing zou zijn op een beslissing van de raad om een klacht niet in behandeling te nemen. Ik zie uw nadere toelichting dan ook met belangstelling tegemoet.

Tot slot
Bij de behandeling van klachten blijken allerlei bepalingen niet in acht genomen te worden. De oplossing van dit probleem moet mijns inziens gezocht worden in een verbeterde regelgeving en een centrale administratieve afhandeling van klachten door ambtenaren die op dit gebied wél deskundig zijn.

Op de inhoud van het concept-antwoord ga ik hier verder niet in. Dat betekent geenszins dat ik daarmee kan instemmen. Als de gemeenteraad dat wel doet, zal ik mijn klacht zeker voorleggen aan de Nationale ombudsman.

Met vriendelijke groet en hoogachting,

drs. R.C. Essers

 
Gemeente Nijmegen
Verslag vergadering
Vergadering / project
Commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven

Datum vergadering
22 september 1999

 

[..]


2.    Ingekomen brief van dhr. Essers
De brief én het conceptantwoord zijn opgenomen in de commissieset. Dhr.
Essers spreekt in. Hij is het niet eens met het conceptantwoord. Hij wil
dat zijn brief wel als klacht wordt behandeld en vindt de motivering om
dat niet te doen onvoldoende. Hoewel er een argument genoemd wordt, is
het artikel waarop het college zich baseert niet opgenomen. Dhr. Essers
vindt de wijze van afdoening slordig en de termijn is ruim overschreden.
Als deze brief wordt verstuurd, zal dhr. Essers zich wenden tot de
Nationale Ombudsman.
De voorzitter antwoordt dat dhr. Essers zoveel post stuurt dat het de
afhandeling verstopt en te veel ambtelijke capaciteit vergt. Het college
blijft bij het standpunt verwoord in de brief.
Stadspartij Leefbaar Nijmegen geeft aan dat de stroom brieven van dhr.
Essers bekend is, maar dat het college zich moet beraden op de vraag
waarom hij zoveel brieven schrijft. Bovendien worden erg veel brieven
buiten de termijn afgedaan. De fractie stelt voor opnieuw over dit
onderwerp te praten. De voorzitter geeft aan dat er zeer recent nog een
uitgebreide toelichting op de postafhandeling is geweest.
GroenLinks sluit zich aan bij SLN, maar geeft dhr. Essers mee dat er een
verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Het gedrag van dhr.
Essers werkt contraproductief. De fractie stelt wel voor bij de
afhandeling van post de wettelijke regels in acht te nemen. De
voorzitter geeft aan dat dit gebeurt. Er komen wekelijks duizenden
poststukken binnen. Zonder het te willen ontkennen, geeft de voorzitter
aan dat er wel eens wat mis gaat.
De SP geeft aan dat dhr. Essers belangrijke signalen afgeeft, maar dat
hij niet altijd meer gehoord wordt. De fractie stelt voor jaarlijks een
rapportage op te stellen over de afhandeling van post. De voorzitter
geeft aan dat er vaste procedures zijn. De post wordt centraal
geregistreerd. Als termijnen worden overschreden, wordt er bij de
directies gerappelleerd.
Het CDA meent dat het college de brief zeer gedegen afdoet.
PvdA geeft aan dat er jurisprudentie is om met notoire klagers om te
gaan. De fractie vraagt SLN hard te maken dat veel brieven te laat
worden afgedaan.

Standpunt commissie
De fracties van de SP en SLN gaan niet akkoord met het conceptantwoord.
GL gaat om procedurele redenen evenmin akkoord.


Bron: Verslag commissievergadering SFOB d.d. 22 september 1999; vervolgvel 2-3

 
Besluitenlijst

van de vergadering van de Raad van de gemeente Nijmegen
op dinsdag 5 oktober 1999 om 14.00 uur
ten stadhuize.


 
Agenda-
punt
Nummer
raads-
voorstel
Omschrijving voorstel Boek-
werk
Deel
Pagina

 
7.    A    Met voorstel tot afdoening zoals daarbij telkens
           is aangegeven.


[..]


7.    A2   Brief van R.C. Essers d.d. 1 juli 1999             II 2256-2261
           betreffende klacht over postafhandeling.

           ADVIES
           Voorgesteld wordt de briefschrijver te antwoorden
           conform bijgaande concept-brief.

           Raadsbesluit d.d. 5 oktober 1999
           Conform besloten
 

Directie Bestuur & Organisatie
Bedrijfsvoering
Centrale Juridische Zaken
Gemeente Nijmegen
 
De heer Rob Essers
Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
Korte Nieuwstraat 6
6511 PP  Nijmegen
Telefoon  (024) 329 2451
Telefax    (024) 329 23 78

Postadres
Postbus 9105
6500 HG  Nijmegen

 
VERZONDEN  14 OKT. 1999
Datum Datum uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
11-10-1999 01-07-1999 99.33320/
C370/HM
3292455
Onderwerp Aantal bijlagen
Klacht over postafhandeling  
 

Geachte heer Essers,

Uw bovengenoemde brief is behandeld in de raadsvergadering van 5 oktober
1999.
Met instemming van de raad berichten wij u het volgende.

Na de behandeling - ingevolge het raadsbesluit van 16 december 1998
van uw brief van 2 december 1998 over "afhandeling post" op 1 maart 1999
in de Commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven (met het
concept~antwoord van het college), hebben wij, om de procedure niet te
ingewikkeld te maken, afgezien van een hernieuwde raadsagendering van
het concept-antwoord.
Bovendien was de achterliggende materie (een volgens u niet correcte
behandeling van uw post) niet geheel nieuw.
Het spijt ons dat het achterwege laten van een hernieuwde
raadsagendering in strijd was met de toezegging in de ambtelijke brief
van 31 maart 1999.

Tijdens de commissiebehandeling op 1 maart 1999 is o.a. gesproken over
de zinsnede in de concept-brief dat "de ambtelijke organisatie
prioriteiten moet stellen in de afhandeling van post en processen".
De commissiebehandeling geeft ons op dit punt nog aanleiding tot het
volgende.
Uiteindelijk bepalen uiteraard de raad, en als dagelijkse bestuurders
ons college en de burgemeester, de prioriteit van afhandeling van zaken.
In de praktijk speelt bij de behandeling van uw post echter de
jarenlange ervaring mee dat u de gemeente benadert met een voortdurende
(het lijkt soms wel: dagelijkse) stroom van brieven, faxen en e-mail-
berichten.
 
 
Gemeente Nijmegen
Directie Bestuur & Organisatie
Bedrijfsvoering
Centrale Juridische Zaken
Vervolgvel
1


Een behandeling van al uw post op een - ook in uw ogen - correcte wijze
zou onevenredig veel aandacht van ambtenaren en bestuurders onttrekken
aan andere werkzaamheden.
In dit licht moet u ook de geciteerde zinsnede zien.

Het voorgaande neemt niet weg dat wij blijven openstaan voor uw
suggesties voor verbeteringen in het gemeentelijk handelen.
Wij behouden ons echter het recht voor om uw correspondentie zodanig te
behandelen dat een goede prioriteitsstelling niet wordt doorkruist en
dat op zijn minst permanent voortdurende discussies worden voorkomen.

Uw brief is niet als klacht als bedoeld hoofdstuk 9 van de Algemene wet
bestuursrecht in behandeling genomen. Het gewicht van de gedraging
waarover geklaagd wordt is daarvoor kennelijk onvoldoende te achten.

Als u niet tevreden bent met het besluit om uw brief niet als klacht te
behandelen kunt u gebruik maken van de aanvullende voorziening waarbij u
uw klacht kunt voorleggen aan de Nationale ombudsman, postbus 29729,
2502 LS Den Haag.


Hoogachtend,
college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen,

De Burgemeester,                   De Secretaris,




w.g. mr. E.M. d'Hondt              w.g. W. Smids
 
 

Edited by RE