1: antwoorden vragenlijst zaak 130 *



1. Geef gemotiveerd aan of NV TeleKabel het eens is met de weergave van de feitelijke gegevens en omstandigheden zoals die door de klager aan de NMa zijn geschetst? Licht uw antwoord toe.

Bij de door klager gestelde feiten en omstandigheden neergelegd in zijn brief van 25 april 1998 aan de NMa plaatst TeleKabel onder meer de volgende kanttekeningen.

Doordat het kabelnet in de gemeente Nijmegen was verouderd, was halverwege de jaren '90 geen kanaalcapaciteit meer beschikbaar voor uitbreiding van het aantal door te geven radio- en televisie-programma's, terwijl er zowel aan vraag- als aanbodzijde behoefte was aan uitbreiding.

[1] Het is de vraag of deze behoefte aan uitbreiding betrekking had op het basispakket of dat uitbreiding vooral voor andere toepassingen (o.a. pluspakket) noodzakelijk was.


Daar komt bij dat het verouderde net een aanzienlijk aantal technische storingen met zich meebracht.

[2] Abonnees hadden ook vóór de renovatie c.q. modernisering recht op een ongestoorde ontvangst van het basispakket. De suggestie dat er sprake zou zijn geweest van een sterk verouderd net dat niet meer naar behoren functionerende, lijkt mij wat overdreven.


Dit leidde ertoe dat werd besloten het kabelnet in Nijmegen te renoveren c.q. te moderniseren (onderdeel hiervan vormde de verglazing van het hoofdnet). Hierdoor zou met name de kanaalcapaciteit en de beeld- en geluidskwaliteit van de te distribueren radio en TV-programma's worden vergroot.

[3] Kennelijk was de - voor het basispakket zelf minder noodzakelijke - uitbreiding van de kanaalcapaciteit doorslaggevend. Van een duidelijke verbetering van de beeld- en geluidskwaliteit na de renovatie c.q. modernisering heb ik niets gemerkt.


Met de toenmalige machtiginghouders in de gemeente Nijmegen en omstreken verenigd in de Stichting ZGMD, werd in 1996 in dit verband afgesproken dat het tarief van het standaardpakket met NLG 1,50 zou worden verhoogd nadat de verglazing van het hoofdnet was voltooid.

[4] De afspraak uit 1996 over een verhoging met NLG 1,50 heb ik nergens terug kunnen vinden in de stukken van de Gemeente Nijmegen. Het is ook niet duidelijk of dit bedrag inclusief dan wel exclusief BTW is. Op 1 mei 1997 zijn de tarieven met TeleKabel met NLG 1,50 exclusief BTW verhoogd. In de nadere overeenkomst tarieven d.d. 30 januari 1998 is daarentegen sprake van NLG 1,50 inclusief BTW.
Bij de behandeling van Raadsvoorstel 155/1996 (Verkoop kabel/zendmachtiging) was de Nijmeegse gemeenteraad niet op de hoogte van de door TeleKabel genoemde tariefafspraak. In het raadsvoorstel wordt slechts melding gemaakt van een principe-overeenkomst medio juni 1996 tussen ZGMD en nv NUON Zuid-Gelderland waarin o.a. is afgesproken:

- nv TeleKabel heeft volledige vrijheid om de tarieven voor dienstverlening vast te stellen, met dien verstande dat, zolang er geen sprake is van een pakketkeuze, voor een periode van maximaal 3 jaar het tarief voor het (standaard)pakket - uitgaande van reeds door de ZGMD goedgekeurde tarieven - slechts mag worden verhoogd op basis van de index voor kosten van levensonderhoud, waarbij externe kostenstijgingen zoals kosten van signaallevering, auteursrechten, programma-inkoop, heffingen en belastingen in het tarief mogen worden doorberekend.

Pogingen om met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur in het bezit te komen van de ontbrekende informatie hebben tot nu toe nog niet tot het gewenste resultaat geleid. Mijn beroepschrift d.d. 9 december 1997 is nog in behandeling bij de Arrondissementsrechtbank Arnhem (procedurenummer 97 / 3090 BESLU).
Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen heeft mij op 13 januari 1998 wel twee verslagen toegestuurd van bestuursvergaderingen van de Stichting ZGMD d.d. 17 november 1995 en 14 mei 1996 (zie bijlagen). Omdat er sprake zou zijn van bedrijfsgegevens die door natuurlijke of rechtspersonen vertrouwelijk aan de overheid zijn meegedeeld, is het grootste deel van de inhoud onleesbaar gemaakt. Wellicht dat de NMa via TeleKabel of de Gemeente Nijmegen alsnog in het bezit kan komen van deze en andere verslagen van bestuursvergaderingen van de Stichting ZGMD.


Echter, bij de uitvoering van de gemaakte tariefafspraken ontstond tussen de gemeente Nijmegen en NV TeleKabel een verschil van mening omtrent het tijdstip van invoering ervan.

[5] Ten onrechte wordt hier de indruk gewekt dat de over verhoging zelf geen verschil van mening zou bestaan (en andere gemeenten hiertegen geen bezwaar hadden). In het verslag van de vergadering van de Commissie Milieu, Verkeer en Vervoer en Coördinatie Integrale Veiligheid (MIV) d.d. 3 september 1997 staat de volgende mededeling van de voorzitter, wethouder H.W.G. Janssen, die tot de opheffing ook voorzitter van de Stichting ZGMD was:

- De tarieven van Telekabel zijn in de vakantieperiode verhoogd van ƒ 17,- naar ƒ 20,- per maand. Er was afgesproken dat er geen andere verhoging zou plaatsvinden dan de inflatiecorrectie en indexeringen. Dit is ongeveer ƒ 1,50. Conform de afspraken is de verhoging nu ƒ 1,50 per maand te veel. Ook is een aantal andere kosten met 15 tot 20% gestegen. Er hebben gesprekken met Telekabel plaatsgevonden. Vanmiddag heeft het laatste gesprek plaatsgevonden. Binnen nu en 10 dagen zal Telekabel aangeven hoe deze zaak definitief ingeschat wordt. ook is Telekabel diverse afspraken niet nagekomen zoals het terugplaatsen van zenders. Op 29 september zal hierover uitsluitsel komen.

Die laatste inschatting zou te optimistisch blijken. Het overleg met TeleKabel sleepte zich voort tot de nadere overeenkomst tarieven d.d. 30 januari 1998 waar TeleKabel pas op 17 februari 1998 een handtekening onder heeft gezet. De nadere overeenkomst is besproken in de vergadering van de Commissie MIV d.d. 16 maart 1998 (zie bijlage bij mijn brief d.d. 13 mei 1998).


In overleg tussen de betrokken partijen zijn vervolgens met betrekking tot dit punt nadere afspraken gemaakt, die schriftelijk zijn vastgelegd in de u reeds bekende overeenkomst van 30 januari 1998.

[6] Bij de nadere overeenkomst d.d. 30 januari 1998 is alleen de Gemeente Nijmegen betrokken. In andere ZGMD-gemeenten speelt dezelfde problematiek. Verschillende gemeentebesturen hebben TeleKabel om opheldering gevraagd.
Ook de status van de nadere overeenkomst is nog onderwerp van discussie. De overeenkomst is niet door de gemeentesecretaris medeondertekend. Op grond van het bepaalde in artikel 105, eerste lid, van de Gemeentewet moet worden geconcludeerd dat het stuk dus niet van de raad of van het college van burgemeester en wethouders uitgaat. Uit de woorden van de voorzitter in bovengenoemd verslag van de commissievergadering d.d. 16 maart 1998 blijkt dat het hier gaat om een voorlopige overeenkomst onder voorbehoud van goedkeuring door de raad. Tot nu toe ontbreekt een raadsbesluit hierover.
In de nadere overeenkomst is sprake van een - tot 1 januari 1999 renteloze - geldlening van circa ƒ 1 miljoen. TeleKabel is kennelijk bereid af te zien van een lening (die de gemeenteraad hoogstwaarschijnlijk nooit goedgekeurd zou hebben), maar het is niet duidelijk of ook deze wijziging schriftelijk is vastgelegd en andere gemeenten hierover zijn geïnformeerd.


In het voorjaar van 1997 is de verglazing van het hoofdnet in Nijmegen voltooid. Dit heeft geleid tot een aanzienlijke verbetering van de dienstverlening aan de abonnees. Het aantal radio en TV-zenders is bijvoorbeeld toegenomen als gevolg van de verglazing.

[7] Als datum voor de voltooiing wordt het voorjaar van 1997 genoemd (dit correspondeert met de tariefverhoging per 1 mei 1997). Maar pas in september 1997 heb ik de eerste met de verglazing samenhangende wijzigingen waargenomen: een nieuw kanaal voor de zenders MBC, TV10 en TV Gelderland. In diezelfde maand verdwenen echter de radiozenders BRTN3 en RTBF2. Van een aanzienlijke verbetering van de dienstverlening aan de abonnees is mij niets bekend.
Van een toename van het aantal radio- en televisiezenders was in het voorjaar van 1997 nog geen sprake. Wat betreft de Televisiezenders in basispakket (1998) is de bijlage bij mijn brief d.d. 25 april 1998 nog steeds actueel; het overzicht van Radiozenders in basispakket (1998) behoeft enige aanvulling:

34 97.4 Talk Radio vanaf 11 juni 1998
35 104.1 VRT Radio 3  vanaf 1 juli 1998 (BRTN3 moest in september 1997 plaatsmaken voor New Dance Radio)
36 97.8 RTBF2 vanaf 1 juli 1998 (RTBF2 moest in september 1997 plaatsmaken voor Arrow Classic Rock)


Tevens is het door de modernisering van het kabelnetwerk thans mogelijk sneller en flexibeler in te springen op nieuwe situaties in de programmatische sfeer en een snelle en adequate introductie van nieuwe programma's op de kabel te realiseren.

[8] De gang van zaken rond KETNET en WIJKNIEUWS tv illustreert de wijze waarop snel en flexibel wordt ingesprongen op nieuwe situaties...
Sinds december 1997 handelde TeleKabel in strijd met het bepaalde in artikel 22e van de Wet op de telecommunicatievoorzieningen en artikel 82i van de Mediawet door de programma's van KETNET tot 12.00 uur 's middags niet uit te zenden. In mijn faxbericht d.d. 28 december 1997 heb ik TeleKabel Klantenservice hierop gewezen. Aan deze situatie zou pas - na tussenkomst van het Commissariaat voor de Media (zie bijlagen) - met ingang van 28 april 1998 een einde worden gemaakt.
De gang van zaken rond WIJKNIEUWS tv wijst evenmin op een snelle en adequate introductie van nieuwe programma's. Op 5 maart 1998 verdween deze zender plotseling van de kabel (als gevolg van gewijzigde uitzendtijden van SBS6). Het duurde ook in dit geval tot 28 april 1998 voordat voor deze zender samen met CNE een nieuw kanaal werd ingeruimd.


Bovendien is de technische staat en beheersbaarheid door de modernisering van het kabelnet in hoge mate verbeterd, waardoor er zich minder technische storingen zullen voordoen en daardoor het aantal klachten van de abonnees afneemt.

[9] Kan hieruit de conclusie worden getrokken dat de modernisering een aanzienlijke kostenbesparing met zich meebrengt en de investeringen hierdoor voor een belangrijk deel terugverdiend worden? Zouden dergelijke verbeteringen niet moeten leiden tot verlaging in plaats van verhoging van het tarief voor het basispakket?


Wat betreft de introductie van nieuwe diensten kan worden opgemerkt dat dit in de gemeente Nijmegen slechts op zeer beperkte schaal heeft plaatsgevonden. De enige nieuwe dienst die op dit moment wordt aangeboden betreft internet via de kabel (Quick Net). Aangezien deze dienst slechts een beperkt beslag op de kabelcapaciteit legt - er zijn per 1 augustus 1998 slechts 293 abonnees - kan slechts een beperkt deel van de totale investeringen aan de nieuwe diensten worden toegerekend. In de afspraken omtrent de tariefsverhoging is hiermee rekening gehouden.

[10] De paginagrote advertenties voor QuickNet wijzen niet op een introductie op beperkte schaal. Dat deze nieuwe dienst nog niet erg lijkt aan te slaan, hangt mijns inziens vooral samen met de prijs, kwaliteit en service die te wensen overlaat.
Bij de renovatie c.q. modernisering van het kabelnet gaat het bovendien om meer dan alleen deze ene dienst. In krantenadvertenties meldt TeleKabel:
"Bovendien passen wij het kabelnetwerk aan de nieuwste ontwikkelingen aan. TeleKeus (Keuze TV), Sprinter (supersnel internetten via de kabel) en, op termijn, telefonie behoren tot de mogelijkheden van de kabel." Overigens wordt het kabelnet nu al gebruikt voor de verspreiding van de radiokrant (voor blinden en slechtzienden).
In de reactie van TeleKabel wordt nergens duidelijk hoeveel er in het kader van de renovatie c.q. modernisering speciaal ten behoeve van nieuwe diensten in het kabelnet is geïnvesteerd. De opmerking dat hiermee bij de afspraken omtrent de tariefverhoging rekening is gehouden, behoeft een nadere toelichting. Het lijkt mij weinig aannemelijk dat er in 1996 in ZGMD-verband rekening is gehouden met 293 QuickNet-abonnees per 1 augustus 1998.


Daarnaast kan het volgende worden opgemerkt over het door klager onder [ad3] gestelde. Het signaal van de programma's van KETNET wordt door TeleKabel niet langer in kanaaldeling doorgegeven, maar via een volledig voor deze programma's beschikbaar kanaal. Een volledig kanaal voor de doorgifte van de programma's van KETNET was vanaf dat moment mogelijk geworden vanwege de realisatie van de verglazing van het hoofdnet in Nijmegen.

[11] De verglazing van het hoofdnet was volgens TeleKabel in het voorjaar 1997 voltooid. Het aparte kanaal dat vanaf dat moment mogelijk geworden was, is pas op 28 april 1998 in gebruik genomen. De tariefverhoging in verband met de verglazing ging daarentegen per 1 mei 1997 in. Het is mij niet duidelijk welk moment hier bedoeld wordt. Zie ook aantekening [7] en [8].


Met betrekking tot de uitbreiding c.q. wijziging van het programmapakket kan het volgende worden opgemerkt. Aangezien er in 1995 geen capaciteit c.q. vrije kanalen beschikbaar waren op het Nijmeegse kabelnet, hebben de toenmalige machtiginghouders in Nijmegen en omstreken, verenigd in de Stichting ZGMD (die optrad als overlegorgaan en programmaraad voor Nijmegen en omliggende gemeenten), besloten 1 Duitstalige zender (namelijk RTL Plus) te verwijderen van het Nijmeegse kabelnet en hiervoor TNT Cartoon Network in de plaats te stellen. Bij de start van de uitzendingen van de regionale publieke omroep Omroep Gelderland is door de machtiginghouders verenigd in de Stichting ZGMD besloten RAI Uno van de kabel te verwijderen. Wel werd afgesproken dat de zojuist genoemde zenders in het programmapakket zouden terug keren op het moment dat er vanwege de verglazing van het kabelnet meer kanaalcapaciteit beschikbaar zou komen. Deze afspraak is door TeleKabel gestand gedaan.

[12] Het exacte tijdstip waarop RAI Uno weer in het basispakket opgenomen werd, is mij niet bekend (vermoedelijk in september 1997). De Duitse zender RTL is pas eind december 1997 teruggekeerd. Dat is veel later dan het elders door TeleKabel genoemde moment dat er vanwege de verglazing van het hoofdnet in Nijmegen meer kanaalcapaciteit beschikbaar zou komen. Zie ook aantekening [7], [8], en [11].
Vergelijking van de huidige situatie met die in 1995 laat zien dat er thans 4 televisiekanalen meer in gebruik zijn (waaronder kanaal S38 dat niet op oudere toestellen te ontvangen is).


Bovendien zal TeleKabel in overleg met de huidige (regionale) Programma-adviesraad voor het verzorgingsgebied van TeleKabel in de regio Gelderland Zuid omstreeks oktober 1998 enkele nieuwe televisiezenders in het programmapakket van Nijmegen op nemen.

[13] Welke zenders worden aan het basispakket (?) toegevoegd en wat zijn de financiële consequenties hiervan voor de abonnees?
Ten aanzien van de huidige Programma-adviesraad (PAR) moet worden opgemerkt dat dit - door de directie van TeleKabel benoemde - adviesorgaan al vervangen had moeten zijn door een programmaraad ex artikel 82k van de Mediawet die door de betrokken gemeenteraden moet worden ingesteld. Het ziet er echter naar uit dat een programmaraad die voldoet aan de wettelijke eisen (o.a. representativiteit) voorlopig nog op zich laat wachten.


Het aantal radiokanalen is vanwege de schaarste aan kanaalcapaciteit inderdaad de afgelopen jaren niet gewijzigd. Gezien de grote toeloop van aanbieders van nieuwe radioprogramma's heeft de Programma-adviesraad TeleKabel Gelderland Zuid besloten tot een (voorlopige) wisseling van een aantal radiozenders. TeleKabel ontving van een selecte groep van haar abonnees daarop een reactie van onbegrip. Echter, na uitleg van de situatie werd door de betreffende abonnees begrip getoond. Vanaf het moment dat de verglazing van het net in de gemeente Nijmegen is gerealiseerd, zijn de betrokken radioprogramma's echter opnieuw aan het programmapakket toegevoegd. Daarnaast zal de komende periode in overleg met de Programma-adviesraad TeleKabel Gelderland Zuid gekeken worden naar mogelijkheden van uitbreiding van het huidige aanbod van radioprogramma's.

[14] De zenderwisseling vond plaats in september 1997. Dat is ruimschoots na het tijdstip dat de verglazing van het hoofdnet volgens TeleKabel een feit was. Pas op 11 juni 1998 is het aantal radiokanalen in basispakket voor het eerst sinds jaren uitgebreid. Zie ook aantekening [7].
Ik betwijfel of hierboven een juiste voorstelling van zaken gegeven wordt van het standpunt van de programma-adviesraad (PAR) en de reacties van de abonnees op het verdwijnen in september 1997 van de zenders BRTN3 en RTBF2. De berichten in de media gaven een heel ander beeld. Over BRTN3 zei de voorzitter D. Dingemans van de PAR in De Gelderlander d.d. 5 november 1997 bijvoorbeeld:
"Die zender heeft Telekabel ons door de neus geboord. We waren pas ingesteld en toen werd ons gezegd dat BRTN eraf moet."
Het verdwijnen van BRTN3 lijkt vooral verband te houden met de op 1 september 1997 in werking getreden wijziging van de Mediawet. Vanaf die datum hoeven - op grond van artikel 82i - nog slechts twee radioprogramma's van de Nederlandstalige landelijke Belgische openbare omroepdienst uitgezonden te worden. Telekabel heeft de publieke zender BRTN3 toen vrijwel onmiddellijk vervangen door de commerciële zender New Dance Radio.


Wat betreft de hoogte van het huidige tarief voor het basispakket en de tariefontwikkeling gedurende de periode 1 januari 1996 tot heden verwijzen wij naar annex 1 van deze bijlage 1.

[15] Het opmerkelijke feit doet zich voor dat de tariefaanpassing per 1 juli 1998 niet in annex 1 terug te vinden is. Aan het overzicht dient het volgende te worden toegevoegd:

Tariefaanpassing 1 juli 1998
Excl. BTW Incl. BTW
Tarief vanaf 1 januari 1998 ƒ   15,93 ƒ   18,72
aanpassing BUMA/SENA-rechten
incl. gestegen inkoopkosten
0,51 0,60
Tarief per 1 juli 1998 ======
ƒ   16,44
======
ƒ   19,32
Consumentenprijs per 1 juli 1998 19,35


Het huidige tarief is NGL 19,35 inclusief BTW. In mijn brief d.d. 14 juni 1998 heb ik u reeds gewezen op deze tariefverhoging en de onduidelijke verklaring van TeleKabel hiervoor. Inmiddels is mij duidelijk geworden dat de extra tariefverhoging (alleen in Nijmegen) een gevolg is van de uitbreiding van het basispakket met de publieke zenders RAI Uno en TVE.
Niet duidelijk is hoe deze extra tariefverhoging valt te rijmen met de nadere overeenkomst tarieven d.d. 20 januari 1998 waarin is bepaald:

b) TeleKabel geeft de zenders TVE, RTL+ en RAI UNO uiterlijk per 1 januari 1998 in Nijmegen door.
c) Om die reden, en als gevolg van het feit dat het kabelnet intussen verglaasd is, acht TeleKabel zich gerechtigd per 1 januari 1998 om de prijs voor het standaardpakket met ƒ 1,50 inclusief BTW te verhogen. Om het tussen partijen over dit geclaimde recht ontstane geschil te beëindigen is evenwel afgesproken dat Telekabel het door haar geclaimde recht op prijsverhoging pas per 1 januari 1999 zal effectueren. [..]



2. Aangezien de klager zich beroept op artikel 24 van de Mededingingswet (Mw) gaat deze ervan uit dat NV TeleKabel een economische machtspositie heeft op de relevante markt in casu. Is NV TeleKabel het eens met de vaststelling dat zij een economische machtspositie heeft voor de doorgifte van radio en televisiegegevens in de gemeente? Licht uw antwoord toe.

TeleKabel wordt op het gebied van de doorgifte van radio en televisieprogramma's in toenemende mate geconfronteerd met concurrentie. In het verleden werd voor de aanleg en instandhouding van een kabeltelevisienetwerk slechts een machtiging per gemeente afgegeven. Dit leidde ertoe dat er per gemeente slechts een kabelbeheerder was. Deze situatie is gewijzigd. Sinds het begin van dit jaar worden door de OPTA meerdere machtigingen per gebied verleend.

[16] Uit gegevens van de VECAI blijkt dat er in de gemeente Nijmegen op 1 januari 1996 in totaal 64.019 kabelabonnees waren. Volgens het Statistisch Jaarbeeld 1997 van de Gemeente Nijmegen telde de gemeente in 1995 in totaal 74.100 huishoudens (zie bijlagen). Ik heb geen reden om aan te nemen dat deze aantallen inmiddels drastisch zijn gewijzigd.
Op basis van deze cijfers kan worden afgeleid dat meer dan 85% van de huishoudens over een kabelaansluiting beschikt. Met een dergelijk dekkingspercentage en het ontbreken van andere aanbieders van een soortgelijk basispakket van radio- en televisiezenders moet TeleKabel in Nijmegen de facto als monopolist aangemerkt worden.


Naast doorgifte van programma's via de kabel, bestaan er andere vormen c.q. technieken van distributie en ontvangst van radio en televisieprogramma's. Hierbij kan met name worden gedacht aan de distributie via de satelliet en de ontvangst via de schotelantenne. In Nederland neemt de omvang van de markt voor schotelantennes nog steeds toe. Daar komt bij dat ontvangst via de schotel in toenemende mate door consumenten als een alternatief wordt beschouwd.

[17] Het is de vraag of schotelantennes voor veel mensen een redelijk en betaalbaar alternatief zijn. Dat de omvang van die markt toeneemt, hangt ongetwijfeld samen met het geringe marktaandeel. Ook het programmabeleid van kabelexploitanten speelt daarbij een belangrijke rol. Een schotel is vooral van betekenis voor programma's dat niet via de kabel aangeboden worden.
Overigens hoeft het schotelbezit niet ten koste van het kabelabonnement te gaan. In zijn brief d.d. 25 februari 1997 schreef de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, A. Nuis over het Onderzoek schotelantennes allochtonen aan de Tweede Kamer:
"Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat het niet waarschijnlijk is dat allochtone schotelbezitters op grote schaal hun kabelabonnement (zullen) opzeggen door het grotere aanbod van zenders in eigen taal."


Bovendien kan worden gewezen op de toepassing van de ADSL-techniek door KPN Telecorn. Middels deze techniek wordt het voor de consumenten mogelijk om via de bestaande koperinfrastructuren van KPN Telecom audio- en videosignalen te ontvangen. TeleKabel zal als gevolg van de introductie van ADSL directe concurrentie ondervinden van KPN Telecom. Tevens wordt door het toepassen van digitale compressietechnieken het onder meer mogelijk via de bestaande landzenders van bijvoorbeeld NOZEMA diverse TV kanalen door te geven aan de consument.

[18] Bovenstaande bespiegelingen over technische ontwikkelingen die - al dan niet in theorie - in de toekomst een bedreiging kunnen vormen voor de monopoliepositie van TeleKabel lijken mij in het kader van de discussie over de huidige economische machtspositie niet relevant.


Uit het voorgaande blijkt dat er voor de consument diverse alternatieven zijn of komen voor de ontvangst van radio en televisieprogramma's.

[19] Of die alternatieven er ooit zullen komen, is nog maar de vraag. Een feit is dat er thans geen alternatieve aanbieders van een soortgelijk basispakket zijn zodat consumenten niet om TeleKabel heen kunnen. Alternatieve methoden om dezelfde radio- en televisieprogramma's te ontvangen zijn alleen al om financiële redenen voor de meeste mensen niet haalbaar.



3. In hoeverre komt de verglazing van het kabelnetwerk in de Gemeente Nijmegen ten goede aan de doorgifte van radio- en televisieprogramma's van abonnees van het basispakket van NV TeleKabel? Licht uw antwoord uitgebreid toe.

Zoals reeds aangegeven onder vraag 1, heeft de verglazing van het netwerk geleid tot een vergroting van de capaciteit van het net.

[20] Vergroting van de capaciteit van het net hoeft niet noodzakelijkerwijze ten goede te komen van de abonnees van het basispakket. Vergroting van de capaciteit brengt ook andere toepassingen dichterbij (o.a. pluspakket) die juist een regelrechte bedreiging vormen voor het basispakket.


Dit is ten goede gekomen aan de abonnees doordat er onder andere thans reeds enkele televisieprogramma's aan het huidige pakket zijn toegevoegd, nl. RTL Television, TVE en RAI UNO. Tevens zijn er enkele radioprogramma's aan het programmapakket toegevoegd.

[21] De hier genoemde uitbreidingen van het basispakket staan in geen enkele verhouding tot de meerprijs die de abonnees hiervoor moeten betalen. Het tarief is - zonder de extra verhoging in verband met de verglazing - in amper twee jaar tijds met 11,5% gestegen van NLG 17,35 naar 19,35 inclusief BTW. Met de extra verhoging die per 1 januari 1999 geëffectueerd wordt, zal dat minstens NLG 21,15 inclusief BTW worden (= een verhoging in twee jaar met 21,9%). En het is de vraag welke extra tariefverhogingen voor verdere uitbreiding van het basispakket in rekening gebracht zullen worden.

Daarnaast is het thans door de modernisering van het kabelnet mogelijk om in overleg met de programma-adviesraad meerdere nieuwe programma's c.q. zenders aan het pakket toe te voegen, hetgeen voor de modernisering uitgesloten was.

[22] Maar of de abonnees gelukkig zijn met de financiële consequenties van die mogelijkheid, valt te bezien. Tot nu toe weegt de prijsstijging niet op tegen de uitbreiding van het basispakket.


Dit heeft er in geresulteerd dat aan de abonnees in Nijmegen een relatief uitgebreid programmapakket wordt aangeboden tegen een landelijk bezien gemiddeld tarief (Volgens het VECAI-rapport "De Nederlandse Kabelbranche" d.d. september 1997, bedroeg het gemiddelde landelijke tarief voor het standaardpakket in 1997 ongeveer NLG 20 inclusief BTW per abonnee per maand).

[23] Deze stelling strookt niet met de informatie die ik aantrof op de website van het Commissariaat voor de Media (zie bijlage). In gemeenten met meer dan 100.000 inwoners bedroeg het tarief gemiddeld NLG 18,25. Het tarief van TeleKabel is - zeker na effectuering van de verhoging in verband met de verglazing - aanzienlijk hoger!
In zijn brief d.d. 6 februari 1998 schreef de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, A. Nuis over de prijsverschillen tussen kabelabonnementen in verschillende gemeenten aan de Tweede Kamer:
"Bestudering van de resultaten heeft mij geleerd dat er substantiële verschillen zijn tussen de tarieven voor kabelabonnementen in verschillende gemeenten. Deze verschillen zijn niet goed te verklaren door een verschil in omvang van de aangeboden pakketten radio- en televisiezenders in de onderzochte gemeenten. Immers, de omvang en de inhoud van het zogeheten standaardpakket vertonen weinig onderlinge verschillen. Met brief van 30 januari jongstleden heb ik het Commissariaat voor de Media verzocht om een nadere verklaring van de geconstateerde verschillen."
Het antwoord van het Commissariaat hierop is mij niet bekend.


Bovendien merken wij op dat, zoals reeds eerder aangegeven, omstreeks oktober 1998 enkele televisiezenders aan liet programmapakket zullen worden toegevoegd.

[24] En vraag ik mij nogmaals af welke financiële consequenties dit voor de abonnees zal hebben. Zie ook aantekening [21].


Daarnaast is zoals reeds aangegeven de kwaliteit van het signaal en de technische staat en beheersbaarheid van het kabelnet door de modernisering in hoge mate verbeterd, met als gevolg dat de storingsgevoeligheid van het kabelnet is verminderd.

[25] Bij aantekening [3] heb ik reeds opgemerkt dat ik van een duidelijke verbetering van de beeld- en geluidskwaliteit na de renovatie c.q. modernisering niets gemerkt heb. Zie ook aantekening [9].



4. Kunt u helder en gemotiveerd aangeven waarop NV TeleKabel de prijsverhoging van NLG 1,50 die per 1 januari 1999 geëffectueerd zal worden. baseert?

[26] Een punt van kritiek op de vraagstelling wil ik u niet onthouden. Er wordt voorbijgegaan aan de extra verhoging van NLG 0,30 plus de rentecomponent die met ingang van 1 januari 1999 op grond van de nadere overeenkomst tarieven d.d. 30 januari 1998 gedurende een periode van 60 maanden zal worden toegepast (N.B. 60 x 0,30 = 12 x 1,50).
TeleKabel acht zich gerechtigd om de prijs van het standaard pakket per 1 januari 1998 met NLG 1,50 inclusief BTW te verhogen en wil de gederfde inkomsten over 1998 vanaf 1 januari 1999 via de extra verhoging van NLG 0,30 alsnog in rekening brengen.


In 1996 heeft TeleKabel de machtiging van de gemeente Nijmegen overgenomen. Voor de overdracht heeft TeleKabel in 1996 ruim NLG 18.000.000,- betaald.

[27] Dat is een aanzienlijk bedrag voor een niet-overdraagbare machtiging... Op 20 september 1996 deelde het Plaatsvervangend Hoofd Bureau Vergunningverlening, mr. W. Glazenborg (Ministerie van Verkeer en Waterstaat) mij hieromtrent mee:
"Een mogelijkheid tot overdracht, kent de Wet op de telecommunicatievoorzieningen (Wtv) niet. Wel kan door de machtiginghouder een verzoek worden ingediend tot intrekking van zijn machtiging ten gunste van de aspirant machtiginghouder. De aspirant machtiginghouder deelt ons mee dat hij voornemens is de machtiging aan te vragen. Om een 'juridisch' gat tussen deze verzoeken te voorkomen, kunnen beide verzoeken tegelijk in één brief gedaan worden om de 'overdracht' (lees intrekking/aanvragen) te bewerkstelligen.
Tot de daadwerkelijke machtigingverlening ex artikel 21 van de Wtv aan de aspirant machtiginghouder, dient de machtiginghouder te voldoen aan de voorschriften en beperkingen verbonden aan de machtiging."


[vertrouwelijke bedrijfs- en/of fabricagegegevens]

Zoals u uit bovenstaande kunt afleiden, zal de overeengekomen verhoging niet tot onredelijke rendementen leiden.

[28] Het mag duidelijk zijn dat ik deze conclusie op basis van mij niet bekende bedrijfs- en/of fabricagegegevens niet kan onderschrijven.


Ter verdere toelichting mag het volgende nog dienen.
Als gevolg van de modernisering van het kabelnet is het aantal radio- en televisieprogramma's in het standaardpakket toegenomen, met als resultaat dat er een ruim pakket aan radio- en televisieprogramma's wordt aangeboden voor een gemiddelde prijs.


[29] Uit de gegevens die ik bij aantekening [15], [21] en [23] naar voren gebracht heb, blijkt mijns inziens het tegendeel. Het buiten beschouwing laten van zowel de verhoging per 1 juli 1998 als de effectuering per 1 januari 1999 van de extra verhogingen in verband met de verglazing leiden tot een verkeerde conclusie.
Om te voorkomen dat kleine gemeenten en dun bevolkte provincies het gemiddelde teveel beïnvloeden, dient de prijs voor het basispakket vergeleken te worden met de gemiddelde prijs voor gemeenten met meer dan 100.000 inwoners.


Volgens het eerdergenoemde VECAI-rapport bedroeg het gemiddelde tarief van het standaardpakket in 1997 NLG 19,73. Voor dit tarief worden gemiddeld zo'n 28 televisiezenders en 31 radiozenders aangeboden (zie annex 2 bij deze bijlage 1). In januari 1999 zal TeleKabel in de gemeente Nijmegen tenminste 29 televisiezenders en 33 radiozenders aanbieden voor een tarief (inclusief de door de klager betwiste tariefsverhoging) dat vrijwel gelijk is aan het landelijk gemiddelde na indexering.

[30] TeleKabel claimt de - door mij betwiste - tariefverhoging van NLG 1,50 per 1 januari 1998. De consumentenprijs zou op die datum volgens TeleKabel NGL 20,55 moeten bedragen. Volgens de informatie van het Commissariaat voor de Media is het gemiddelde voor grote gemeenten in 1997 NLG 18,25. Het Commissariaat komt op basis van de enquête van de VECAI, de gegevens van kabelexploitanten zelf, van gemeenten en het Centraal Bureau voor de Statistiek tot een gemiddeld bedrag in Nederland van NLG 19,00 per maand; de VECAI komt kennelijk tot een bedrag van NLG 19,73 inclusief BTW.
Volgens mij zijn de abonnees bij TeleKabel per 1 januari 1999 met een tarief van minstens NLG 21,15 inclusief BTW (zie aantekening [21]) in ieder geval veel duurder uit. Maar ik laat mij graag voorrekenen hoe TeleKabel tot de conclusie komt dat het tarief in Nijmegen in januari 1999 vrijwel gelijk zal zijn aan het landelijk gemiddelde na indexering.



5. Geef een reactie op de inhoud van bovengenoemde klacht voor zover het zaken betreft die hierboven nog niet aan de orde zijn gesteld. Licht uw antwoord uitgebreid toe.

Vooralsnog geen opmerkingen.

[-] Eindelijk een antwoord waarop ik niets aan te merken heb.





RE/980905/09
 



Toelichting
- Vragen van de Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa) d.d. 29 juli 1998 aan NV TeleKabel;
- Antwoorden van TeleKabel d.d. 28 augustus 1998 (met door klager gemarkeerde trefwoorden);
- Aantekeningen van klager d.d. 5 september 1998.