KABELPERIKELEN |
Rai Uno of toch maar Arte eruit? |
Ieder jaar is het weer raak. Dan wordt het kijkerspubliek opgeschrikt met nieuwe tv-zenders die op de kabel moeten of er juist afgegooid worden. Verantwoordelijk voor dit gedoe: de programmaraad. Maar uit hoofde waarvan gebeurt dat? Waarom bestaan die raden überhaupt? En, wat doen ze eigenlijk? |
DE ONMACHT DER PROGRAMMARADEN |
Twee maanden geleden, om precies te zijn op 5 augustus, werd de televisiekijkende Parool-lezer met een paar interessante berichten geconfronteerd. Als hij al niet werd geïntrigeerd door het voorpaginabericht waarin de komst van een nieuwe, joodse, zender werd aangekondigd, dan toch wel door de mededeling die de volle laatste pagma van de krant sierde onder de kop: 'Belangrijk nieuws voor televisiekijkers'. In dat bericht maakte kabelexploitant UPC melding van de gevreesde jaarlijkse wijzigingen in het zenderpakket die per 1 september voor Amsterdam en omgeving werden doorgevoerd. Ditmaal moesten de zenders Nieuwsnet 9, The Box, Mystèr/Kleurnet en Arte het veld ruimen. Daarvoor in de plaats kwamen - om ons tot de hoofdstad te beperken - BBC World, Euronews, Rai Uno en TVE. Zoals ieder jaar betekende deze brute ingreep ook nu: woede bij de ene kijker, blijdschap bij de andere. Verantwoordelijk voor deze irritante schommelingen in het zenderaanbod is de, ook in deze gids, hevig bekritiseerde Amsterdamse Programma Raad (APR), die overigens haar advies niet in zijn geheel zag gehonoreerd: Eurosport en The Discovery Channel vonden geen genade in de ogen van UPC. In haar verklaring liet UPC weten weliswaar dolgraag aan dit verzoek te voldoen, maar helaas zag men zich in haar nobele streven gedwarsboomd doordat beide zenders geld vragen voor doorgifte van hun programma's. Dit jaarlijks terugkerende hoofdstedelijke gehannes-over-de-rug-van-de-kijker-heen tussen kabelexploitant UPC en de APR staat natuurlijk met op zichzelf. Sinds de verplichte invoering in 1997 van de programmaraden (die zolang er schaarste op de kabel heerst enig tegenwicht tegen de kabelmaatschappijen zouden moeten bieden) hebben zich her en der in het land vele groteske taferelen afgespeeld. Iemand die de gang van zaken in het Zuid-Gelderse al jaren met bewonderenswaardige ijver en minutieuze precisie volgt is de, door De Gelderlander 'Nijmeegse stadscriticus' gebombardeerde drs. massacommunicatie Rob Essers. Als betrokken D66-partijlid houdt hij zich intensief bezig met de relatie burger-politiek in Nijmegen. 'En daar past dit gedoe heel mooi in. Programmaraden hadden een uitstekend middel kunnen vormen om burgers bij de politiek te betrekken, want als je aan de tv-programma's komt staat iedereen op zijn achterste benen.' Maar, zegt hij, de burgers hebben hoegenaamd geen invloed op de raad. 'Kijk, zo'n raad moet natuurlijk zo onafhankelijk mogelijk van de kabelexploitant opereren, maar als je nagaat dat het huishoudelijk reglement van de raad op UPC-papier staat gedrukt en dat de officiële naam is 'Programmaraden-UPC', dan is er iets vreemds aan de hand. Want die raden zijn ingesteld door de gemeenten. Ik vind dus dat ik mij met vragen tot de gemeente moet kunnen wenden. Maar die geeft niet thuis. De gemeente heeft trouwens de fout begaan om de opstelling van het huishoudelijk reglement aan de raad zelf over te laten. Terwijl ze dat zelf had kunnen doen en dan bijvoorbeeld had kunnen bepalen dat er in het openbaar vergaderd wordt en dat de adviezen openbaar zijn. Maar na de verkoop van de kabel hebben de gemeenten allemaal gedacht: daar zijn we mooi vanaf, daar hoeven we ons dus niet meer mee te bemoeien. Zelfs de financiering van de programmaraad gebeurt door UPC, al is het bijna niks. Ik heb - ruw geschat - uitgerekend dat al die aangeslotenen hier iets van 50 miljoen gulden betalen terwijl voor de advisering van dat pakket de exploitant welgeteld 5000 gulden uittrekt. Dat geeft ongeveer de verhoudingen aan.' De naam Essers valt in eerste instantie niet echt lekker bij Chris Verheugd, voorzitter van de programmaraad Gelderland-Zuid. Verheugd vindt het nogal 'verbazingwekkend dat we ons eerst met deze gereputeerde criticaster hebben verstaan. 'Wie is meneer Essers? Dan had u bij wijze van spreken net zo goed bij mijn buurman kunnen aanbellen.' Maar even later: 'Nou, weet u, eigenlijk is het mij volstrekt onduidelijk waarom zo'n ijverig man géén lid is van de programmaraad. Ik zou hem wel eens willen zien, maar ik neem daar het initiatief niet toe.' En aan het eind van ons gesprek: 'Eigenlijk zou ik zo'n man als Essers er graag bij hebben. Er zijn mensen in de raad die zich pas één keer hebben laten zien. Dan denk ik: aan die Essers heb ik waarschijnlijk veel meer. Mij is toegefluisterd dat hij op het gemeentehuis geen geliefde figuur is, maar eigenlijk heb je zulk soort lieden juist nodig.' 'Dat klopt,' zegt Cees Wolzak, voorzitter van de APR, die desondanks nog lang niet tevreden is met de 200.000 gulden die UPC jaarlijks fourneert. 'Dat is nog onderdeel van oude afspraken. Voor dat geld hebben we een kantoortje en een secretaris, dat gaat allemaal net. Maar geld om procedures aan te spannen en advocaten te betalen is er eigenlijk niet. En dat is soms echt nodig. Neem die kwestie van The Discovery Channel en Eurosport. Wij vinden dat die zenders best een redelijke vergoeding mogen vragen voor doorgifte van hun programma's. Maar het Commissariaat voor de Media heeft beslist dat het betalingsprincipe wel degelijk een "zwaarwegende reden" voor UPC vormde om die zenders niet in het basispakket op te nemen. Wij hebben daar op onze beurt weer bezwaar tegen aangetekend. Kees Sluys |
PROGRAMMARADEN: WAT EN WAAROM? Op grond van artikel 82k van de Mediawet dat 1 september 1997 in werking is getreden, zijn gemeenteraden verplicht een programmaraad in te stellen. Die adviseert bij de samenstelling van het wettelijk basispakket van tenminste 15 televisiezenders en 25 radiozenders, dat de kabelexploitant voor een redelijk bedrag moet doorgeven. Slechts in het geval van 'zwaarwegende argumenten' mag die van het advies afwijken. Zo'n regeling is nodig tot het moment daar is dat de consument - door nieuwe technische ontwikkelingen - over 'onbeperkte keuzemogelijkheden' beschikt om zelf te bepalen wat en wanneer hij wil zien. Helaas kan dat nog wet even duren. Maar Wolzak vestigt enige hoop op een nota waaraan op dit moment door OC & W wordt gewerkt. 'Het is een voorstel om de positie van de programmaraden te versterken. Belangrijk punt daarin wordt het versterken van de beroepsmogelijkheden om adviezen af te dwingen.' Overigens zijn er kijkers die geen last hebben van monopolistische kabelboeren en bemoeizuchtige programmaraden: samen met hun buren vormen ze hun eigen kabelmaatschappijtjes. Dat kan heel verschillend zijn. De bedoeling is dat de leden van de programmaraad een 'representatieve' afspiegeling van de bevolking vormen en over een zekere deskundigheid beschikken. In Gelderland-Zuid maken diverse huisvrouwen deel uit van de raad, die aldus Verheugd, 'zeer zinnige oordelen kunnen uitspreken.' Bij de dertienkoppige Amsterdamse Programmaraad lijkt daarentegen nauwelijks een 'normaal mens' rond te lopen. Het is een en al uitgever, jurist, marktonderzoeken en projectleider wat de klok slaat. Ongetwijfeld zeer deskundig, maar representatief? DE ADVIEZEN KWALITEIT |
Bron: VPRO GIDS, 7 t/m 13 oktober 2000, nummer 41; pp. 6-9 |