HOMOSEKSUALITEIT ALS RECREATIEVORM 't Is maar wat je onder recreatie verstaat... drs. R.C. Essers | ||
1. | Inleiding | |
2. | Banen in Nijmegen en omstreken | |
2.1 | beknopte inventarisatie - Hunnerpark/Kelfkensbos - De Goffert - De Elshof - De Berendonck - overige locaties - De GAY Krant | |
2.2 | geschiedenis | |
2.3 | gemeentelijk beleid - museum - rouwcentrum - Sanadome - Waalsprong - Algemene Plaatselijke Verordening - Geschopt, Gepakt, Geslagen? - Baanproject | |
3. | Recreatiepark De Berendonck | |
3.1 | brief van het Recreatieschap Nijmegen en Omstreken | |
3.2 | (concept-)tekst vlugschrift | |
3.3 | inventarisatie | |
3.4 | gesprek | |
4. | Cruising als ruimteclaim | |
4.1 | publikatie Vereniging van Nederlandse Gemeenten | |
4.2 | onderzoek Universiteit van Amsterdam - de baan - recreatiegebieden - De Oeverlanden | |
5. | Conclusies | |
5.1 | aanbevelingen | |
5.2 | samenvatting | |
- | Noten | |
Afgesloten: 5 april 1994 |
1. Inleiding
Gelet op de samenhang met een vergelijkbare problematiek op andere plaatsen, is in deze notitie
gekozen voor een bredere opzet. Bovendien wordt niet uitgesloten geacht, dat er een verband
bestaat tussen de toename van de problemen in De Berendonck en de (bouw-) plannen die in de
gemeente Nijmegen gerealiseerd worden. Banen: Hierbij dient opgemerkt te worden, dat het gaat om mannen die op zoek zijn naar homoseksuele
contacten.2 Het hoeft daarbij niet altijd om homoseksuele mannen te gaan. Mannen die contact
zoeken met andere mannen noemen zich vaak niet homoseksueel, bijvoorbeeld omdat ze
getrouwd zijn en/of voor hun omgeving voor heteroseksueel door willen gaan. |
2. Banen in Nijmegen en omstreken Zoals iedere regio kent ook Nijmegen en omstreken een aantal locaties dat dienst doet als ontmoetingsplaats voor mannen die op zoek zijn naar homoseksuele contacten. Hoe en waarom een baan op een bepaalde plaats ontstaat, is niet altijd even duidelijk. Een baan moet in ieder geval aan bepaalde (minimum-)eisen voldoen: men moet er schijnbaar doelloos op en neer kunnen lopen, hoewel de auto een steeds belangrijkere rol lijkt te spelen, en de aanwezigheid van beplanting en/of andere voorzieningen die bepaalde handelingen aan het oog onttrekken, is noodzakelijk. Het belangrijkste cruising-gebied in het centrum van Nijmegen is het Hunnerpark en directe
omgeving. Deze baan is vanwege de ligging uitstekend bereikbaar voor zowel voetgangers,
fietsers als automobilisten. De parkeerplaats op Kelfkensbos leent zich minder goed voor het op
en neer rijden; voor auto-cruising is deze locatie dus minder geschikt. Voor het voortbestaan van
de baan is deze parkeerplaats echter van wezenlijk belang. De onmiddellijke nabijheid van het
(uitgaans-)centrum zorgt er voor, dat het Hunnerpark vermoedelijk de drukst bezochte baan is. Het Goffertpark kent eigenlijk een aantal verschillende locaties. De voormalige heidetuin op de
hoek Steinweglaan - Busserweg is daarvan een van de belangrijkste. Automobilisten kunnen daar
gemakkelijk hun auto kwijt om de hond uit te laten, terwijl ook fietsers en voetgangers zonder
argwaan te wekken het gebied kunnen doorkruisen. De rododendrons lenen zich uitstekend als
afwerkplaats. Net over de Nijmeegse gemeentegrens - op het gebied van de gemeente Heumen - bevindt zich
De Elshof. Het betreft hier een gebied van Staatsbosbeheer. De ligging in de onmiddellijke
nabijheid van de wijk Hatert heeft tot gevolg dat het gebied (ook) veelvuldig gebruikt wordt door
wandelaars, trimmers en mensen die hun hond willen uitlaten. Bovendien passeren er op bepaalde
tijden grote aantallen leerlingen van de nabijgelegen scholengemeenschap. De jonge bospercelen lenen zich uitstekend als afwerkplaats. Het natuurlijke labyrint dat op sommige plaatsen ontstaan is, zou elders als voorbeeld kunnen dienen. Argeloze wandelaars die zich niet buiten de paden begeven, worden niet geconfronteerd met wat er zich hierbuiten afspeelt. Ook hier heeft Staatsbosbeheer zich onlangs bezondigd aan het iets te enthousiast snoeien van de struiken rondom een van de parkeerplaatsen. Het recreatiepark De Berendonck ligt in de gemeente Wijchen. Dit park bevindt zich in de on
middellijke nabijheid van de Nijmeegse wijk Dukenburg, maar wordt hiervan gescheiden door de
A73. Een klein gedeelte van het 170 hectare grote gebied wordt gebruikt voor homorecreatie.
Deze vorm van recreatie vindt plaats in het zogenaamde 'natuurgebied', dat gelegen is in het
zuidelijke gedeelte van De Berendonck. Het betreft een aangelegd natuurgebied met wat meer
begroeiing dat ook bij naaktrecreanten, vissers en wandelaars in trek is.5 Naast de hierboven genoemde locaties zijn er in Nijmegen en wijde omgeving nog andere
ontmoetingsplaatsen. Hierbij moet worden gedacht aan de waalstranden in de Ooijpolder, de
Bisonbaai (richting Millingen a/d Rijn), en het Wylermeer.6 In hoeverre het Nijmeegse station
als een ontmoetingsplaats van enige betekenis functioneert, is niet bekend. Op gezette tijden publiceert De GAY Krant een overzicht van de banen in Nederland en Vlaanderen. In de meest recente publikatie7 waarin uitdrukkelijk wordt vermeld dat men absoluut niet de pretentie heeft volledig te zijn, staat de volgende informatie over plaatsen in Nijmegen en omstreken: Nijmegen De informatie over het Wilhelminaziekenhuis is onjuist. Bedoeld wordt het terrein tussen het (nieuwe) Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en de Oude Mollenhutseweg, dat sinds enige tijd door bouwwerkzaamheden niet meer als baan gebruikt kan worden. Opvallend is de gedetailleerde informatie over recreatiepark De Berendonck. Naar de geschiedenis van de ontmoetingsplaatsen in deze regio is (nog) geen onderzoek gedaan. Het Hunnerpark kwam in de zomer 1884 gereed;8 het lijkt dus weinig aannemelijk dat er voor die tijd op die locatie al aan cruising gedaan werd. Het nabijgelegen Kelfkensbos maakt meer kans. In de 16de eeuw nam Johan Kelfkens het initiatief tot beplanting van het plein, dat als wandelplaats werd ingericht. Een aantal bomen werd in 1831 gerooid om plaats te maken voor artilleriestallen en een barak voor soldaten. De rest van de beplanting verdween nagenoeg geheel in 1840.9 Het stadspark De Goffert werd op 8 juli 1939 feestelijk geopend. Ondanks de ondertitel 50 jaar park van LIEF en LEED besteedde de hieraan gewijde tentoonstelling10 geen aandacht aan de homorecreatie. Het is onduidelijk wanneer deze locatie als baan dienst is gaan doen. Bovendien lijkt de baan zich van tijd tot tijd te hebben verplaatst. Tot aan het van de jaren '60 stond er in de nabijheid van het kruispunt Slotemaker de Bruïneweg - Steinweglaan een urinoir. Het is zeer aannemelijk, dat dit moest wijken vanwege het feit dat het urinoir niet gebruikt werd voor het doel waarvoor het bestemd was. In een brief d.d. 12 oktober 1990 die Helm de Laat als lid van de sectie Harde Sector van de Klankbordgroep homo-/lesbisch beleid van de gemeente Nijmegen aan het Centrum Anti-discriminatie Homoseksualiteit (CAdH) te Amsterdam schreef, meldde hij omtrent de problematiek rond de Nijmeegse 'banen' in het verleden ondermeer het volgende: Uit, overigens niet gepubliceerde, bronnen (verhalen van ouderen, maar ook een radio-uitzending van wijlen flikkerradio Kuifje) weet ik dat in de jaren 50/60 enkele bakken in Nijmegen gebruikt werden als ontmoetingsplaats (o.a. op het Keizer Karelplein). Vrijwel al deze publieke waterplaatsen zijn in de loop der tijden gesloten/gesloopt. Of hierbij anti-homosexuele overwegingen een rol hebben gespeeld, weet ik niet zeker. De gemeente spreekt in die tijd vaak van overlast voor omwonenden, klachten van buurtbewoners, e.d. De correspondentie waarnaar verwezen wordt en het antwoord van wethouder Buitenhuis, komt in het volgende onderdeel uitvoerig aan de orde. Het homo-/lesbisch beleid van de gemeente Nijmegen lijkt tot op heden aan de harde sector te zijn voorbijgegaan. Binnen de Dienst Stadsontwikkeling blijkt er geen of te weinig aandacht te zijn voor het gebruik van de openbare ruimte door mannen die op zoek zijn naar homoseksuele contacten. De urinoirs zijn verdwenen,11 beplanting wordt bij voorkeur uitgedund of helemaal verwijderd en wat verlichting betreft, worden kosten nog moeite gespaard om ieder donker hoekje uit te bannen. Ook in ruimtelijke-ordeningsplannen ontbreekt een duidelijke visie. De plannen voor de bouw van een nieuw museum vormen hierop geen uitzondering. Al in 199012 is het college van Burgemeester en Wethouders geattendeerd op de mogelijke gevolgen van de nieuwbouwplannen voor de baan.13 Naast de gevolgen voor de locatie Hunnerpark/Kelfkensbos werd gewezen op de bedreiging van andere banen, waaronder De Goffert/Jonkerbosch. Laatstgenoemde locatie had en heeft te lijden onder het CBR en allerlei nieuwbouwplannen. Tevens werd het volgende in overweging gegeven: Naar bezoekersaantallen van bovengenoemde banen is (nog) geen wetenschappelijk onderzoek gedaan. [..] Het aantal bezoekers moet evenwel worden geschat op enkele tientallen per dag/nacht. Op een willekeurige door-de-weekse middag kan men op een baan meer bezoekers met kennelijke bedoelingen vinden dan in een museum. Het antwoord muntte uit door beknoptheid. Bij afwezigheid van de coördinerend wethouder voor homo-/lesbisch beleid, reageerde de wethouder Buitenhuis als volgt:14 Hierbij deel ik u mede, dat uw brief van 3 juli jl. in goede orde is ontvangen. Van meer dan alleen maar kennisname lijkt geen sprake te zijn geweest. Wie zou verwachten dat
vervolgens bij de verdere nieuwbouwplannen voor het museum rekening gehouden zou worden
met de baan, komt vooralsnog bedrogen uit. Ook in het raadsvoorstel inzake de Parkeergarage
Kelfkensbos15 dat 4 jaar later aan de Raad voorgelegd wordt, is hierover niets terug te vinden.
Uiteraard is de verantwoordelijk wethouder hierop gewezen.16 Naar aanleiding van bovenvermelde brief, het volgende. Het mag duidelijk zijn, dat - zonder aanvullende voorzieningen - de baan in het Hunnerpark ten dode opgeschreven is. De (bovengrondse) parkeergelegenheid op Kelfkensbos is voor de baan in het Hunnerpark van wezenlijk belang. Een van ruimtelijke-ordeningsplannen waarbij cruising en de baan wel even ter sprake kwam, is het Uitwerkingsplan Winkelsteeg III-78 (rouwcentrum Oude Mollenhutseweg). Tijdens de inspraak werd ondermeer het volgende naar voren gebracht:18 [..] Uit niets blijkt dat bij de plannen voor het rouwcentrum op enigerlei wijze rekening is gehouden met het feit, dat deze lokatie dienst doet als ontmoetingsplaats (sinds de verhuizing van het CBR naar het Goffertstadion is er een duidelijke verschuiving waar te nemen naar het terrein tussen de militaire begraafplaats en het schippersinternaat). In de plantoelichting wordt een en ander op uiterst summiere wijze als volgt samengevat en wordt hierover opgemerkt:19 Ontmoetingsplaats In het daaropvolgende bezwaarschrift20 werd opnieuw aandacht gevraagd voor de gevolgen
van bouwplannen voor ontmoetingsplaatsen van mannen die op zoek zijn naar homoseksuele
contacten. Daarbij werd naar voren gebracht, dat plantoelichting blijk geeft van onvoldoende
kennis van zaken. Het ingediende bezwaarschrift is voor Burgemeester en Wethouders geen aanleiding geweest om het plan niet vast te stellen. Een aardig detail is terug te vinden in het vaststellingsbesluit d.d. 7 mei 1991 waar achter 'baanfunctie' tussen haakjes vermeld staat: trefpunt van al dan niet homoseksuele mannen en vrouwen. Het bezwaar wordt afgedaan met:22 Indien sprake is van overlast kan de politie om hulp gevraagd worden. Voor zover sprake is van ongewenste betreding van particulier terrein kan hiertegen worden opgetreden. Bij de goedkeuring van het Uitwerkingsplan Winkelsteeg III-78 door Gedeputeerde Staten komt de baanfunctie niet meer aan de orde.23 Bij het Uitwerkingsplan Winkelsteeg III-90 deed zich een vergelijkbare situatie voor. Vanaf 1989 zijn plannen ontwikkeld voor de realisatie van een kuuroord/thermencentrum Asklepion24 in het bosgebied tussen het CWZ en de Oude Mollenhutseweg. Ook dit maal komt het fenomeen cruising in een bezwaarschrift ter sprake:25 Een heel ander punt van kritiek betreft het ontbreken van enige aandacht aan een van de huidige (recreatieve) functies van het plangebied. Het terrein wordt thans namelijk veelvuldig gebruikt voor cruising. Door het grote aantal lesauto's op de Busserweg heeft dit fenomeen zich in de afgelopen jaren verplaatst van het aangrenzende Goffertpark naar het terrein aan de andere kant van de Oude Mollenhutseweg. Ook in het verslag van de hoorzitting komt het feit dat er geen aandacht besteed is aan de baanfunctie voor homoseksuelen aan de orde:26 De heer Essers: [..] Deze bestaande, recreatieve functie had ook behandeld moeten worden. Niet alleen de flora en de fauna. Een zelfde gedachtengang is terug te vinden in het vaststellingsbesluit van Burgemeester en
Wethouders d.d. 16 juni 1992. Het bezwaar en de reactie daarop werd als volgt samengevat:27 Ten onrechte is geen aandacht besteed aan de huidige (recreatieve) funkties van het plangebied, met name wordt het terrein veelvuldig gebruikt voor cruising; dit fenomeen heeft zich door het grote aantal lesauto's van de Goffert verplaatst naar het onderhavige gebied. De bezwaren werden ook in dit geval ongegrond verklaard. Dit maal is de samenvatting wel terug te vinden in goedkeuringsbesluit van Gedeputeerde Staten. In plaats van de reactie van Burgemeester en Wethouders, wordt opgemerkt dat zij de bezwaren in hun besluit van 16 juni 1992 uitvoerig en steekhoudend beoordeeld hebben.28 Voorafgaande aan de gemeenteraadsverkiezingen organiseerde het Breed Homo Overleg een verkiezingsdebat gehouden waar ook de baan ter sprake kwam.29 Als lijsttrekker van de PvdA pleitte wethouder Hompe van Volkshuisvesting en Stedelijke ontwikkeling bij die gelegenheid voor extra verlichting op de baan ten behoeve van de sociale veiligheid. Bovendien dacht hij de Nijmeegse banenproblematiek in het kader van de Waalsprong op te kunnen lossen. Dagblad De Gelderlander meldde de volgende dag:30 Homobaan in Waalsprong? Het is de vraag in hoeverre wethouder Hompe hier werkelijk serieus genomen kan worden. Eerder had hij ook al eens het plan gelanceerd om een gedoogzone heroïneprostituées buiten de gemeentegrenzen te situeren. Algemene Plaatselijke Verordening Wat betreft de APV doet zich in Nijmegen een opvallend verschijnsel van (positieve) discriminatie voor. In het eerste lid van artikel 3.1 dat betrekking heeft op uitlokken met de kennelijke bedoeling ontucht te plegen, is bepaald: 1. Het is verboden: In de toelichting bij de Algemene herziening NPV31 werd expliciet gesteld, dat duidelijk moet
zijn dat de toenadering die homoseksuele mannen 'op de baan' zoeken, hieronder niet valt.32
De toelichting is niet alleen ongelukkig geformuleerd, maar ook discriminerend ten aanzien van
vrouwen en heteroseksuele mannen. In de model-APV van de VNG is in een soortgelijk artikel
sprake van prostitutie in plaats van het plegen van ontucht.33 Mannen die op de baan op zoek zijn naar homoseksuele contacten lopen risico het slachtoffer te
worden van anti-homoseksueel geweld. Een project dat hier dan ook niet onvermeld mag blijven,
is Geschopt, Gepakt, Geslagen? (GGG) dat in 1989 van start ging. Voornaamste doel van dit
project van Bureau Slachtofferhulp, homo- en lesbische beweging, gemeente en Gemeentepolitie
is het bieden van hulp en opvang aan slachtoffers van anti-homoseksueel en anti-lesbisch geweld.
De belangrijkste onderdelen van het project zijn een publiekscampagne en een training voor
politiemensen.34 Als onderdeel van het project Aids en Homoseksualiteit Nijmegen is door de aandachtsfunctionaris Aids en Homoseksualiteit in 1992 ook een baanproject opgezet als een van de activiteiten ter stimulering, continuering en ondersteuning van veilig vrijgedrag bij mannen met homoseksuele contacten. Aan het baanproject dat gerealiseerd is in de periode juli/augustus/ september 1992, hebben 4 vrijwilligers meegewerkt. Het heeft geleid tot het voeren van 50 gesprekken met bezoekers op ontmoetingsplaatsen in het Hunnerpark/Kelfkensbos en het Goffertpark.36 Een van de conclusies van het evaluatieverslag luidt:37 Het baanproject moet in de komende jaren herhaald worden, omdat met deze werkwijze andere subgroepen bereikt worden dan bij verschillende andere voorlichtingsactiviteiten. Bovendien is tijdens voorlichting op de 'baan' een meer persoonlijk gerichte manier van aanspreken mogelijk. Van het baanproject is een apart verslag verschenen.38 Een opvallend gegeven daarin is het feit, dat de vrijwilligers zich beperkt hebben tot bepaalde uren van de avond. Voor wat betreft het Goffertpark is vanwege het ontbreken van straatverlichting gekozen voor de schemerperiode. Het Hunnerpark/Kelfkensbos werd bezocht tussen 22.00 en 01.00 uur. Over het algemeen waren er voldoende mannen op de baan aanwezig om een aantal gesprekken te voeren, maar het is en blijft helaas vrij onvoorspelbaar op welk tijdstip en welke dag(en) de grootste populatie aanwezig is.39. Statistisch verantwoorde conclusies kunnen op basis van het beschikbare cijfermateriaal niet worden getrokken. |
3. Recreatiepark De Berendonck
Op 3 februari 1994 zond het Recreatieschap Nijmegen en Omstreken de Adviescommissie homo-/lesbisch beleid van de gemeente Nijmegen een brief over het onderwerp: Gebruik natuurgebied de Berendonck. De tekst luidde als volgt: Als recreatieschap zijn wij eigenaar en beheerder van een viertal dagrecreatieparken, die zijn aangelegd om te voorzien in de behoefte aan diverse vormen van openluchtrecreatie, zoals zonnen en zwemmen, zeilen, motorbootvaren, surfen, kanoën, vissen, wandelen en fietsen, e.d. Het beleid hierbij is dat wij de mensen zoveel mogelijk vrijheid willen geven in de wijze waarop men wil recreëren. Dit kan alleen als men met elkaar rekening houdt. Zonder enige sturing blijkt dit niet te kunnen. Daarom hebben wij enkele zaken geregeld in onze A.P.V. Ten aanzien van het aspect naaktrecreatie hebben wij gemeend hierin geen onderscheid te maken en dit op alle parken zonder enige beperking toe te staan. Dit standpunt werd mogelijk gemaakt door de wijziging van het Wetboek van Strafrecht in 1986, waarbij art. 430a in werking is getreden. Van de mogelijkheid om bepaalde gebieden aan te wijzen voor naaktrecreatie, om het elders te kunnen verbieden, heeft het recreatieschap afgezien.
De tekst van het hierboven genoemde vlugschrift dat bedoeld was om de bezoekers van het gebied te informeren, zag er als volgt uit: Geachte bezoeker, De inventarisatie waarvan in de brief van het Recreatieschap Nijmegen en Omstreken sprake was, is zeer summier. Deze omvatte slechts een zevental rapporten waarvan de inhoud hieronder vrijwel integraal is weergegeven. De initialen van de personen door wie het rapport opgemaakt is, zijn weggelaten. Natuurgebied datum 12 augustus 1993 (donderdag) tijdstip ongeveer 14.30 - 15.30 uur weer eerst droog, naderhand regen, temperatuur ± 20 graden opmerkingen inventarisatie gestaakt i.v.m. regen datum 13 augustus 1993 (vrijdag) tijdstip ± 15.00 uur weer zonnige perioden, temperatuur ± 21 graden aantallen geparkeerde auto's : ± 20 opmerkingen geparadeer door naakte mannen o.a. op de paden datum 14 augustus 1993 (zaterdag) tijdstip 13.30 - 15.15 uur weer zonnig, ook wat bewolking, temperatuur ± 23 graden aantallen geparkeerde auto's : 46 (brom-)fietsen : 21 aanwezig in het natuurgebied recreanten - naturisten : ± 60, waarvan 50 mannen, 6 vrouwen en 4 kinderen - vissers : geen - 'geklede' zwemmers : 8 - wandelaars : 16 opmerkingen veel geparadeer van mannen op de wandelroutes (witte en rode wandelroute) en daarbuiten; verder niets aanstoot- gevends gezien datum 17 augustus 1993 (dinsdag) tijdstip 14.45 - 16.00 uur weer zonnig, ook wat bewolking, temperatuur ± 21 graden aantallen geparkeerde auto's : 27 (brom-)fietsen : 10 aanwezig in het natuurgebied recreanten - naturisten : ± 50, waarvan 42 mannen, 5 vrouwen en 3 kinderen - vissers : 1 - 'geklede' zwemmers : 3 - wandelaars : 4 opmerkingen visser gesproken: Had zelf geen last van naturisten, zou toch z'n zoon niet meenemen gezien het feit wat hij zelf bespeurde. Viste nu 2,5 maand op de Berendonck en legde uit waarom hij daar viste (karper trekt a.h.w. om de kopeinder heen). Zelf de rode wandelroute gelopen en onderweg regelmatig mannen gezien die daar aan het lopen waren. Verder niets aanstootgevends gezien (ook kleinere paadjes langsgelopen) datum 20 augustus 1993 (vrijdag) weer zonnige perioden, maar ook veel bewolking, temperatuur ± 23 graden opmerkingen om ± 18.45 politie Wijchen melding doorgekregen van een paar recreanten dat er een vijftal vissers wilgestruiken aan het snoeien waren. Politie had op dat moment geen wagen beschikbaar en belde de beheerder die op dat moment afwezig was. Belde toen de vervanger die gekomen is. Met de inmiddels thuisgekomen beheerder is hij, de politie was inmiddels ook gearriveerd, naar de onheilsplek gereden. Grote vertakte wilgestruiken waren gekapt (struiken van ± 4 m. hoog). In één van de stronken was ook nog vuur gestookt. De recreanten hadden alles aanschouwd en ook de kentekens van de auto's genoteerd. Door de politie zijn twee verdachten gehoord (hebben bekend). Het R'schap stelt zich civiele partij voor een bedrag van f 750,- (vervanger heeft aangifte gedaan). datum 21 augustus 1993 (zaterdag) tijdstip ± 15.00 uur weer zonnige perioden, maar ook veel bewolking, droog, temperatuur ± 23 graden aantallen geparkeerde auto's : 14 (brom-)fietsen : 7 aanwezig in het natuurgebied recreanten - naturisten : ± 20 - vissers : geen - wandelaars : 8 opmerkingen weinig geparadeer datum 24 augustus 1993 (dinsdag) tijdstip 14.30 - 15.30 uur weer zonnige perioden, droog, temperatuur ± 17 graden aantallen geparkeerde auto's : 3 recreanten : 4 opmerkingen niets Naar aanleiding van de hierboven vermelde brief met bijlagen vond er op 17 maart 1994 op het
kantoor van het Recreatieschap Nijmegen en Omstreken een gesprek plaats met de heren Hagens,
Van Meteren en Wijers.40 Na afloop van het gesprek werd een bezoek gebracht aan het
natuurgebied van het recreatiepark De Berendonck. In de loop van het gesprek werd duidelijk dat de oplossing van problemen niet gezocht moet
worden in het uitbannen van alle openlijke vormen van homorecreatie, maar dat maatregelen
genomen moeten worden om deze vorm van recreatie in goede banen te leiden. Op dit punt
verschilt de homorecreatie niet van andere vormen van recreatie. Een verbod op het zoeken en
leggen van homoseksuele contacten is niet alleen onuitvoerbaar, maar zou bovendien alleen maar
tot het verschuiven van het probleem leiden. De klacht dat seksuele contacten zich in alle openheid en voor iedereen zichtbaar zouden afspelen, wekt bevreemding. Homoseksuele contacten op de baan vinden in de regel op een zodanige wijze plaats dat argeloze voorbijgangers daar niets van merken. Als derden toch klagen, zou dat kunnen komen door de inrichting van het gebied of omdat de voorbijgangers wat minder argeloos zijn dan zij doen voorkomen. Wat de inrichting betreft, is er voor het natuurgebied van De Berendonck een aantal concrete maatregelen in ieder geval het overwegen waard. Zo zou het verleggen van de rode- en witte-paaltjesroute een positieve bijdrage kunnen leveren aan het onzichtbaar maken van homoseksuele contacten; thans lopen deze wandelroutes dwars door het gebied waar mannen lopen te 'paraderen' en dat bovendien dienst doet als afwerkplaats. Daarnaast zouden bepaalde zijpaden door middel van beplanting visueel afgesloten kunnen worden. Wandelaars blijven hierdoor op het rechte pad, terwijl mannen die op zoek zijn naar homoseksuele contacten deze barrière moeiteloos nemen. Het paradeerprobeem is voor een deel het gevolg van de ideeën over homoseksualiteit bij degenen
die het paraderen als een probleem ervaren. Het is een vooroordeel dat mannen die niet op zoek
zijn naar homoseksuele contacten het risico lopen 'besprongen' te worden. Iemand die in dit
vooroordeel gelooft, zal iedere naakte man op een pad in het natuurgebied als een bedreiging
ervaren. Of baanbezoekers werkelijk uitdagend kijken is moeilijk vast te stellen. De beoordeling van
degene die zich bekeken voelt, is subjectief. Bovendien moet iemand zelf ook kijken om vast te
stellen dat hij bekeken wordt. Dit kan door de ander ten onrechte uitgelegd worden als een teken
van belangstelling. |
4. Cruising als ruimteclaim
Homoseksualiteit heeft in het kader van de gemeentelijke beleidsvorming twee aspecten. Het ene betreft de wijze waarop de samenleving op homoseksualiteit reageert; het andere aspect is de maatschappelijke positie van de lesbische vrouw en de homoseksuele man. In de eerder genoemde VNG-publikatie '... dat het niet ongezien is gebleven.' 42 komen de homo-ontmoetingsplaatsen in het onderdeel Ruimtelijke ordening aan bod. De publikatie geeft aan welk beleid de gemeente kan voeren om anti-homoseksueel gedrag tegen te gaan en hoe de positie van homoseksuelen te verbeteren is. In het onderdeel 5.7.2 43 wordt gesteld: Voor homoseksuele mannen is het van belang dat homo-ontmoetingsplaatsen ongemoeid worden gelaten. Geen onnodige afbraak van urinoirs en evenmin afsluiten van parken en laantjes die als ontmoetingsplaatsen in gebruik zijn. Dit wordt ook met zoveel woorden genoemd in de publikatie Beleidsaanbevelingen homo-emancipatie en resultaten '88/ '89 van de stadsdeelraad van Amsterdam Noord. In de nota Homoseksualiteit van maart '89 van de gemeente Groningen wordt gesteld dat homo-ontmoetingsplaatsen ook wel 'banen' genoemd, die geen overlast veroorzaken en waarvan de aanwezigheid niet in strijd is met de sociale veiligheid, dienen te worden geaccepteerd en met rust gelaten.
In de reeks Verkenningen van het Planologisch Demografisch Instituut van de Universiteit van
Amsterdam is in 1993 een rapport verschenen waarin verslag wordt gedaan van een onderzoek
naar de rol van de overheid in het gebruik van de openbare ruimte voor homoseksueel contact. De
aanleiding tot dit onderzoek was de discussie over het eventueel ingrijpen van het Amsterdamse
stadsdeel Slotervaart/Overtoomse Veld in het gebruik van De Oeverlanden als cruising-gebied.
De oplossingen van het stadsdeel voor de door hen gesignaleerde problemen veroorzaakten een
stroom van, voornamelijk negatieve, reacties. [..] Dit onderzoek beoogt een inventarisatie te geven van de ruimtelijke effecten van cruising-gebieden en het overheidshandelen, met betrekking tot inrichting en beheer van deze gebieden. Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Holland. Naast aandacht voor de Amsterdamse situatie wordt dan ook uitgebreid aandacht besteed aan de recreatiegebieden in die provincie. Het meer dan 100 pagina's tellende rapport geeft een uitstekend beeld van een situatie zoals die ook in Nijmegen en omstreken aangetroffen kan worden. Het bevat een aantal aanbevelingen die ook hier alleszins bruikbaar zijn. Opmerkelijk is het feit dat de onderzoekers een afwijkende definitie van 'baan' hanteren. In Cruising als ruimteclaim wordt deze benaming gebruikt voor een aantal ontmoetingsplaatsen die een samenhangend geheel vormen. Die samenhang zou zich uiten in het gegeven dat langs de plekken een route bestaat die door contactzoekenden wordt afgelegd. Deze route staat nergens beschreven; meestal is het de kortste afstand naar de volgende plek. Deze afwijkende definitie zou verband kunnen houden met de Amsterdamse situatie waarin een aantal verschillende ontmoetingsplaatsen op loopafstand van elkaar gesitueerd waren. Hierdoor ontstond een route langs een aantal delen van de openbare ruimte in de binnenstad. De 'mijlpalen' werden gevormd door dubbele krullen, plantsoenen, inpandige openbare toiletten, kades en parken. In de glorietijd van de baan lagen de ontmoetingsplekken ongeveer 250 meter van elkaar.49 In feite was er dus sprake van één grote baan in plaats van een aantal verschillende ontmoetingsplaatsen. In de Nijmeegse situatie doet zich het fenomeen van afzonderlijke ontmoetingsplaatsen die zich op loopafstand van elkaar bevinden, niet voor. Het Hunnerpark en Kelfkensbos vormen toch al één geheel; daartoe behoort ook het Valkhof dat als overloopgebied dienst doet. Het zou te ver voeren om alle zaken die in Cruising als ruimteclaim aan bod komen, hier weer te
geven. Gelet op de vraag van het Recreatieschap Nijmegen en Omstreken wordt voor het gedeelte
dat handelt over recreatiegebieden een uitzondering gemaakt. In paragraaf 3.6 wordt het volgende
naar voren gebracht:50 inleiding Het best gedocumenteerd in Cruising als ruimteclaim is de casus Oeverlanden.51 In maart 1991 verschenen er berichten in de pers over eventueel te nemen inrichtingsmaatregelen om cruising tegen te gaan. Het gebied was toen al tientallen jaren in gebruik als ontmoetingsplaats. Het natuurdeel wordt in grote meerderheid bezocht door 'recreanten binnen het homo-verkeer'. Het natuurdeel bestaat uit drie, qua inrichting en gebruik verschillende zones. De ongeveer 50 meter brede oeverstrook wordt voornamelijk bezocht als het mooi weer is. De activiteiten richten zich op ontspanning; zonnen, lezen en in mindere mate sociaal contact. Wanneer deze mannen de oeverstrook verlaten voor een 'wandelingetje' behoren zij tot een andere groep bezoekers, cruisers. Het dagelijks bestuur van het stadsdeel Slotervaart/Overtoomse Veld is van mening dat het opvallende gedrag van cruisers tot gevolg heeft, dat andere mensen die er behoefte aan hebben in het gebied te recreëren, het gebied gaan mijden. Door het treffen van inrichtingsmaatregelen hoopt men de aantrekkelijkheid van het gebied te verminderen.53 Door de auteurs van Cruising als ruimteclaim is onderzoek gedaan naar de klachten die bij omwonenden en bedrijven leven. De resultaten van dit klachtenonderzoek zijn - ondanks de beperkte response van in totaal 17 enquêteformulieren - alleszins de moeite waard. De onderzoekers maken onderscheid tussen 'fysieke' klachten over auto's, rommel, eigen terrein etc. en gevoelsmatige klachten. De confrontatie met homoseksuele handelingen en met blote mannen wordt beschouwd als een tussenvorm. Het spreekt voor zich dat de waarden en normen van de respondent van invloed zijn op de klachten beleving. Bij de omwonenden blijkt het achterlaten van de rommel de grootste klacht te zijn, gevolgd door het betreden van het eigen terrein. De oplossingen die aangedragen worden zijn concreet. Het plaatsen van verlichting, afvalbakken en het afsluiten voor auto's worden meerdere malen genoemd. Eén noemt het aanleggen van een speciaal cruisegebied buiten Amsterdam een oplossing, een ander denkt dat dit niet helpt, de mentaliteit van de cruisers zal veranderd moeten worden. De oplossing van een rommel-probleem is meestal vrij simpel. Het 'unheimische' gevoel dat het bestaan van de ontmoetingsplaats en het gedrag van de bezoekers vooral bij bedrijven veroorzaakt, is minder gemakkelijk weg te nemen. Hetzelfde geldt voor de angst van omwonenden en werknemers van bedrijven om betrokken te raken in het homo-verkeer en/of voor cruiser aangezien te worden. Hiervoor gebruiken de onderzoekers de term 'etikettering'. Over geen enkele van de klachten die de respondenten voorgelegd werden, waren zij unaniem. Wel vond de meerderheid alle klachten terecht. De klacht dat ontmoetingsplaatsen criminaliteit aantrekken, vond men iets minder terecht. Door betrokken partijen zijn een aantal inrichtingsvoorstellen gedaan die er in veel gevallen op gericht waren om het huidige gebruik terug te dringen of zelfs onmogelijk te maken. In Cruising als ruimteclaim worden voor De Oeverlanden een aantal globale en concrete aanbevelingen gedaan. De concrete gebiedsgerichte aanbevelingen zijn te specifiek om op andere plaatsen te gebruiken. De globale aanbevelingen kunnen daarentegen ook elders hun nut bewijzen; deze luiden als volgt uit:55
Een duidelijke erkenning en een constructieve houding ten opzichte van cruising is noodzakelijk. Het beleid dient er niet op gericht te zijn om ontmoetingen van mannen die op zoek zijn naar homoseksuele contacten te (ver-)hinderen. Er zal terdege rekening gehouden moeten worden met belangentegenstellingen van alle direct en indirect betrokkenen. De bevrediging van de behoefte aan homoseksueel contact bij mannen mag niet zondermeer opgeofferd worden aan de waarden en normen en/of wensen en verlangens van anderen. Het verwijderen van urinoirs of het vervangen daarvan door WC's, en het plaatsen van meer straatverlichting ten behoeve van de sociale veiligheid, is in een aantal gevallen dan ook ongewenst. Voor het ontstaan en het voortbestaan van cruising-plekken is het noodzakelijk, dat seksueel contact ter plekke mogelijk is en dat dit ook onopgemerkt kan plaatsvinden. Uiteraard moeten de contactzoekenden zich veilig voelen. Het opstellen van een roze groenplan (banenplan) met speciale aandacht voor zowel de ontmoetingsmogelijkheden als de sociale veiligheid zou een uitstekend middel kunnen zijn om mogelijke problemen rond de homorecreatie het hoofd te kunnen bieden. Een ambtenaar die zich hier specifiek op toelegt, mag in een gemeente als Nijmegen niet ontbreken; uiteraard moet de persoon in kwestie voldoende affiniteit hebben met het fenomeen cruising. Het voert te ver om in het kader van deze notitie heel concrete en specifieke aanbevelingen te doen voor de verschillende banen in Nijmegen en omstreken. Dit vergt een nader onderzoek. Volstaan wordt met enkele suggesties: Hunnerpark/Kelfkensbos: De Goffert: De Elshof: De Berendonck: Indien erkend wordt dat bepaalde locaties dienst doen als ontmoetingsplaats en er nagedacht
wordt over de consequenties daarvan, kan voorkomen worden dat allerlei maatregelen getroffen
worden die hun doel voorbij schieten. De notitie Homoseksualiteit als recreatievorm is tot stand gekomen naar aanleiding van een brief van het Recreatieschap Nijmegen en Omstreken over problemen ten aanzien van het gebruik van het natuurgebied in het recreatiepark De Berendonck als ontmoetingsplaats voor mannen die op zoek zijn naar homoseksuele contacten. Deze vorm van homorecreatie wordt doorgaans met de - uit het Nederlands afkomstige - Engelse term cruising aangeduid. Een concrete oplossing voor de problemen biedt deze notitie niet. Wel is getracht om een eerste aanzet te geven tot het ontwikkelen van een beleid ten aanzien van homorecreatie door het fenomeen cruising in een bredere context te plaatsen. Daarbij dient het streven er niet op gericht te zijn deze specifieke vorm van recreatie uit te bannen, maar getracht moet worden om dit verschijnsel in goede banen te leiden. De problemen die het Recreatieschap Nijmegen en Omstreken met de homorecreatie in De Berendonck heeft, staan niet op zichzelf. Elders doen zich dezelfde problemen voor. Het bestuur van het Recreatieschap onderscheidt zich in positieve zin van andere besturen - waaronder het bestuur van de gemeente Nijmegen - door de wijze waarop gezocht wordt naar een oplossing in plaats van cruising te negeren. Het beleid van de gemeente Nijmegen ten aanzien van ontmoetingsplaatsen voor mannen die op zoek zijn naar homoseksuele contacten schiet duidelijk tekort. Van het een duidelijk homo-/ lesbisch beleid binnen de harde sector is niets terug te vinden. Alle locaties binnen de Nijmeegse gemeentegrenzen worden met de ondergang bedreigd. Niet uitgesloten moet worden geacht, dat de toename van de problemen in De Berendonck een direct gevolg is van het (ontbrekende) Nijmeegse beleid in dezen. Gezien de bereidheid bij het Recreatieschap om serieus na te denken over een voor alle betrokkenen bevredigende oplossing, mag verwacht worden dat de problemen in De Berendonck tot aanvaardbare proporties kunnen worden teruggebracht.
|
Noten 1. H. Westra & A. Kocken (red.), '... dat het niet ongezien is gebleven.'; gemeentelijk homo- en
lesbisch emancipatiebeleid. 's-Gravenhage: VNG uitgeverij, 1992, p. 99.
3. Het is onduidelijk waarom getracht is het gebruik van de keerlus aan het einde van de
Steinweglaan onmogelijk te maken door verhoging van de trottoirbanden in 1992/1993.
40. Namens de Adviescommissie homo-/lesbisch beleid waren bij dit gesprek aanwezig: Wendi
Dragonfire, Rob Essers en Huub van der Heide. 42. H. Westra & A. Kocken (red.), '... dat het niet ongezien is gebleven.'; gemeentelijk homo- en
lesbisch emancipatiebeleid. 's-Gravenhage: VNG uitgeverij, 1992. |
© 1994-1995 Rob Essers, Nijmegen |