'Mooie woorden...' (deel 2)
*
In het vorige nummer van de vorige Groene Golf (jaargang 18, nummer 5, 1997) heb ik het 'oude'
gemeentelijke verkiezingsprogramma D66 geeft de politiek gezicht! tegen het licht gehouden aan
de hand van de gang van zaken met betrekking tot een amendement uit 1993 dat luidde: "Voorts is D66
voorstander van meer invloed van burgers en/of de gemeenteraad op de besluitvorming inzake
het aanbod van radio- en televisiezenders via het Nijmeegse kabelnet."
Bij de opsomming van alle wensen uit het programma 1994-1998 elders in dat nummer ontbreekt
dit punt. Die opsomming eindigt met het vet gedrukte - en dus voor een belangrijk deel
gerealiseerde (?) - punt 80: "benutten nieuwe communicatiemogelijkheden".
Wie de oorspronkelijke tekst van het verkiezingsprogramma ernaast legt, ziet dat daarin stond:
"Tot slot is D66 voorstander van het benutten van nieuwe communicatiemogelijkheden via het
kabelnet. Twee-wegverkeer, koppeling van het kabelnet aan computerinformatiesystemen,
informatiezuilen etc. kunnen in belangrijke mate bijdragen aan een sterk verbeterde
communicatie tussen burger, bedrijfsleven en overheid."
Ik wist niet dat dit in Nijmegen al voor een belangrijk deel gerealiseerd is. Van een sterk verbeterde
communicatie met de overheid heb ik als burger nog niets gemerkt! Toen ik onlangs een
bezoek bracht aan het regiokantoor van TeleKabel wist men mij te melden dat ik internet op z'n
vroegst in april 1998 via de kabel kan ontvangen, als dat tenminste niet opnieuw uitgesteld wordt.
tarieven
Onder leiding van Henk Janssen, als wethouder verantwoordelijk voor 'de kabel' en voorzitter was
van de Stichting Zuidgelderse Machtiginghouders van Draadomroepinrichtingen (ZGMD), is het
tegenovergestelde bereikt van wat met bovengenoemd amendement beoogd werd. Door de Verkoop
kabel/machtiging slaagde de gemeenteraad er - met steun van de D66-fractie - op 16 november
1996 in om alle zeggenschap over de kabel kwijt te raken. Een direct gevolg daarvan is
o.a. dat de tarieven in 1997 tot nu toe drie maal verhoogd zijn:
1 januari 1997
|
(incl. BTW)
|
- vóór 1 januari 1997
- 2% prijsindex-stijging
- verhoging BUMA/SENA-rechten
vanaf 1 januari 1997
|
f 14,77
0,30
0,42
======
f 15,49
|
f 17,35
f 18,20
|
|
1 mei 1997
|
- vóór 1 mei 1997
- verhoging t.g.v. verglazing
vanaf 1 mei 1997
|
f 15,49
1,50
======
f 16,99
|
f 18,20
f 19,96
|
|
september 1997
|
- vóór ???
- verhoging t.g.v. ???
vanaf ???
|
f 16,99
0,07
======
f 17,06
|
f 19,96
f 20,05
|
Deze tariefsverhogingen betekenen voor de Nijmeegse burgers een lastenverzwaring van bijna
2 miljoen gulden per jaar. De verhoging op 1 januari 1997, nauwelijks een maand nadat TeleKabel
machtiginghouder geworden was, verklaart het in het vorige nummer van de Groene Golf
gesignaleerde probleem met mijn eigen afrekennota.
Over de verhoging per 1 mei 1997 die een gevolg is van de verglazing wordt nog in het geheim
onderhandeld. In de overeenkomst met TeleKabel was immers afgesproken: "nv Telekabel heeft
volledige vrijheid om de tarieven voor dienstverlening vast te stellen, met dien verstande dat -
zolang er geen sprake is van een pakketkeuze - voor een periode van maximaal 3 jaar het tarief
voor het (standaard)pakket - uitgaande van reeds door de ZGMD goedgekeurde tarieven -
slechts mag worden verhoogd op basis van de index voor kosten van levensonderhoud. Externe
kostenstijgingen (zoals kosten van signaallevering, auteursrechten, programma-inkoop,
heffingen en belastingen) mogen in het tarief worden doorberekend." (Raadsvoorstel 155/1996,
punt 4.1)
Dit komt overeen met hetgeen directeur J. Gaartman van TeleKabel op 16 december 1996 aan alle
abonnees schreef (kenmerk: Tel/PC/AD/96997), toen hij de overname van het kabelnet van
NUON Zuid-Gelderland bekend maakte: "Op korte termijn merkt u weinig van de overname
door TeleKabel. Het zenderaanbod blijft nagenoeg gelijk de abonnementskosten zullen,
behoudens als gevolg van indexering en programmaaanvullingen, niet stijgen en uw betalingen
blijven vooralsnog via de termijnnota's van NUON Zuid-Gelderland plaatsvinden. [..]"
Mijn verzoek om toezending van o.a. een kopie van de overeenkomst met TeleKabel d.d. 24 juni
1997 is na ruim drie maanden nog niet ingewilligd. Tegen de fictieve weigering van B&W om mij
de gevraagde informatie te verstrekken heb ik op 29 september 1997 een bezwaarschrift
ingediend. Op grond van art. 6 van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) had het
bestuursorgaan binnen twee weken een beslissing moeten nemen; die beslissing kan voor ten
hoogste twee weken worden verdaagd.
zenderaanbod
Inmiddels zijn er ook weer nieuwe problemen ontstaan rond het zenderaanbod. In de maand
september 1997 verdween de klassieke zender BRTN Radio 3 (102,6 MHz), die plaats moest
maken voor New Dance Radio. Ik kan mij niet onttrekken aan de indruk, dat dit alles te maken
heeft met een wijziging van de Mediawet en de Wet op de Telecommunicatievoorzieningen per 1
september 1997 waardoor kabelexploitanten slechts verplicht zijn twee radioprogramma's van de
Nederlandstalige landelijke Belgische openbare omroepdienst uit te zenden.
Of deze zenderwijziging overeenkomstig de algemene voorwaarden ten minste één maand van
tevoren bekend gemaakt is, betwijfel ik ten zeerste. De informatieverstrekking door TeleKabel
laat nogal te wensen over. Op de folder die ik op 25 september 1997 bij het regiokantoor
opgehaald heb, werden ter plekke met de hand nog een aantal wijzigingen aangebracht. Dat is niet
alleen weinig professioneel, maar het resultaat was bovendien onvolledig.
Het eigen informatiekanaal waarover mw. Van de Peppel, productmanager Audio & Video van
TeleKabel, het in De Gelderlander van dinsdag 30 september 1997 had, bestaat al lang niet meer.
In het zenderoverzicht is dit kanaal dan ook niet meer terug te vinden (nog wel in de toelichting).
Het is niet aannemelijk dat met het eigen informatiekanaal Wijknieuws bedoeld wordt. Ook daar is
in ieder geval de informatie over de radiozenders niet actueel.
Het minst actuele zenderoverzicht staat op de teletekstpagina's 212 en 213 van TeleKabel bij de
TV Krant. Sinds jaar en dag wordt verzuimd om deze pagina's bij tijds te actualiseren. Op internet
trof ik een tweetal pagina's (http://www.telekabel.nl/tv201.htm en rd201.htm) aan die wél
actueel zijn, al is de informatie op pagina tv201.htm niet geheel foutloos.
programmaraad
Volgens bovengenoemd bericht in De Gelderlander is de Programma-adviesraad Gelderland-
Zuid (PAR) geraadpleegd over het schrappen van de Belgische radiozender. Een opmerkelijk
zaak aangezien de zender in bijvoorbeeld Beuningen nog wel op de kabel zit. Met die - dit voorjaar
door de directie van TeleKabel benoemde - adviesraad voor de gemeenten Beuningen, Duiven, Groesbeek,
Heerewaarden, Maasdriel, Millingen aan de Rijn, Mook en Middelaar, Neerijnen, Nijmegen, Ubbergen,
Westervoort en West Maas en Waal is iets heel bijzonders aan de hand. Zo bijzonder dat de commissie Milieu,
Verkeer en Vervoer en Integrale Veiligheid hierover op maandag 29 september 1997 op voorstel van voorzitter
Henk Janssen achter gesloten deuren meende te moeten vergaderen. Dat zou alles te maken hebben
met het feit dat er over personen gesproken zou worden...
In tegenstelling tot de wethouder en de fractie had staatssecretaris Aad Nuis bij de liberalisering
van de mediawetgeving meer oog voor de invloed van de gemeenteraad op de besluitvorming inzake het
aanbod van radio- en televisiezenders via de kabel. Dat heeft inmiddels
geleid tot de Wet 5 juli 1997 (Stb. 336) op grond waarvan aan de Mediawet o.a. een nieuw
art. 82k toegevoegd is waarvan het eerste lid luidt: "In gemeenten waar een draadomroepinrichting
aanwezig is, stelt de gemeenteraad een programmaraad in die, met inachtneming van
artikel 82i, de beheerder van de draadomroepinrichting adviseert welke omroepprogramma's
hij krachtens artikel 22e van de Wet op de telecommunicatievoorzieningen ten minste uitzendt
naar alle aangeslotenen op de draadomroepinrichting."
Het is dus de gemeenteraad - en niet de directie van TeleKabel - die een programmaraad
moet benoemen. Hierbij doet zich een speciale situatie voor bij gekoppelde draadomroepinrichtingen;
in het zesde lid van bovengenoemd artikel is namelijk bepaald: "Indien een aantal
draadomroepinrichtingen gekoppeld is en daardoor feitelijk als één draadomroepinrichting
functioneert, wordt met betrekking tot die gekoppelde draadomroepinrichting één
programmaraad ingesteld door de onderscheidene gemeenteraden gezamenlijk. [..]"
gezamenlijk
Interessant is de vraag wat dit voor Nijmegen en omgeving betekent. Ik vrees dat die vraag in
de besloten commissievergadering niet aan de orde geweest is. Toch zal die eerst beantwoord moeten worden,
alvorens uitvoering gegeven kan worden aan art. 82k van de Mediawet (dat op grond van het Besluit van
13 augustus 1997, Stb. 370, met ingang van 1 september 1997 in werking getreden is), en er
- al dan niet in een besloten vergadering - over personen gesproken kan worden.
Overigens staat het antwoord feitelijk al op bovengenoemde website van TeleKabel. Uit het kaartje van de
regio Gelderland-Zuid (http://www.telekabel.nl/tv-glz.html)
blijkt dat het ten minste om drie afzonderlijke gebieden gaat, waarvan Beuningen, Groesbeek,
Millingen aan de Rijn. Mook en Middelaar, Nijmegen en Ubbergen een geheel lijken te vormen. Als echter de
programma-overzichten bij de beschouwingen betrokken worden, blijkt Beuningen een afwijkend
programma-aanbod te hebben (http://www.telekabel.nl/tv213.htm).
Gelet op art. 82k, lid 6, ligt het dus voor de hand dat de nieuwe programmaraad benoemd wordt door
de gezamenlijke gemeenteraden van Groesbeek, Millingen a/d Rijn. Mook en Middelaar, Nijmegen en
Ubbergen, hetgeen een aanmerkelijke schaalverkleining betekent ten opzichte van de huidige
programma- adviesraad waarin leden uit maar liefst 12 gemeenten zitting hebben.
Het ruilen van netwerken, waarvan De Gelderlander op vrijdag 3 oktober 1997 melding
maakte, lijkt hierop niet van invloed. Met de ruil wordt weliswaar beoogd om beter aaneengesloten
verzorgingsgebieden te verkrijgen, maar de overname heeft - volgens de woordvoerster van TeleKabel
- voor de abonnees geen gevolgen: "Tarieven, programmapakket en betalingswijze blijven onveranderd."
Het wachten is nu op een raadsvoorstel dat aan de vijf gemeenteraden voorgelegd wordt,
waarin de instelling van een gezamenlijke programmaraad nader geregeld wordt. Het is zaak
dat die programmaraad er zo snel mogelijk komt (eigenlijk had die er op 1 september 1997 al
moeten zijn). Op grond van de gewijzigde Mediawet kan de beheerder van een draadomroepinrichting
slechts om zwaarwichtige redenen afwijken van het advies. En dat is een aanmerkelijk
verschil in vergelijking met de positie van de PAR!
Nu de gezamenlijke gemeenteraden de omvang van de programmaraad bepalen en de leden
ervan benoemen, doet zich de vraag voor wie er uiteindelijk voor de kosten opdraait. Voor de
PAR stelde TeleKabel een bedrag van f 5000,- voor de hele regio Gelderland-Zuid beschikbaar.
De wettelijke basis en het belang dat aan de adviezen gehecht wordt, rechtvaardigen
mijns inziens dat de Verordening geldelijke voorzieningen commissieleden van
(overeenkomstige) toepassing wordt verklaard. Dat zou betekenen dat de leden van de programmaraad
ten minste een bedrag van f 178,- per vergadering ontvangen.
En zo komt alles uiteindelijk toch nog goed met mijn amendement uit 1993. Het kan zelfs -
vet gedrukt - worden toegevoegd aan de lijst van punten uit het verkiezingsprogramma 1994-1998
die gerealiseerd zijn, al heeft het aan de wethouder, fractie en/of afdelingsbestuur niet
gelegen!
Afgesloten: 10 oktober 1997
*) Bovenstaande bijdrage verscheen in de Groene Golf, het afdelingsblad van de
Nijmeegse Democraten D66, (jrg. 18, nr. 6, 1997; pag. 13-17);
het eerste deel stond in het voorgaande nummer
(jrg. 18, nr. 5, 1997; pag. 20-25).
|