![]() | |||||
![]() |
![]() | ||||
Openbaar rapport * | |||||
| |||||
Verzoekschrift van de heer drs. E. te Nijmegen
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen. | |||||
![]() | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
met het voorbereiden van het pasparkeren opgevallen en had men wellicht in de gemeentelijke brief melding gemaakt van dit kostenaspect. Overigens is al direct begin januari via de media, al dan niet op initiatief van de gemeente zelf, op deze kosten gewezen.
Ik vind dat u op zichzelf gelijk hebt als u stelt dat de informatie over het kostenaspect niet compleet is geweest. Tegelijk ben ik van mening dat door de boven beschreven omstandigheden het niet aan enige medewerker van mijn directie verweten kan worden dat het kostenaspect niet van begin af aan voor iedere burger geheel duidelijk is geweest. De medewerkers van mijn directie mochten ervan uitgaan dat deze informatie in de folder van lnterpay Nederland B.V. in duidelijkere bewoordingen voor het voetlicht zou worden gebracht (...). | |
B. | STANDPUNT VERZOEKER | |
Voor het standpunt van verzoeker wordt verwezen naar de klachtformulering onder KLACHT. | ||
C. | STANDPUNT COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS | |
In reactie op de klacht liet het college de Nationale ombudsman op 4 juli 2002 onder meer het volgende weten: | ||
![]() |
"De gemeente Nijmegen heeft wel het distributienetwerk van dit betaalmiddel ten behoeve van het pasparkeren georganiseerd. Daarmee werd beoogd een spreiding van verkooppunten over de stad te bereiken, teneinde het betaald parkeren beter te laten verlopen. De gemeente heeft zich met de distributie van de Prepaid Chipknip bemoeid met de bedoeling deze bemoeienis na enige tijd weer geheel los te laten en over te laten aan de marktpartijen. Naar verwachting zal dit binnenkort gebeuren.
Wij hebben de inwoners van onze stad middels ons schrijven van 21 december 2001 en middels publicaties op de gemeentepagina in het huis-aan-huisblad De Brug erop gewezen, dat zij op twee wijzen elektronisch kunnen betalen, namelijk middels de Chipknip/Chipper en middels de Prepaid Chipknip. Daarbij is aanvankelijk geen aandacht geschonken aan het feit, dat men voor het gebruik van de Prepaid Chipknip extra kosten moet betalen. Toen bleek dat daarover onduidelijkheid bestond, hebben wij in de Brug van 6 februari 2002 daarvan melding gemaakt. | |
![]() | ||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zoals de directeur van de Directie Grondgebied in zijn schrijven van 12 maart 2002 al namens ons college aangeeft, is men er bij de voorbereiding van het invoeren van het pasparkeren van uitgegaan dat de inhoudelijke informatie omtrent de Prepaid Chipknip door lnterpay Nederland B.V. werd verstrekt. De folder van lnterpay is te laat beschikbaar gekomen en daardoor niet bijgevoegd bij de brief van 21 december 2001.
Met het bovenstaande is weliswaar een verklaring voor deze omissie gegeven, maar dat doet aan het feit zelf niets af. Wij (...) achten ons (...) verantwoordelijk voor het niet bijsluiten van de folder van Interpay. Om die reden achten wij de klacht van (verzoeker; N.o.) over niet volledige informatie gegrond." | |