Gemeente Nijmegen Verslag vergadering
Commissie Algemeen bestuur
Vergadering commissie Algemeen Bestuur gemeente Nijmegen d.d. 12
september 2002

Aanwezig:
Commissieleden:
R.S. Zwart (PvdA), P.J.E. Breukers (PvdA), H.B.W. van Hees (NN), B. van
Zijll de Jong-Lodenstein (SLN), J. Baard (SLN), A. van Putten (D66),
M. Ulijn (D66), J. Lagerweij (VSP), M. Hulskorte (VSP), J. van Hooft jr.
(SP), W.J. van Nispen (SP), H. Buursen (CDA), R.B. Ester-Bil (CDA),
F. Jans (CDA), P.P. Leferink op Reinink (VVD), F. van Vlaanderen (VVD),
W.M. van Eck (GroenLinks), S.Y.R. Witsenhuijsen (GroenLinks), A.M.C.
Simons-Welschen (GroenLinks)

Voorzitter:             R. Bos
Secretaris:             G. van der Woude
Interim-griffier:       T. Jorritsma
Portefeuillehouders:    G. ter Horst, P. Depla, P. Lucassen
Voorts aanwezig:        dhr Leenders (brandweercommandant),
                        de heren P. Krielen en W. Rab (Mensec)


[...]
 
 
Verslag vergadering
Commissie Algemeen bestuur
Vervolgvel
1
[...]


4.    Vragen PvdA inzake sluiting homohuwelijken

INSPREKER: dhr J. Rosendaal, voorzitter adviescommissie Homo-Lesbisch
Beleid
Dhr Rosendaal benadrukt dat de leden van de adviescommissie op
persoonlijke en onafhankelijke titel lid zijn van de commissie. De
adviescommissie is niet om advies gevraagd en de standpuntwijziging van
het college inzake het erkennen van gewetensbezwaren voor ambtenaren van
de burgerlijke stand m.b.t. het sluiten van huwelijken van partners van
gelijk geslacht kwam als een volslagen verrassing. Na bestudering van de
stukken die ten grondslag liggen aan het erkennen van gewetensbezwaren
is de adviescommissie van mening dat er een grove denkfout is gemaakt.
Er is verzuimd onderscheid te maken tussen het burgerlijk en het
kerkelijk huwelijk. Het burgerlijk huwelijk wordt door geen enkel
kerkgenootschap gezien als een vervanging van de kerkelijke huwelijks-
inzegening en heeft geen enkele godsdienstige betekenis. Ambtenaren
hoeven dan ook niet bang te zijn dat zij in strijd handelen met hun
religie. Het erkennen van gewetensbezwaren tegen het sluiten van een
burgerlijk huwelijk betekent dat de overheid toestaat dat dit instituut
toegeëigend wordt door een godsdienstige groepering. Dit is in strijd
met de scheiding tussen kerk en staat. Het betekent evenwel niet dat
ambtenaren geen gewetensbezwaren zouden mogen hebben op religieuze
gronden.

INSPREKER: dhr Barends, voorzitter Perspectief afdeling Nijmegen
Dhr Barends geeft aan dat Perspectief een actuele politieke motie heeft
aangenomen die het college steunt in zijn huidige beleid. Het dictum van
de motie is dat het college van B&W van Nijmegen er goed aan heeft
gedaan om zijn nieuw gekozen beleidslijn inzake gewetensbezwaarde
ambtenaren te handhaven. Toen het homohuwelijk een feit werd, heeft de
staatssecretaris van Justitie gezegd dat er praktische oplossingen
 
 
Verslag vergadering
Commissie Algemeen bestuur
Vervolgvel
2
zouden moeten komen. B&W heeft er goed aan gedaan om principieel het
standpunt in te nemen dat gewetensbezwaren mogelijk moeten zijn, omdat
in de bijbel staat dat men voor God al verbonden is als men het
voornemen heeft te gaan trouwen en dus verloofd is.

INSPREKER: dhr C. Bongerds, voorzitter COC Nijmegen
Dhr Bongerds meent dat het standpunt van het college van B&W niet alleen
bepaald moet worden door de uitspraak van de commissie Gelijke
Behandeling. Er zijn vele andere argumenten te noemen, zoals het feit
dat Nijmegen de tweede roze stad van Nederland is, dat het COC Nijmegen
met zijn 550 leden in grootte de derde COC-vereniging in Nederland is,
dat er vele grote en kleine roze clubs zijn in de stad, dat er een
aantal roze feesten zijn, dat Nijmegen als een van de weinige gemeenten
een actief homo-lesbisch beleid voert. Als Nijmegen haar ambtenaren zou
toestaan bezwaren te hebben tegen het trouwen van twee mannen of twee
vrouwen, dan is er weinig reden meer om trots te zijn op Nijmegen als
stad met een progressief beleid voor homo's, lesbo's en biseksuelen.

INSPREKER: dhr R. Essers
Dhr Essers zegt dat hem gebleken is dat de Reformatorisch
Maatschappelijke Unie zich weinig gelegen laat leggen aan artikel 30
tweede lid van boek 1 van het Burgerlijke Wetboek, waarin staat dat de
wet het huwelijk nadrukkelijk alleen beschouwt in zijn burgerlijke
betrekkingen. De RMU beschouwt het huwelijk echter veeleer als door God
ingesteld. Zodoende krijgt het huwelijk nadrukkelijk een godsdienstige
inkleuring. Volgens de wetgever is het huwelijk echter onafhankelijk van
welke religie dan ook. De uitspraken van de commissie Gelijke
Behandeling en van de staatssecretarissen Cohen en Kalsbeek gaan daaraan
volledig voorbij en ook aan de inhoud van mogelijke gewetensbezwaren.
Gewetensbezwaarde ambtenaren van de burgerlijke stand houden zich bij de
uitoefening van hun ambt niet aan artikel 30 tweede lid hetgeen niet te
rijmen is met de eed die ambtenaren afleggen en die zegt dat zij de
wettelijke voorschriften de burgerlijke stand betreffende met de meeste
nauwgezetheid zullen opvolgen. Het is de vraag of van ambtenaren
gevraagd kan worden de eed af te leggen als bij voorbaat duidelijk is
dat zij zich bij de uitoefening van hun functie niet aan het bewuste
artikel willen en/of kunnen houden, omdat zij in dat geval feitelijk
worden aangezet tot meineed. Het respecteren van gewetensbezwaren
betekent dan ook dat betrokkenen niet benoemd kunnen worden. Hij vraagt
het college om de CGB te verzoeken te onderzoeken of een onderscheid is
gemaakt, indien alleen gewetensbezwaren tegen burgerlijke betrekkingen
tussen twee personen van gelijk geslacht gerespecteerd worden en te
verzoeken om nadere uitleg van artikel 30 tweede lid van boek 1 van het
Burgerlijke Wetboek. Het valt niet uit te sluiten dat de CBG dan
genoodzaakt zal zijn haar oordeel in ieder geval te nuanceren.
 
 
Verslag vergadering
Commissie Algemeen bestuur
Vervolgvel
3
De PvdA stelt dat de raad in september 2001 het in overgrote meerderheid
eens was met het standpunt van het college dat er geen ruimte moest zijn
voor gewetensbezwaren met betrekking tot deze kwestie. De fractie
betreurt het dat het college zonder de raad ervan in kennis te stellen
een ander standpunt heeft ingenomen. In zijn antwoorden op de brief van
de RMU schrijft het college dat de CGB een niet bindend advies geeft.
Dit betekent niet dat men het advies gewoon naast zich neerlegt maar het
betekent evenmin dat men het advies gewoon overneemt, toch zeker niet
als men het niet met het advies eens is. Gemotiveerd afwijken van het
advies lijkt op zijn plaats, omdat het college zijn eerder ingenomen
standpunt niet gewijzigd heeft en omdat het Ministerie en de VNG
aangeven dat gemeenten vrij zijn om een eigen beleid te bepalen in deze.
Het argument dat ambtenaren gewetensvrijheid hebben staat buiten kijf
maar is niet relevant. Hetzelfde geldt voor het argument dat men tole-
rant moet zijn ten opzichte van mensen die een mening hebben die afwijkt
van het meerderheidsstandpunt en is geen argument voor een
beleidswijziging. In zijn antwoordt verwijst het college naar een
rapport inzake gewetensbezwaren van ambtenaren uit 1983, maar gebruikt
daaruit het minst relevante argument ter onderbouwing van het standpunt,
terwijl de cruciale argumenten slechts in een bijlage vermeld staan en
niet zijn betrokken in de afweging, te weten: 1) Als het bevoegd gezag
de gewetensbezwaren van een ambtenaar erkent, dient er een andere
functie gezocht te worden of een wijziging in het takenpakket van de
bewuste ambtenaar te worden aangebracht. 2) Als dit onmogelijk blijkt te
zijn, dan staat ontslag open op de grond Ongeschiktheid wegens
gewetensbezwaren. 3) Werkweigering op grond van gewetensbezwaren is
laakbaar. Het is vreemd dat het rapport uit 1983 dat ook in september
2001 bekend was, nu gebruikt wordt voor een beleidswijziging.
GroenLinks stelt dat het college, als het wil afwijken van een door de
raad vastgesteld beleid, eerst de raad moet horen en niet de raad mag
confronteren met een reeds gewijzigd beleid, omdat dit de kaderstellende
functie van de raad ondermijnt. Het wekt verbazing dat het college heeft
verzuimd de kennis van de gemeentelijke adviescommissie te gebruiken en
hun advies te laten meewegen. De fractie is teleurgesteld dat het
college vasthoudt aan de ingezette lijn van augustus 2002, ondanks de
heftige reacties in de samenleving en de heel verschillende invalshoeken
die aangeven dat er op een andere manier met de nuance kan worden
omgegaan. Er dreigt een tegenstelling tussen godsdienstbeleving en homo-
emancipatie. Het recht op godsdienstvrijheid is niet bedoeld om anderen
hun rechten te ontnemen. De emancipatie van een groepering die lang
achtergesteld is geweest en nog steeds niet tot de mainstream van de
samenleving behoort, moet worden bewaakt. De democratische rechtstaat is
steeds in ontwikkeling en er vinden herschikkingen plaats waar nieuwe
groeperingen die in het begin zijn buitengesloten van de norm, alsnog
 
 
Verslag vergadering
Commissie Algemeen bestuur
Vervolgvel
4
gelijke rechten krijgen. De homo-emancipatie heeft pas de laatste
vijftig jaar voet aan de grond gekregen maar is nog steeds kwetsbaar.
Het is dan juist een taak van de gemeente om de huwelijksvoltrekking
mogelijk te maken en deze groep niet extra neer te drukken. Dit dreigt
te gebeuren als aan ambtenaren zou worden toegestaan gewetensbezwaren te
hebben vanwege een godsdienstbeleving die geregeld is buiten de overheid
om. Omdat GroenLinks deze afweging overeind wil houden, handhaaft de
fractie vooralsnog het ingediende interpellatieverzoek, want de raad
dient het college te corrigeren op dit punt.
De SP begrijpt de commotie niet. Praktisch gezien is er geen probleem
want mensen van gelijk geslacht kunnen hoe dan in Nijmegen trouwen,
alleen niet door een ambtenaar met gewetensbezwaren. De fractie vraagt
waarom het college juist voor deze lijn heeft gekozen, gezien het feit
dat er tot op heden altijd een ruime raadsmeerderheid is geweest die wil
vasthouden aan het niet toestaan van gewetensbezwaren en omdat het als
puur juridische handeling geen praktische betekenis heeft.
D66 stelt dat het college het gevoelen van de raad van september 2001
niet zomaar terzijde kan schuiven. Als het college dit toch doet, zou
hij een motivatie hiervoor moeten geven en niet zomaar een
beleidswijziging doorvoeren. Een ambtenaar kiest ervoor om ambtenaar te
zijn en als hij eenmaal ambtenaar is, dient hij de wet uit te voeren. De
Grondwet verbiedt discriminatie en door te weigeren mensen van gelijk
geslacht in het huwelijk te verbinden, discrimineert een ambtenaar.
De SLN sluit zich aan bij het standpunt van PvdA en D66. Een ambtenaar
kiest ervoor ambtenaar te zijn en dient de juridische handelingen te
voltrekken. Het college wijkt zonder enige terugkoppeling naar de raad
ineens af van het in september 2001 raadsbreed gedragen standpunt.
De VSP staat nog steeds op het eerder ingenomen standpunt dat zij
respect hebben voor gewetensbezwaarde ambtenaren en steunt het
collegestandpunt.
Het CDA is niet gelukkig met het antwoord van het college op de vragen
van de PvdA. Het college volgt de niet bindende uitspraken van de
staatssecretaris van justitie kennelijk maar, omdat de Tweede Kamer er
geen vragen over heeft gesteld. Terwijl er nota bene een raadsbesluit
van september 2001 ligt, stelt het college dat er geen zwaarwegende
argumenten zijn om principieel van het rijksbeleid af te wijken en dat
er in een democratische rechtstaat met serieuze gewetensbezwaarden
rekening dient te worden gehouden. Deze beleidsopvatting past inderdaad
in een democratische rechtstaat maar de raad van de gemeente Nijmegen
heeft ook een democratisch besluit genomen. De fractie wacht graag een
nieuw raadsvoorstel af.
De VVD is verbaasd dat het college het zeer duidelijke raadsbesluit van
vorig jaar terzijde schuift zonder enige terugkoppeling. Nijmegen heeft
de positie van tweede roze stad van Nederland hoog te houden. De
argumentatie van het college is voornamelijk gebaseerd op een brief van
 
 
Verslag vergadering
Commissie Algemeen bestuur
Vervolgvel
5
een ex-staatssecretaris die een bepaalde mening geeft aan een bepaalde
commissie en ten onrechte stelt dat de Tweede Kamer het ermee eens was.
De VVD heeft zich echter altijd op het standpunt gesteld dat het
huwelijk een ambtelijke handeling is waarbij geen ruimte is voor
ambtenaren met gewetensbezwaren. Wanneer in Amsterdam een ambtenaar met
gewetensbezwaren geen huwelijk tussen mensen van gelijk geslacht wil
sluiten, wordt dit uitgelegd als werkweigering. Bovendien wordt een
ambtenaar bij zijn aanstelling gevraagd of hij mensen van gelijk
geslacht wil trouwen en een ontkennend antwoord betekent dat deze
persoon niet wordt benoemd. De uitspraak van de raad van september 2001
moet worden gerepareerd en het college dient terug te komen op zijn
uitspraken.
NN neemt aan dat de brief is ondertekend door het hele college en niet
door slechts een gedeelte ervan. Er is lang gestreden om het mogelijk te
maken dat mensen van gelijk geslacht trouwen en dit moet zo blijven. De
brief van de staatssecretaris is niet bindend en dit betekent dat de
gemeente ervan af kan wijken. Het college dient bij het oude door de
raad verwoorde standpunt te blijven met de restrictie dat men compassie
dient te hebben met een ambtenaar van de burgerlijke stand die al was
aangesteld voordat de wet van kracht werd. Omdat raadsleden het recht
hebben om buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te worden,
moet ook hen gevraagd worden of zich kunnen vinden in het standpunt van
de raad van september 2001; zo niet, dan dient hen dit recht onthouden
te worden.
De burgemeester antwoordt dat er geen enkel meningsverschil tussen
college en raad is over de wenselijkheid en wettigheid van huwelijken
tussen mensen van hetzelfde geslacht. Het college heeft de keuze gemaakt
om, voordat de rechter een uitspraak doet over deze kwestie, de
uitspraak van de staatssecretaris en van de CGB te volgen en ging ervan
uit dat de raad dit op pragmatische gronden zou volgen. Het college
heeft zich dan ook verbaasd over de beroering die erover is ontstaan.
Als het college zich had gerealiseerd dat hierover zoveel beroering zou
ontstaan, zou het college de brief die is uitgegaan zeker hebben
gecommuniceerd met de raad. De reden van de wijziging van het standpunt
is niet anders geweest dan de uitspraak van de staatssecretaris en die
van de CGB. Hun argumentatie is overigens wel het overwegen waard, want
in Nederland en in Europa bestaat het recht op gewetensbezwaren. Een
beroep op de wet is onvoldoende om een gewetensbezwaar niet toe te ken-
nen. De inhoud van het gewetensbezwaar is niet aan de orde en een
huwelijk tussen mensen van gelijk geslacht heeft niets te maken met de
vraag of het een godsdienstige of burgerlijke activiteit is. In de
afspraken over gewetensbezwaren die de bonden hebben gemaakt met de
minister is rekening gehouden met het feit dat het recht op
gewetensbezwaren niet het recht van twee mensen van gelijk geslacht op
een huwelijk mag dwarsbomen. De GroenLinks leden van het college hebben
 
 
Verslag vergadering
Commissie Algemeen bestuur
Vervolgvel
6
van de mogelijkheid gebruik gemaakt om aantekening tegen het
collegebesluit te vragen. Als de raad het college vraagt om op haar
standpunt terug te keren, zal het college de RMU ervan op de hoogte
stellen dat het college zijn standpunt heeft gecommuniceerd met de raad
en dat de raad in meerderheid van mening is dat gewetensbezwaren niet
dienen te worden erkend. Als de rechter een uitspraak heeft gedaan en er
een andere situatie zou ontstaan, zal hierover met de commissie worden
gesproken.
PvdA, Groen.Links, SP, D66, SLN, NN, CDA en VVD vragen het college het
standpunt van september 2001 te verwoorden aan RMU. VSP is het eens met
het standpunt van het college van augustus 2002.
De burgemeester zegt toe een nieuwe brief te schrijven aan RMU.


[...]
 

Bron: Verslag commissievergadering d.d. 12 september 2002; blad 1 en vervolgvel 1-6

 

 
Homo's huwen moet tóch altijd in Nijmegen
Door onze verslaggever

NIJMEGEN - Ambtenaren in Nijmegen mogen het sluiten van een homohuwelijk in de toekomst niet weigeren. Een besluit van het college van B en W dat dit weI mag, wordt teruggedraaid op aandringen van een bijna unanieme gemeenteraad..

Alleen de Verenigde Senioren Partij is het met het dagelijks bestuur eens dat ambtenaren zelf moeten kunnen uitmaken of ze homo's willen huwen. Deze week werden burgemeester en wethouders door de overige acht fracties tot de orde geroepen tijdens een raadscommissie.

In beantwoording van vragen van de PvdA-fractie had het college nog laten weten bij het oude standpunt te blijven. Naar aanleiding van een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling had het dagelijks bestuur laten weten ambtenaren te willen erkennen in hun gewetensbezwaren tegen het homohuwelijk. Overigens is het een theoretische discussie: in Nijmegen zijn geen ambtenaren die homohuwelijken willen weigeren.

Toch willen de fracties om principiële redenen de discussie op het scherpst van de snede voeren.
Gedwongen door zoveel tegenstand, beloofde burgemeester G. ter Horst donderdagavond dat ze bij het college het vrijwel unanieme standpunt van de raad zou terugkoppelen. Burgemeester en wethouders zullen er niet aan kunnen ontkomen hun standpunt weer te herzien.

Enig voorbehoud dat Ter Horst maakte, is dat de uitkomst van een rechtszaak in Leeuwarden tussen gemeente en ambtenaar geen jurisprudentie oplevert die het onmogelijk maakt gewetensbezwaarde ambtenaren te weigeren. De rechtszaak vindt nog deze maand plaats.

Bron: De Gelderlander, zaterdag 14 september 2002

 

MIJN MENING


 
Loyaal

Het COC Nijmegen is verheugd en verbaasd dat B en W van Nijmegen in de raadscommissie van Algemene Zaken van 13 september, zijn teruggekeerd van hun dwaling.
Het oude standpunt blijft gelden: voor Nijmeegse ambtenaren van de Burgerlijke Stand (óók gemeenteraadsleden die trouwambtenaar zijn, zoals Nijmegen Nu alert opmerkte) is er geen ruimte voor gewetensbezwaren inzake het zgn. 'homohuwelijk'.

Waarom zijn we verheugd? Het is een goed zaak dat het college van de 2e roze stad van Nederland is teruggekomen op haar slordig genomen besluit. Homo's en lesbo's uit Nijmegen moeten niet bang hoeven te zijn dat ambtenaren hun voorgenomen huwelijk zouden kunnen weigeren. Die angst is van tafel. Prima zaak. Verheugd zijn we ook over de bijna unanieme steun van de raadsfracties in deze kwestie. Ook een prima zaak.

Verbaasd zijn we over het feit dat 't college zo naïef is omgesprongen met deze kwestie. Het betreft hier een principiële zaak waar grondrechten, scheiding van kerk en staat en emancipatie aan de orde is.Een inschattingsfout met vervelende gevolgen is goed geëindigd. De kou is uit de lucht.
En zo hoort het ook democratische rechten van minderheden horen door de meerderheid te worden beschermd. Ik ben blij dat ik weer trots kan zijn op Nijmegen, een Colourful City.

Clem Bongers, voorzitter v/h COC Nijmegen

Bron: De Gelderlander, maandag 23 september 2002

 

 
Directie Inwoners
Burgerzaken en Belastingen
Beleid & Projecten
Gemeente Nijmegen
 
 
Aan de Reformatorisch
Maatschappelijke Unie
P. Schalk, directeur
Postbus 900
3900 AX  VEENENDAAL
Korte Nieuwstraat 6
6511 PP  Nijmegen
Telefoon  (024) 329 90 00
Telefax    (024) 329 24 24
E-mail  gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG  Nijmegen

 
Datum Datum uw brief Ons kenmerk Contactpersoon
24 SEP. 2002 20 maart 2002 N210/PS
Nr. 2.30875
P.M.H. Severijn,
Beleidsmedewerker
Onderwerp Aantal bijlagen Doorkiesnummer
Gewetensbezwaren bij huwelijk   3292420
 
Geachte heer Schalk,

U heeft een brief van ons college - gedateerd 12 juli 2002 - ontvangen
over gewetensbezwaren bij huwelijken. In deze brief gaven wij aan ons te
conformeren aan de uitspraken van de Commissie gelijke behandeling en
van de toenmalige Staatssecretaris van Justitie.

Na bespreking van deze brief met de commissie Algemeen Bestuur van de
Gemeenteraad komen wij op ons standpunt terug. Wij handhaven ons
oorspronkelijke standpunt dat er in Nijmegen geen ruimte is voor
gewetensbezwaren van ambtenaren van de burgerlijke stand bij het
voltrekken van huwelijken. Als de rechter inzake de zaak Leeuwarden
uitspraak heeft gedaan, kan dit reden zijn voor hernieuwd overleg met de
gemeenteraad.


Hoogachtend,
college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen,

De Burgemeester,                   De Secretaris,



w.g. mevr. dr. G. ter Horst        w.g. ir. H.K.W. Bekkers
 

 
Besluitenlijst

van de vergadering van de Raad van de gemeente Nijmegen
op woensdag 30 oktober 2002 om 19.30 uur
in het stadhuis.


 

Agenda-
punt
Nummer
raads-
voorstel
Omschrijving voorstel Boek-
werk
Deel
Pagina


 

                 INGEKOMEN STUKKEN

                 [...]


       B         Met voorstel voor kennisgeving aan te nemen.

                 [...]

       B2        Brief d.d. 13-08-2002 PerspectieF ChristenUnie-
                 jongeren betreffende besluitvorming B&W over
                 gewetensbezwaarde ambtenaren

                 Raadsbesluit
                 Brief B5 te bespreken in de Commissie
                 Stadsontwikkeling
                 Voor het overige conform besloten
 

 

Edited by RE overzicht begin 2002