Voorstel aan de Raad

3/2002

Gemeente Nijmegen
 
Nummer / datum raadsvergadering / datum vergadering B&W
1.57815 / 30-01-2002 / 11-12-2001

Behandeld in commissie
Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven

Beleidsveld
Sport

Portefeuillehouder
J. Tettero

Onderwerp
Aanpak Amateurcomplex Goffert


Voorstel
Te besluiten:
•  Medewerking te verlenen aan het privatiseren van de voetbalvelden op
   het amateurcomplex in de Goffert door het overdragen van de
   ondergrond aan NEC en tevens NEC een lening te verstrekken van
   € 945.000 ten behoeve van het realiseren van 2 kunstgrasvelden
•  Een multifunctioneel gebouw te realiseren op de plaats van de huidige
   amateuraccommodatie in de Goffert en hiervoor een krediet beschikbaar
   te stellen van € 2.430.000. Het multifunctionele gebouw voor te
   dragen voor subsidiëring uit het EFRO-programma Kanaalgebied en voor
   cofinanciering een beroep te doen op a-structurele GSO/GSB middelen
   en het GSO-cofinancieringsbudget voor EFRO-projecten en de benodigde
   cofinanciering beschikbaar te stellen
•  Het na aftrek van de EFRO-subsidie, de cofinanciering en GSO/GSB-
   middelen nog geraamde tekort van € 1.715.000 voor € 850.000 te dekken
   uit de huurinkomsten van de Exploititatiemaatschappij de Goffert, en
   voor € 865.000 uit de reserve Strategische Investeringen
•  De bestaande lening aan NEC-amateurs voor de financiering van de
   bestaande accommodatie, met een huidige boekwaarde van € 85.000, af
   te boeken ten laste van de reserve Strategische Investeringen
•  Aan ons college de realisering van en het toezicht op de uitvoering
   van het voorstel te delegeren, alsmede het verder uitwerken en
   afsluiten van een kaderovereenkomst met NEC, waarin de afspraken
   worden vastgelegd met betrekking tot de financieringsopzet, de
   inhoudelijke en programmatische invulling van het totale plan, de
   samenwerking met ROC, Tandem en de overige partners die gebruik maken
   van het gebouw en het monitoren van de resultaten van het project op
   et terrein van veiligheid, jeugd en onderwijs
•  In de bovengenoemde overeenkomst vast te leggen dat de EDG
   (Exploitatiemaatschappij de Goffert) verantwoordelijk is voor de
   exploitatie van het gebouw en dat NEC garant staat voor de totale
   huurbetaling door de EDG aan de gemeente.
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
1
1.      Inleiding
 
   In de Sportvisie 2010 formuleert de gemeente Nijmegen een missie en
   daaraan gekoppelde doelstellingen met betrekking tot het
   beleidsterrein 'sport'. Sport is in deze missie een van de middelen
   om maatschappelijke doelstellingen te verwezenlijken. Met name worden
   daarbij genoemd:
   • Het bevorderen van gezondheid
   • Het verbeteren van de leefbaarheid
   • Het stimuleren van participatie en integratie.
   Daarbij zal de gemeente bewust gebruik maken van het integrale
   karakter van sport. Vanuit de overweging dat sport zich bevindt in
   een continuum van spelen, bewegingsonderwijs, sportieve recreatie en
   vrijtijdsbesteding. Op de tweede plaats vormen breedte- en topsport
   één geheel, waarbij het primaat ligt bij breedtesport. Op de derde
   plaats zijn er tal van dwarsverbindingen te leggen tussen sport en
   andere gemeentelijke aandachtsgebieden, zoals recreatie, welzijn,
   onderwijs, ruimtelijke ordening en doelgroepenbeleid.
   Vanuit deze visie presenteren wij in dit raadsvoorstel een plan dat
   een groot aantal van de hierboven benoemde elementen in zich heeft en
   dat instrumenten biedt om aan de geformuleerde doelen handen en
   voeten te geven.
   Het plan voorziet in de realisering van een nieuw aan te leggen
   complex op de locatie waar nu nog de amateuraccommodatie Goffert
   ligt.
   Daarnaast maken we een kwaliteitsslag op het amateurcomplex in de
   Goffert door de aanleg van 2 kunstgrasvelden, het opknappen van de
   natuurgrasvelden, het vernieuwen van kleedkamers en aanverwante
   ruimtes en het bieden van mogelijkheden voor activiteiten voor
   doelgroepen, zoals hieronder verder beschreven.
 
1.1   Doelstelling en beoogd effect
 
   Het projectvoorstel legt een verbinding tussen de plannen voor het
   vernieuwen van de amateuraccommodatie in de Goffert en het inrichten
   van een multifunctioneel centrum, waarbij o.m. ROC/CBB, voetbalclub
   NEC met haar diverse onderdelen en welzijnsorganisatie Tandem zijn
   betrokken. In het centrum worden educatieve en welzijnsactiviteiten
   ondergebracht die gebruik maken van de uitstraling van topvoetbal:
   sporten in een lerende omgeving. Doelgroepen zijn supporters, met
   name de harde kern daarbinnen, randgroepjongeren en risicoleerlingen,
   met name de ROC leerlingen die het risico lopen zonder certificering
   de opleiding te zullen verlaten. Doel is het bieden van mogelijkheden
   die leiden tot (re-)integratie in de maatschappij en het tegengaan
   van voetbalvandalisme. Instrumentaria daarbij o.a. een ICT- omgeving
   en begeleiding. Daarnaast is er ruimte voor een sportmedische partner
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
2
   met een aanbod aan activiteiten op het terrein van het sportmedisch
   advies en reïntegratie na letsels.
 
2      Argumenten
 
   Medio 2000 verscheen een rapport van het NEI (Nederlands Economisch
   Instituut) onder de titel 'Voetbal gewaardeerd'. Een onderzoek in
   opdracht van de KNVB naar de maatschappelijke en economische
   betekenis van voetbal in Nederland. Enkele gegevens uit dit
   onderzoek:
   • De omzet van 'voetbal' op jaarbasis in Nederland is 1.2 miljard
     Euro
   • Consumenten en vrijwilligers hebben in dit bedrag een aandeel van
     1.2 miljard Euro
   • Sponsoropbrengsten: € 347.000.000
   • Het overheidsaandeel is € 120.000.000. Van dit bedrag gaat
     € 108.000.000 op aan subsidies en 12 miljoen aan 'veiligheid'
   • De belastingopbrengst van de bedrijfstak voor de overheid wordt
     becijferd op € 230.400.900 De werkgelegenheid die de sport met
     zich brengt is naar schatting 13.600 arbeidsjaren.
   Sport en daarbij vooral de topsport is de laatste jaren een steeds
   belangrijker economische en maatschappelijke factor geworden. Dat
   geldt ook voor Nijmegen en regio. Dit blijkt onder meer uit het nog
   steeds stijgende aantal verkochte seizoenskaarten (8000) en het
   aantal leden van de businessclub (relatief gezien een van de grootste
   in het land qua ledenaantal). Dat blijkt ook uit de enorme
   aantrekkingskracht van NEC en haar spelers op grote groepen jeugdigen
   in de stad.
   Aan de andere kant stellen we ook een aantal minder gewenste zaken
   vast die rechtstreeks tot het betaald voetbal te herleiden zijn.

   Stadion
   Nog niet zo lang geleden was NEC een in de marge van de bedrijfstak
   functionerende Organisatie die haar thuiswedstrijden afwerkte in een
   weliswaar historische maar verouderde accommodatie. Daarnaast
   onderscheidde NEC zich in negatieve zin door het gedrag van een deel
   van de supporters tijdens en na zowel thuis- als uitwedstrijden.
   Niet voor niets is het zo dat in een groot aantal gemeenten de
   wedstrijd van de plaatselijke club thuis tegen NEC als
   risicowedstrijd wordt aangemerkt.
   Zo'n 5 jaar geleden traden een nieuwe voorzitter en een nieuw bestuur
   aan. Op dat moment werd ook een start gemaakt met de
   professionalisering van de organisatie.
   Daartoe aangezet door nieuwe eisen van de KNVB ten aanzien van
   stadion, maar ook vanuit haar maatschappelijke verantwoordelijkheid
   zocht dit bestuur ook de samenwerking met de gemeente. Het
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
3
   veiligheidsconvenant (afgesloten tussen gemeente, politie, OM en NEC)
   en het nieuwe stadion zijn daarvan de eerste in het oog springende
   resultaten. Fase 1 van de vernieuwingen rondom NEC en stadion was
   daarmee gerealiseerd. Daarmee zijn niet alle problemen die betaald
   voetbal in de stad met zich meebrengt opgelost. Hoewel
   stadionverboden en het stadionomgevingsverbod club en overheid
   instrumenten bieden om in het kader van het veiligheidsconvenant
   gemaakte afspraken ook daadwerkelijk te handhaven, blijft
   'veiligheid' nog steeds een punt van grote zorg.

   Ontwikkelingen
   Nu het nieuwe stadion gerealiseerd is en de basis voor de toekomst is
   gelegd, is voor NEC de volgende fase aangebroken. De fase waarin
   ruimte wordt gezocht voor een verdere kwaliteitsslag, gekoppeld aan
   het verder vorm geven en verankeren van de maatschappelijke positie
   van de club.
   De gemeente is daarbij voor NEC een vanzelfsprekende partner.
   Ten aanzien van de kwaliteitsimpuls gaat het om zaken als de
   verbetering van de velden op het amateurcomplex in de Goffert, het
   concentreren van de voetbalactiviteiten, inclusief de trainingen
   betaald voetbal, in de Goffert, het verbeteren van de faciliteiten
   voor de voetbalschool, de staat van onderhoud van de accommodatie in
   haar geheel en het realiseren van een nieuw supportershome.
   Teneinde ook de maatschappelijke doelen verder te verankeren heeft
   NEC in afstemming met de gemeente Nijmegen initiatieven genomen in de
   richting van een aantal maatschappelijke partners, zoals Tandem en
   ROC.
 
3      Draagvlak
 
   De samenwerking rondom de veiligheidsaspecten van betaald voetbal in
   Nijmegen tussen vereniging, politie, justitie en gemeente verloopt
   goed.
   NEC heeft ook het afgelopen seizoen bijgedragen aan maatschappelijke
   doelen door middel van deelname door spelers voor gemeentelijke en
   welzijnsactiviteiten in de verschillende wijken, het ontvangen van
   wijkvrijwilligers tijdens thuiswedstrijden, deelname aan andere
   gemeentelijke activiteiten zoals de dodenherdenking.
   NEC heeft met de amateurverenigingen in de regio afspraken ten
   aanzien van de instroom van jonge voetballers. Over de
   schoolopleiding van de spelers van de Voetbalschool bestaat een
   samenwerkingsovereenkomst met de SSGN.
   Het ROC is van begin af aan bij de voorbereidingen van het
   projectvoorstel betrokken. In nauw overleg met de Directie Inwoners
   ontwikkelt het ROC ook al programma's voor gemeentelijke doelgroepen
   (de Rotonde- projecten) en gebruikt daarbij eigentijdse instrumenten.
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
4
   Een voorbeeld daarvan is het chatcafé nabij het station. Het ROC ziet
   het Goffertproject als een van de nieuwe instrumenten.
   Tandem draagt al, via het project Overenthousiast en de inhet kader
   daarvanaangestelde supoorterscoörfdinator, bij aan veiligheids- en
   welzijnsbeleid rondom de Goffert. Deze activiteiten zullen in het
   nieuwe complex geconcentreerd worden.
 
4      Aanpak/uitvoering
 
   Het voorstel dat wij u voorleggen biedt in de ogen van de
   projectpartners de technische en inhoudelijke randvoorwaarden om de
   beoogde doelen te realiseren:
   • De aanleg van 2 kunstgrasvelden (waarvan 1 qua afmetingen geschikt
     voor competitievoetbal) en de opknap van de bestaande grasvelden
     in een latere fase.In het kader van 'field-management' wordt het
     hierdoor mogelijk de velden intensiever en meer verantwoord te
     gebruiken. Het kunstgras is een van eerste toepassingen in
     Nederland van het zogenaamde vierde generatie kunstgras. Effect
     van deze maatregel zal zijn dat alle voetbalactiviteiten,
     inclusief de trainingen van de profs, geconcentreerd kunnen worden
     in de Goffert. Daarnaast ontstaan meer en betere
     gebruiksmogelijkheden voor onder meer de SSGN (die nu ook al
     gebruik maakt van de sportvelden). Extra overweging hierbij is dat
     volgens rapporten van de grondtechnische dienst van de KNVB de
     bestaande velden feitelijk afgekeurd zouden moeten worden.
     Daarnaast is de staat van onderhoud van de bestaande accommodatie
     slecht.
   • Vernieuwing accommodatie amateurcomplex. Het complex zal onderdak
     gaan bieden aan een aantal functies.Op de eerste plaats
     kleedkamer- en overige faciliteiten nodig voor het kunnen spelen
     van voetbalwedstrijden van de amateurs, de betaalde jeugd en het
     tweede elftal van de BVO.
   • Functieverruiming amateurcomplex. Het programma van eisen dat de
     samenwerkende partners hebben opgesteld voorziet in een aantal
     ruimtes die voor een groot deel multifunctioneel kunnen worden
     ingezet. Het gaat dan in de eerste plaats om een supportershome,
     tevens te gebruiken als kantine tijdens wedstrijden en trainingen
     op het complex. Verder worden een leslokaal en een computerruimte
     (waarin o.a. een internet chatcafé, conform het voorbeeld aan de
     van Schaeck Mathonsingel) ingericht in gebruik te nemen door het
     ROC, in nauwe afstemming met Tandem. Tandem zal ook een
     kantoorruimte in gebruik nemen. Een andere kantoorruimte zal
     gebruikt worden door de voetbalschool. Deze functieverruiming is
     de basisvoorwaarde voor het kunnen realiseren van de al genoemde
     maatschappelijke doelstellingen. Deze krijgen vorm door onder meer
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
5
     de mogelijkheden te scheppen voor activiteiten op educatief en
     welzijnsgebied. We baseren ons daarbij op het voorbeeld van een
     aantal clubs in de Premier League in Engeland. Clubs, gemeenten en
     bedrijfsleven daar fourneren gezamenlijk de middelen voor het
     inrichten van leslokalen, het in dienst nemen van begeleiders en
     de exploitatie van de ruimten in het algemeen. Doelstelling van
     dit soort initiatieven is randgroepjongeren, risicogroepen,
     schooluitvallers alternatieven te bieden en zodanig te stimuleren
     dat ze naar school of naar werk begeleid kunnen worden. Daarbij
     wordt gebruik gemaakt van de grote aantrekkingskracht van voetbal,
     het stadion en de spelers op grote groepen jeugdigen. NEC wil, in
     nauwe samenwerking met partners als het ROC en Tandem deze ideeën,
     aangepast aan de Nederlandse situatie, overnemen en toepassen.
     Doelgroep vormen dan de supporters maar ook de groepen die binnen
     gemeentelijk beleid tot de risicogroepen worden gerekend. Gemeente
     en NEC introduceren daarmee een twee sporen beleid op
     veiligheidsgebied: aan de ene kant handhaven waar gehandhaafd moet
     en kan worden. Aan de andere kant, met inzet ook van spelers,
     trainers en educatieve middelen alternatieve en positieve
     mogelijkheden bieden aan supporters en andere doelgroepen.
   • Vanuit de overwegingen in het bovenstaande punt aangehaald zal het
     ROC de Goffert gebruiken als een dislocatie. ROC- leerlingen die
     tot de risicogroepen behoren, of leerlingen die potentieel tot de
     uitvallers behoren zullen in de Goffert speciaal op hen
     toegesneden programma's kunnen volgen. Het ROC ziet daarbij de
     Goffert als een van de instrumenten die ertoe leiden het aantal
     schooluitvallers terug te dringen. Daarnaast zal het NEC-bedrijf
     inclusief stadion en omgeving het ROC stagemogelijkheden bieden
     voor haar leerlingen.
   • Tandem zal ondersteuning bieden bij de uitvoering van programma's,
     zelf activiteiten opzetten en het supportersproject in het complex
     huisvesten
   • De supportersvereniging heeft als grote wens om ook buiten
     wedstrijddagen om haar leden een programma van activiteiten te
     kunnen aanbieden. Dat varieert van sportcafé, discussiebijeen-
     komsten tot uitwisselingsprogramma's met andere steden en een
     chatcafé. Bij de opzet van het programma zal nauw worden
     samengewerkt met ROC en Tandem.
   • De Gemeente zal erop toezien, door middel van bestuurlijk overleg
     met NEC en het zitting nemen in de nog in te stellen
     begeleidingscommissie, dat de activiteiten die in het gebouw
     plaatsvinden passen binnen de doelstellingen op de terreinen
     veiligheid, jeugd, gezondheid en integratie. De effecten van de
     aanpak zoals die in dit voorstel wordt beschreven zullen door
     middel van onderzoek gemonitord worden. De samenwerkende partners
     zullen de benodigde gegevens beschikbaar stellen.
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
6
   • Het Goffertproject wordt gecompleteerd door het toevoegen van een
     sportmedische functie in een samenwerkingsverband met een aantal
     partijen, waaronder de zorgverzekeraars. De kliniek zal binnen het
     amateurcomplex een Sportexpertisecentrum inrichten vanuit de
     doelstelling haar activiteiten op het gebied van de sportmedische
     wetenschap, de revalidatie en de reïntegratie verder te
     ontwikkelen. Daarnaast biedt het Goffertcomplex de omgeving aan
     waarin maatschappelijke doelstellingen op het gebied van de
     gezondheidszorg en de preventie van ziekten en blessures gewerkt
     kan worden. Doelgroepen zijn daarbij amateursporters, jeugdigen,
     werknemers met verzuimblessures, chronisch zieken en
     gehandicapten. De aantrekkingskracht en uitstraling van topsport
     hebben een positief effect op behandelingsmogelijkheden en
     deelname aan preventieve activiteiten. De Goffert is in dit
     concept een voorpost, behandeling en achtervang in het algemeen is
     de kliniek. Producten die in de Goffert worden geleverd zijn o.m.
     de diagnostiek van acute en chronische letsels, doorverwijzing en
     begeleiding bij sportfysiologische testen.

   Het bouwplan gaat uit van de mogelijkheden en kaders die in het
   bestemmingsplan worden aangegeven. Een van de beperkingen is de
   nokhoogte. Dat betekent dat het plan uitgaat van twee bouwlagen: een
   onder de grond met het 'natte deel' en nog een aantal vierkante
   meters kelder die casco worden uitgevoerd en waarin nog ruimte is
   voor aanvullende initiatieven. Uit intern ingewonnen advies blijkt
   dat op grond van het voorgaande een bestemmingsplanwijziging niet
   nodig is.

   Voor de realisering van het totale plan is in paragraaf 5 (kosten,
   baten, dekking) een financieel kader aangegeven. De gemeente en NEC
   zullen in een kaderovereenkomst verder vastleggen op welke wij ze
   partijen aan de uitwerking en de realisering van de plannen zullen
   bijdragen. Het gaat dan o.a. om de afronding van het bouwplan binnen
   de budgettaire kaders, de financiële bijdrage van de gemeente, de
   eigendomsverhoudingen, de subsidieverwerving en de daarbij behorende
   voorwaarden en de grondslagen voor de exploitatie na de realisatie.
   In de kaderovereenkomst zullen ook inhoudelijke afspraken worden
   vastgelegd. Belangrijk onderdeel daarin zullen af rekenbare doelen en
   programma's zijn in het spanningsveld breedtesport/onderwijs/welzijn
   en buurtsport. De meerwaarde dus van het in combinatie brengen van de
   verschillende functies op een locatie waar topsport wordt bedreven.

   Beheer en zoneringsplan Goffert.

   Door DGG/DSP wordt een voorstel voorbereid onder deze titel dat de
   kwaliteit van het Goffertpark over een langere periode moet
   waarborgen. Met NEC heeft overleg plaatsgevonden over het inbedden
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
7
   van de vernieuwingen op het amateurcomplex in de beheer- en
   zoneringsplan. Daarbij is met name ook gekeken naar een aantal
   aspecten die te maken hebben met 'veiligheid'. Zowel voor en na
   wedstrijden als op overige dagen. Te denken valt aan
   verlichtingsplan, routering paden en wegen, onderhoud etc. Dit plan
   zal u separaat worden voorgelegd. Van belang is nog te vermelden dat
   de ontsluiting van het nieuw te bouwen amateurcomplex zal gaan
   plaatsvinden via de hoofdingang van het Goffertstadion. Ook parkeren
   zal daar geconcentreerd worden, op de al bestaande parkeerterreinen.
 
4.1    Communicatie
 
   Zoals uit het voorstel blijkt vindt met een groot aantal partners en
   partijen overleg plaats over het project in de Goffert. Aansturing
   vindt daarbij plaats vanuit een periodiek overleg tussen het bestuur
   van NEC en de wethouder Sport. Over de communicatieaspecten zijn
   tussen partijen afspraken gemaakt.
 
5      Kosten, baten en dekking
 
Inleiding
Vanuit de Sportvisie staan wij positief ten opzichte van verenigingen en
organisaties die initiatieven nemen die leiden tot verbetering en
eventueel privatisering van sportaccommodaties, voor zover dat past
binnen gemeentelijk beleid. De financieringsmogelijkheden via de
gemeente waarvan gebruikt gemaakt in de onderstaande financiële
paragraaf kunnen en worden ook ten behoeve van andere verenigingen
ingezet.

EFRO
Naast inzet van de hierboven aangegeven instrumenten, gaan wij er van
uit dat de nu beschreven plannen rond de aanpak van het amateurcomplex
De Goffert in aanmerking komen voor EFRO-subsidie. De Goffert valt
binnen het Doelstelling 2 programma Kanaalgebied. De Gemeente Nijmegen
is 'beheer- en betalingsautoriteit' voor het programma. De wethouder EZ
is voorzitter van de Stuurgroep, plv. voorzitter is de wethouder GSB.
Van de Stuurgroep maken verder deel uit het KAN, ESKAN, de Provincie, de
Kamer van Koophandel en de ministeries van EZ en Binnenlandse Zaken.
Programmamanagement is taak van DSP in nauwe afstemming met DGG/EZ. Het
programma wordt uitgevoerd conform de Europese regelgeving en de
afspraken die landelijk gemaakt zijn met de andere 8 Eurosteden en het
ministerie van Binnenlandse Zaken. In vergelijking tot voorgaande
programma's kent het EFRO- programma enkele nieuwe maatregelen die zich
bevinden op het snijvlak van sociaal en economisch. Op deze manier sluit
het programma aan op het GSB. Recente voorbeelden daarvan zijn de
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
8
digitale trapvelden en een onderzoek naar een praktijktrainingscentrum.
Het totale budget over de periode 2000- 2006 is € 14.520.966 waarvan tot
nu toe zo'n € 2.500.000) is gecommitteerd. Volgens de door uw Raad
vastgestelde procedure en..mandatering brengt de Stuurgroep Kanaalgebied
advies uit aan B&W over door het programma-management voorbereide
aanvragen. B&W geven de beschikking af en zien via het Programma-
management toe op een juiste uitvoering van de regels. Het concept
Goffertvoorstel is al ter beoordeling voorgelegd aan onze externe
adviseurs van ESKAN en ERAC. Het project voldoet aan de Europese
voorwaarden en heeft een positief advies gekregen.
Binnen het GSO-budget dat de gemeente Nijmegen ter beschikking heeft
gekregen van de provincie is een subbudget van € 1.361.340 opgenomen met
het label cofinanciering EFRO Kanaalgebied.

Financiële kader
De kosten voor de renovatie van de velden worden inclusief BTW geraamd
op rond € 945.000, en voor het realiseren van het gebouw op € 2.430.000.
Voor de realisering van het totale plan gaan wij uit van het volgende
financiële kader.

•  Velden
De renovatie van de velden wordt door de Exploitatiemij De Goffert (EDG)
uitgevoerd. Voor de financiering stellen wij voor een lening met een
looptijd van 10 jaar te verstrekken. De lineaire aflossing loopt gelijk
met de afschrijving van de velden. Doordat rond 75 % van de BTW door EDG
kan worden verrekend, komen de kapitaallasten voor EDG het eerste jaar
uit op € 125.000.
De financieringslasten en de onderhoudskosten zullen verder volledig
voor rekening van EDG komen.

•  Gebouw
De gemeente realiseert het gebouw en is eigenaar. De exploitatie draagt
de gemeente volledig over aan EDG.
Doordat de gemeente het gebouw realiseert is het mogelijk dit deel van
het project voor te dragen voor EFRO-subsidie Doelstelling 2 Kanaal-
gebied. Deze subsidie berekenen wij op € 275.000, welk bedrag dan
verdubbeld kan worden met cofinancieringsgelden uit het EFRO-Gelderse
Stedelijke Ontwikkelingfonds. Daarnaast zijn nog eenmalige bijdragen van
€ 112.500 beschikbaar uit de pijler Veiligheid en Jeugd (budget 1999) en
een bedrag van € 52.500 in het GSO-plan Nijmegen voor het
Goffertproject.
Door deze bedragen van in totaal € 715.000 op de boekwaarde van de
investering in mindering te brengen, bedraagt de netto-investering voor
de gemeente € 1.715.000.
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
9
Exploitatie door EDG en bijdragen van de gemeente
Op het totale complex zal EDG naar verwachting een huuropbrengst kunnen
realiseren van de verschillende gebruikers van € 220.000 per jaar.
Hieruit moeten allereerst directe operationele kosten voor de velden en
het gebouw gedekt worden van € 45.000 per jaar, en de
financieringskosten van de velden van € 125.000. Voor huur van het
gebouw is dan nog € 50.000 per jaar beschikbaar.
Bij annuïtaire afschrijving van het gebouw over 40 jaar kan uit de huur
een boekwaarde van € 850.000 gedekt worden.
Om voor EDG een budgettair neutrale exploitatie mogelijk te maken, wordt
voorgesteld nog een extra eenmalige afschrijving op het gebouw te doen
van € 865.000 uit de reserve Strategische Investeringen die bij de
Najaarsnota 2001 gevormd is en bij de rekening 2001 zal worden aangevuld
met a-structureel vrijvallende kapitaallasten.

Voor Exploitatiemaatschappij De Goffert verloopt de exploitatie van het
totale plan in het eerste jaar dan als volgt uit:

Kosten lening velden    € 125.000     huren1                  € 220.000
Huur gebouw                50.000
Operationele kosten        45.000
                        ---------                             ---------
Totale kosten           € 220.000     totale inkomsten        € 220.000


Na dit jaar kunnen door EDG huren geïndexeerd worden en nemen de lasten
van de lineaire lening voor de velden jaarlijks verder af. Uit de ruimte
die hieruit ontstaat vormt EDG een fonds voor groot onderhoud en kan een
risicovoorziening voor eventuele huurverlies gevormd worden.

Voor NEC-amateurs treden door de nieuwbouw van de accommodatie hogere
jaarlasten op. Daarnaast loopt voor de oude accommodatie nog een lening
met een boekwaarde van rond € 85.000, en met jaarlasten van rond
€ 10.000. Om dubbele lasten bij de amateurvereniging te voorkomen,
stellen wij voor deze lening af te boeken, eveneens ten laste van de
reserve Strategische Investeringen.







 

1 Huurders zijn onder andere de amateurvereniging, de profclub, het
sportmedisch centrum, Tandem, ROC en de scholengemeenschap SSGN.
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
10
Samenvatting van de dekking van de investeringen
De dekking van het totale project kan als volgt worden beschreven:

Expl.mij De Goffert:
Velden:lineaire lening           €   945.000
Gebouw:
dekking annuiteit uit huur           850.000
                                 totaal       € 1.795.000

Subsidies: (EFRO, GSB)                        €   715.000

Gemeente: (uit res. Strat. Invest.)           €   865.000

                    Totale kosten             € 3.375.000



Toelichting op de bijdrage van de gemeente in de investering
Renovatie van het amateurcomplex is onder andere door de afkeuring van
de KNVB dringend noodzakelijk geworden. De investering die de gemeente
daarin zou moeten doen schatten wij, mede in verband met de intensiteit
waarmee de velden bespeeld worden, op minimaal € 450.000. Daarnaast zou
de gemeente bij privatisering en een bedrag vrij kunnen maken in verband
met het dan wegvallen van onderhoudskosten in de gemeentebegroting.
Hiervoor wordt een normbedrag gehanteerd van € 5.500 per jaar per veld,
dat met een rekenfactor 10 gekapitaliseerd wordt. Voor de drie velden op
het amateurcomplex zou deze eenmalige uitkering dan uitkomen op 3 x
€ 5.500 x 10 = € 165.000.
Zonder rekening te houden met de andere aspecten in de totale planopzet
die nu gepresenteerd wordt, zou de gemeente dan € 615.000 voor de
renovatie en de privatisering uit moeten geven. Om het totale plan
realiseerbaar te maken stellen wij nu voor € 150.000 extra bij te dragen
in de investeringen en € 85.000 voor het afboeken van de bestaande
lening aan de amateurvereniging. Hiermee wordt in de totale aanpak dan
een aanzienlijke meerwaarde bereikt door de synergie van de
verschillende functies die met het nieuwe complex gerealiseerd kunnen
worden.

Gelet op de tijdsdruk die bestaat in verband met de afkeuring van het
complex door de KNVB is het niet voorkomen dat de extra bijdrage ten
laste van de reserve Strategische Investeringen vooruit loopt op de nog
op te stellen bestedingsregels voor deze reserve. Wij zijn echter van
mening dat het hier beschreven project voldoet aan de algemene
doelstelling die aan deze reserve is meegegeven, en dus ook zou passen
in de latere bestedingsregels.
 
 
Voorstel aan de Raad
Vervolgvel
11
6      Standpunt commissie
   CDA akkoord. VVD akkoord. PvdA akkoord, evt. motie met toegevoegd
   beslispunt.
   SP wacht nadere financiële gegevens exploitatie af, is inhoudelijk
   akkoord.
   GL brengt om procedurele redenen geen advies uit tijdens Commissie.
   D66 legt voorstel terug in de fractie, is inhoudelijk akkoord.
   AOV/Unie 55+ en SLN afwezig.
 
7      Reactie College
 
 
 
Raadsbesluit Gemeente Nijmegen
 
De Raad van de Gemeente Nijmegen, bijeen in zijn openbare vergadering van
30-01-2002;

Gelezen het voorstel van
Het College van B&W;

Gelet op
Het standpunt van de commissie;

Besluit

 
•  Medewerking te verlenen aan het privatiseren van de voetbalvelden op
   het amateurcomplex in de Goffert door het overdragen van de
   ondergrond aan NEC en tevens NEC een lening te verstrekken van
   € 945.000 ten behoeve van het realiseren van 2 kunstgrasvelden
•  Een multifunctioneel gebouw te realiseren op de plaats van de huidige
   amateuraccommodatie in de Goffert en hiervoor een krediet beschikbaar
   te stellen van € 2.430.000. Het multifunctionele gebouw voor te
   dragen voor subsidiëring uit het EFRO-programma Kanaalgebied en voor
   cofinanciering een beroep te doen op a-structurele GSO/GSB middelen
   en het GSO-cofinancieringsbudget voor EFRO-projecten en de benodigde
   cofinanciering beschikbaar te stellen
•  Het na aftrek van de EFRO-subsidie, de cofinanciering en GSO/GSB-
   middelen nog geraamde tekort van € 1.715.000 voor € 850.000 te dekken
   uit de huurinkomsten van de Exploititatiemaatschappij de Goffert, en
   voor € 865.000 uit de reserve Strategische Investeringen
•  De bestaande lening aan NEC-amateurs voor de financiering van de
   bestaande accommodatie, met een huidige boekwaarde van € 85.000, af
   te boeken ten laste van de reserve Strategische Investeringen
•  Aan ons college de realisering van en het toezicht op de uitvoering
   van het voorstel te delegeren, alsmede het verder uitwerken en
   afsluiten van een kaderovereenkomst met NEC, waarin de afspraken
   worden vastgelegd met betrekking tot de financieringsopzet, de
   inhoudelijke en programmatische invulling van het totale plan, de
   samenwerking met ROC, Tandem en de overige partners die gebruik maken
   van het gebouw en het monitoren van de resultaten van het project op
   het terrein van veiligheid, jeugd en onderwijs
•  In de bovengenoemde overeenkomst vast te leggen dat de EDG
   (Exploitatiemaatschappij de Goffert) verantwoordelijk is voor de
   exploitatie van het gebouw en dat NEC garant staat voor de totale
   huurbetaling door de EDG aan de gemeente.
 
 
Raadsbesluit
Vervolgvel
1
 



De Voorzitter




De Secretaris
 
 
Besluitenlijst

van de vergadering van de Raad van de gemeente Nijmegen
op woensdag 30 januari 2002 om 19.30 uur
in het stadhuis.


 

Agenda-
punt
Nummer
raads-
voorstel
Omschrijving voorstel Boek-
werk
Deel
Pagina


 

9.    3/2002     Aanpak amateurcomplex Goffert.                         II  2103-2115

                 Raadsvoorstel d.d. 11 december 2001
                 •  Medewerking te verlenen aan het privatiseren van
                    de voetbalvelden op het amateurcomplex in de
                    Goffert door het overdragen van de ondergrond aan
                    NEC en tevens NEC een lening te verstrekken van
                    € 945.000 ten behoeve van het realiseren van 2
                    kunstgrasvelden
                 •  Een multifunctioneel gebouw te realiseren op de
                    plaats van de huidige amateuraccommodatie in de
                    Goffert en hiervoor een krediet beschikbaar te
                    stellen van € 2.430.000. Het multifunctionele
                    gebouw voor te dragen voor subsidiëring uit het
                    EFRO-programma Kanaalgebied en voor
                    cofinanciering een beroep te doen op
                    a-structurele GSO/GSB middelen en het GSO-
                    cofinancieringsbudget
                    voor EFRO-projecten en de
                    benodigde cofinanciering beschikbaar te stellen
                 •  Het na aftrek van de EFRO-subsidie, de
                    cofinanciering en GSO/GSB-middelen nog geraamde
                    tekort van € 1.715.000 voor € 850.000 te dekken
                    uit de huurinkomsten van de
                    Exploititatiemaatschappij de Goffert, en voor €
                    865.000 uit de reserve Strategische Investeringen
                 •  De bestaande lening aan NEC-amateurs voor de
                    financiering van de bestaande accommodatie, met
                    een huidige boekwaarde van € 85.000, af te boeken
                    ten laste van de reserve Strategische
                    Investeringen
                 •  Aan ons college de realisering van en het
                    toezicht op de uitvoering van het voorstel te
                    delegeren, alsmede het verder uitwerken en
                    afsluiten van een meerjarige kaderovereenkomst
                    met NEC, waarin de afspraken worden vastgelegd
                    met betrekking tot de financieringsopzet, de
                    inhoudelijke en programmatische invulling van het
                    totale plan, de samenwerking met ROC, Tandem en
                    de overige partners die gebruik maken van het
                    gebouw en het monitoren van de resultaten van het
                    project op het terrein van veiligheid, jeugd en
                    onderwijs
                 •  In de bovengenoemde overeenkomst vast te leggen
                    dat de EDG (Exploitatiemaatschappij de Goffert)
                    verantwoordelijk is voor de exploitatie van het
                    gebouw en dat NEC garant staat voor de totale
                    huurbetaling door de EDG aan de gemeente.

                 AMENDEMENT: ‘Aanpak Amateurcomplex Goffert’
                 (1ste indiener: T. van Vroenhoven PvdA)
                 De gemeenteraad van Nijmegen, bijeen in vergadering
                 op 30 januari 2002,
                 Overwegende dat:
                 De Raad in staat moet zijn vast te stellen of de
                 vooraf gestelde beleidsdoelen en beleidseffecten bij
                 dit project acceptabel en realistisch zijn;
                 En in staat moet zijn te controleren of die doelen
                 en effecten na een afgesproken periode ook
                 daadwerkelijk zijn gerealiseerd.
                 Besluit
                 Toe te voegen aan beslispunt vijf (vijfde bolletje):
                 '... en de Raad de kaderovereenkomst met daarin
                 opgenomen de doelstellingen en de gewenste
                 beleidseffecten van het project vóór het zomerreces
                 2002 ter goedkeuring voor te leggen
                 en gaat over tot de orde van de dag.

                 Voor: unaniem
                 Amendement aanvaard.

                 Raadsbesluit d.d. 30 januari 2002
                 Het voorstel is aangenomen met inachtneming van het
                 aanvaarde amendement.
                 SLN stemt tegen.
 
 
meer informatie...
 

Edited by RE terug vervolg