Directie Bestuur & Organisatie
Bestuursondersteuning
Kabinet & Veiligheid
Gemeente Nijmegen
 
 
De leden van de commissie Algemeen
Bestuur
Korte Nieuwstraat 6
6511 PP  Nijmegen
Telefoon  (024) 329 91 11
Telefax    (024) 23 78
E-mail  gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG  Nijmegen

 
Datum Datum uw brief Ons kenmerk Contactpersoon
25-09-2002   C210 J. de Roos
Onderwerp Aantal bijlagen Doorkiesnummer
parkeren bij N.E.C.   3292918


Geachte leden,

Ik wil u graag informeren over mijn besluit om bij de risicowedstrijden
van N.E.C. de Oude Mollenhutseweg vrij te houden van geparkeerde auto's.
Een kopie van de brief aan N.E.C., waarin mijn besluit is opgenomen,
treft u bijgaand ter kennisname aan.

Met vriendelijke groet,
de Burgemeester van Nijmegen,



w.g. mevr. dr. G. ter Horst
 
 
Directie Bestuur & Organisatie
Bestuursondersteuning
Kabinet & Veiligheid
Gemeente Nijmegen
 
 
N.E.C. B.V.
t.a.v. de voorzitter en de
directeur
Postbus 6562
6503 GB Nijmegen
Korte Nieuwstraat 6
6511 PP  Nijmegen
Telefoon  (024) 329 91 11
Telefax    (024) 23 78
E-mail  gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG  Nijmegen

 
Datum Datum uw brief Ons kenmerk Contactpersoon
25-09-2002 13-09-2002 C210/02.268 J. de Roos
Onderwerp Aantal bijlagen Doorkiesnummer
parkeren   3292918


Geachte heren Van Delft en Tielbeke,

Bedankt voor uw brief van 13 september 2002. Hierin reageert u op mijn
voornemen om tijdens de (risico)wedstrijden van N.E.C. de Oude
Mollenhutseweg vrij te houden van geparkeerde auto's.

In deze brief ga ik eerst in op uw tegenvoorstel en de overwegingen die
hieraan ten grondslag liggen. Vervolgens deel ik u mijn besluit mede.

Tegenvoorstel N.E.C.
Uw reactie heeft betrekking op een aantal aspecten.
1.    De proef bij N.E.C.-Ajax.
Voor u was de proef vooral geslaagd, omdat de Goffertweide als
alternatieve locatie beschikbaar was. Voor mij ging het primair om het
belang van een vrije Oude Mollenhutseweg als bijdrage aan de handhaving
van de openbare orde. Toen u voorafgaand aan de wedstrijd toestemming
kreeg om de auto's eenmalig te parkeren op de Goffertweide wist u dat
het parkeren op deze locatie bestuurlijk gevoelig lag.
2.    Het vergroten van de loopafstand.
U stelt dat elke uitbreiding van de loopafstand een grote uitloop van
businessleden tot gevolg heeft. U verwijst in dit verband naar de
mislukking van de proef om, via shuttle service, de parkeerlocatie van
Philips te gebruiken. Ik respecteer uiteraard uw inschatting. Toch vraag
ik mij af of de shuttle service niet zodanig aantrekkelijk gemaakt kan
worden dat uw leden hiervan gebruik gaan maken. Bovendien is het
parkeerterrein Neerboscheweg aanmerkelijk dichter bij het stadion dan
het parkeerterrein van Philips. De loopafstand van het parkeerterrein
Neerboscheweg naar "de Goffert" is 12 minuten.
3.    De gemeentelijke "toezegging".
U meldt dat bij de verbouwing van het stadion de gemeente de Oude
Mollenhutseweg als parkeerlocatie heeft toegezegd. Desgevraagd hebt u de
 
 
Gemeente Nijmegen
Directie Bestuur & Organisatie

Bestuursondersteuning
Kabinet & Veiligheid
Vervolgvel
1
naam van de gemeentelijke projectleider genoemd als degene die de
toezegging heeft gedaan. Zijn lezing is dat bij de verbouwing van het
stadion in relatie tot het Volkspark De Goffert steeds uitgangspunt is
geweest dat parkeren in het park moet worden geweerd en dat
parkeeroplossingen moeten worden gezocht aan de voorzijde van het
stadion. De locatie Oude Mollenhutseweg is ten tijde van de nieuwbouw
geen discussiepunt geweest. Mijn opvatting over het vrijhouden van de
Oude Mollenhutseweg betekent dus inderdaad een wijziging van beleid. Een
wijziging die is ingegeven door de incidenten die zich de laatste jaren
hebben voorgedaan langs de aan- en afvoerroute van de gastsupporters, in
het bijzonder tijdens de wedstrijd N.E.C-Vitesse van 14 oktober 2001.
4.    Wanneer bestond het voorliggende plan?
U suggereert dat het voorliggende plan ten tijde van de wedstrijd
N.E.C.-Ajax al bestond. In mijn brief van 3 september 2002 heb ik al
aangegeven dat het plan om de Oude Mollenhutseweg vrij te houden van
geparkeerde auto's is ontstaan na de wedstrijd N.E.C.-Vitesse van 14
oktober 2001. Het alternatief Neerboscheweg is in beeld gekomen op 26
juli 2002 na een rondgang door de omgeving van het stadion.
5.	Het tegenvoorstel.
Kernelementen van uw voorstel zijn het behouden en formaliseren van de
Oude Mollenhutseweg als P2-locatie. Dit is voor mij niet acceptabel,
omdat dit voorstel haaks staat op het openbare orde belang om deze weg
Vrij te houden van geparkeerde auto's.

Besluit
Vanuit het oogpunt van handhaving van de openbare orde vind ik het
gewenst dat de Oude Mollenhutseweg bij alle wedstrijden van N.E.C. vrij
blijft van geparkeerde auto's. Zoals ik ook al heb aangegeven in de
brief van 3 september 2002 levert de huidige parkeersituatie de politie
grote belemmeringen op. De geparkeerde auto's leveren een
onoverzichtelijke situatie op en geven potentiële ordeverstoorders veel
gelegenheid een confrontatie op te zoeken en zich te verschuilen voor de
politie. Omdat mijn besluit een wijziging betreft van het gemeentelijke
opstelling ten opzichte van het parkeren wil ik voor het huidige seizoen
het nieuwe parkeerregime alleen laten gelden voor de risicowedstrijden.
Dit zijn de wedstrijden die in het zogenaamde knelpuntenformulier van de
KNVB voor de competitie 2002/2003 als zodanig zijn aangemerkt. Voorts
ben bereid -gelet op de korte voorbereidingstijd- voor de wedstrijd
N.E.C.-Groningen op 2 oktober 2002 nog het oude parkeerregime toe te
staan. De eerste risicowedstrijd waarvoor het nieuwe parkeerregime geldt
is hierdoor de wedstrijd N.E.C.-P.S.V. op 26 oktober 2002. Mijn besluit
zal geformaliseerd worden via het verbinden van een voorschrift aan de
te spelen wedstrijden. Tenslotte ik graag de gang van zaken tijdens
de huidige competitie met u evalueren. Ik zal deze evaluatie betrekken
bij mijn voornemen om voor het volgende seizoen te besluiten bij alle
wedstrijden de Oude Mollenhutseweg vrij te houden van geparkeerde
auto's.
 
 
Gemeente Nijmegen
Directie Bestuur & Organisatie

Bestuursondersteuning
Kabinet & Veiligheid
Vervolgvel
2
Ik hoop dat u begrip kunt opbrengen voor de afweging die ik gemaakt heb
vanuit mijn verantwoordelijkheid voor de handhaving van de openbare orde
in Nijmegen.


Met vriendelijke groet,
de Burgemeester van Nijmegen,



w.g. mevr. dr. G. ter Horst
 
 
Rob Essers
  Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR  Nijmegen
(024) 355 81 71
rob@gaypnt.demon.nl

De Burgemeester van Nijmegen
mevrouw dr. G. ter Horst
Korte Nieuwstraat 6
6511 PP  NIJMEGEN
 
Uw brief van Uw kenmerk Ons kenmerk Datum
  C210   5 oktober 2002
Onderwerp Bijlage(n)
parkeren bij N.E.C. 4.  [ 1 | 2 | 3 | 4 ]



Geachte mw. Ter Horst,

Niet geheel toevallig trof ik bij de stukken voor de vergadering van de commissie Algemeen Bestuur op 17 oktober 2002 ter informatie uw brief van 25 september 2002 aan over het besluit om bij de risicowedstrijden van N.E.C. de Oude Mollenhutseweg (per 1 januari 2003: Burgemeester Daleslaan) vrij te houden van geparkeerde auto's. Ik betreur het dat dit onderwerp op zo'n summiere wijze onder de aandacht wordt gebracht.

toezeggingen
Uit uw reactie op het tegenvoorstel van N.E.C. maak ik op dat de club zich beroept op een toezegging uit het verleden. Uw opvatting over het vrijhouden van de Oude Mollenhutseweg betekent immers een wijziging van beleid.

Ik wil u in dit verband wijzen op andere toezeggingen die in het verleden gedaan zijn en de verwachtingen die bij omwonenden zijn gewekt. Als bijlagen treft u hierbij een verzameling citaten aan met betrekking tot de parkeerproblematiek afkomstig uit:

  • het gemeenteblad waarin het Bestemmingsplan Volkspark De Goffert is gepubliceerd, en
  • het collegevoorstel en -besluit inzake het Zoneringsplan Goffertpark.

    In het kader van de inspraakprocedure voor het bestemmingsplan is voor de oplossing van de parkeerproblematiek veelvuldig verwezen naar het nog op te stellen beheersplan (lees: zoneringsplan) en de toezegging gedaan dat omwonenden hierbij betrokken zouden worden.

    Na een aantal jaren ligt er een (ontwerp)zoneringsplan dat begin dit jaar door het college is vrijgegeven voor inspraak. In dat plan wordt uitdrukkelijk gekozen voor langsparkeren op de Oude Mollenhutseweg. Hoewel het plan voor de zomervakantie van 2002 ter vaststelling aan de gemeenteraad aangeboden zou worden, moet de inspraakprocedure nog beginnen.

    openbare orde
    Dat u het vanuit het oogpunt van handhaving van de openbare orde de Oude Mollenhutseweg bij alle wedstrijden van N.E.C. vrij wil houden van geparkeerde auto's, is begrijpelijk. Hoe u dat in de praktijk wilt realiseren, is mij niet duidelijk. Alleen fysieke maatregelen kunnen automobilisten er mijns inziens van weerhouden om hun auto in de berm, op het fietspad, voetpad of in de struiken te parkeren.

  •  

     
    Blad 2.
     
    Is het de bedoeling om de afsluiting van de Oude Mollenhutseweg voor autoverkeer (vanaf drie uur vóór de wedstrijd in beide richtingen) te handhaven? En op welke wijze denkt u de parkeeroverlast in aangrenzende woonbuurten tegen te gaan? Het vrijhouden van de Oude Mollenhutseweg leidt in deze buurten ongetwijfeld tot een nog grotere parkeerchaos.

    Emancipatiebuurt
    De overlast bij voetbalwedstrijden is nu al aanzienlijk. Voetbalsupporters rijden vanaf de Weg door Jonkerbos via de Marga Klompélaan de Emancipatiebuurt in om hun auto zo dicht mogelijk bij het stadion te parkeren. Ook hier doen de bermen, fietspaden, voetpaden en struiken dienst als parkeerplaats (een tijdelijke afsluiting van de Marga Klompélaan aan de zijde van de Weg door Jonkerbos zou hier wellicht uitkomst kunnen brengen).

    Een bijkomend probleem is het feit dat 122 woningen aan de Niek Engelschmanlaan / Jaap van Leeuwenlaan in strijd met de parkeernormen uit het bestemmingsplan Winkelsteeg III-67 zijn gerealiseerd. Na een uitspraak van de Raad van State is de bouwvergunning na bijna zeven jaar alsnog geweigerd. De gedoogbeschikking van B&W d.d. 18 maart 1997 lost het tekort aan parkeerplaatsen evenwel niet op.

    Bijzonder veel ergernis roepen de wegversperringen op waarmee bewoners en bezoekers van de Emancipatiebuurt bij voetbalwedstrijden worden geconfronteerd. Dat wordt nog versterkt door het ontbreken van enige voorlichting over het afsluiten van de Oude Mollenhutseweg, de onduidelijkheid over wie wel/niet mogen passeren, en het niet aangeven van een omleidingroute.

    communicatie
    Als illustratie van de ergernis zend ik u hierbij een kopie van een e-mailbericht dat ik onlangs aan de heer Han Weijers, directeur Stadion De Goffert, heb gestuurd. Mijn bericht is inmiddels doorgestuurd naar de verantwoordelijk functionaris van de club. Dat weerhoudt mij er niet van om ook uw speciale aandacht te vragen voor de gang van zaken rond de afsluiting van de Oude Mollenhutseweg bij voetbalwedstrijden.

    Het is primair de verantwoordelijkheid van de Gemeente Nijmegen om de bewoners voor te lichten over de afsluiting van de voornaamste toegangsweg tot de Emancipatiebuurt en de (on)mogelijk- heden voor bestemmingsverkeer. Zonodig dient een omleidingroute aangegeven te worden. De gemeente kan en mag mijns inziens niet volstaan met het doorverwijzen haar burgers naar N.E.C.

    Bij de oplossing van de parkeerproblematiek dienen - conform eerdere toezeggingen - ook omwonenden betrokken te worden. Het niet informeren van de bewoners van de Emancipatiebuurt over het vrij houden van de Oude Mollenhutseweg (en het vergroten van de overlast voor buurtbewoners) verdient zeker geen schoonheidprijs.

    Met vriendelijke groet en hoogachting,

    Rob Essers

     
     
    Bestemmingsplan Volkspark De Goffert (gemeenteblad GB01-105)

    Terinzagelegging ontwerpplan m.i.v. 31 augustus 2000
    Vaststelling bij Raadsbesluit d.d. 7 maart 2001, raadsvoorstelnr. 36/2001
    Goedkeuring Gedeputeerde Staten d.d. 30 mei 2001, nr. RE2001.31606


    Toelichting

    2. Huidige situatie

    2.2. Functionele ruimtelijke structuur

    pag. 24

    Parkeren
    Het oude stadion had 22.000 plaatsen, het nieuwe stadion heeft 12.000 plaatsen. Bij "normale" wedstrijden van NEC komen tussen de 4000 en 6000 bezoekers. Is er een "topclub" op bezoek dan komen er zo'n 8000 bezoekers.
    Deze bezoekers parkeren hun auto's op de parkeerplaats voor het stadion, op de Oude Mollenhutseweg, Rentmeesterlaan, Weezenlaan, Slotemaker de Bruïneweg, Heideparkseweg, Weg door Jonkerbos, Vossenlaan en nog enkele omliggende wegen.
    Bij popconcerten, die slechts een paar keer per jaar plaatsvinden gaat het om grotere bezoekersaantallen. Deze bezoekers maken in het algemeen meer gebruik van het openbaar vervoer. Ook dan wordt er in de omliggende straten geparkeerd.


    3. Knelpunten

    3.2. Knelpunten ruimtelijke hoofdstructuur

    pag. 29

    In hoofdstuk 2 is aangegeven dat de ruimtelijke hoofdstructuur van de Goffert in hoofdlijnen gekarakteriseerd kan worden als: "een grote open weide omsloten door beplanting". Deze beplanting bestaat uit een bosachtig- en een parkachtig deel.
    Behoud van de identiteit van de Goffert betekent behoud van deze beide verschillende onderdelen. Om ervoor te zorgen dat behoud van deze verschillende onderdelen ook in de toekomst gegarandeerd wordt zal er een "beheerplan" voor het park opgesteld worden. In dit plan zal ook aandacht geschonken moeten worden aan een zonering in functie en gebruik. Bij het opstellen van het beheersplan zullen ook omwonenden worden betrokken.

    pag. 30-31

    Parkeren
    Bezoekers van NEC, maar ook van grote evenementen parkeren hun auto's nu in de omliggende straten. Bij NEC gaat het om gemiddeld 4000-6000 bezoekers, bij topwedstrijden om 8000 bezoekers. Hiervoor zijn ongeveer 2000 parkeerplaatsen nodig. In de omliggende straten (inclusief het Philipsparkeerterrein aan de Neerboscheweg) is ruimte voor zo'n 1800 auto's.
    Bij topwedstrijden en bij grote evenementen kunnen er parkeerproblemen ontstaan. De ruimte voor een parkeerterrein in het park voor zo'n 2000 auto's ontbreekt echter, aangezien een dergelijk terrein een omvang zou hebben van 4 maal het parkeerterrein van Philips aan de Neerboscheweg. Nog afgezien van de vraag of een dergelijk terrein passend is in een groen park.


    4. Toekomstige situatie

    4.3. Aanbevelingen functionele structuur

    pag. 36

    Stadion
    Het stadion is omgevormd tot een veilige en vooral sfeervolle voetbalaccomodatie, die voldoet aan de wensen en eisen die de toekomst stelt aan een geprofessionaliseerde voetbalorganisatie.
    De belangrijkste elementen van de modernisering van het stadion zijn:
    12.000 zitplaatsen;
    alle plaatsen zijn verwarmd en overdekt;
    optimale licht- en geluidsinstallatie;
    geen hekken als afscheiding tussen tribune en veld, maar een ondiepe gracht met borstwering;
    kleine afstand tussen veld en tribune (verwijdering bestaande sintel- en wielerbaan);
    veldverwarming;
    volwaardige sanitaire en restauratieve voorzieningen;
    foundersloges, businesshome, spelers- en supportershome;
    geavanceerde persruimte en ruimte voor veiligheidsdiensten;
    faciliteiten voor T.V. en radio;
    voldoende parkeervoorzieningen.


    4.4. Aanbevelingen ruimtelijke structuur

    pag. 41

    Parkeren
    Het parkeren levert op dit moment alleen enige overlast op bij topwedstrijden en grote evenementen. Op dit moment wordt onderzocht of de parkeerplaatsen van Philips aan de Neerboscheweg en aan de Boekweitweg ingezet kunnen worden. Vanaf deze terreinen kunnen bezoekers met pendelbusjes naar het stadion vervoerd worden. Ook wordt onderzocht of er extra bussen ingezet kunnen worden voor het vervoer van supporters uit omliggende plaatsen.


    8. Overlegresultaten

    8.1. Resultaten inspraak

    pag. 46 (reactie 3)

    Bekeken zal worden of en waar aanvullende voorzieningen noodzakelijk zijn om het parkeren in het park op een aantal plaatsen tegen te gaan. Het plaatsen van borden, paaltjes of hekjes is een inrichtingsaspect. Het bestemmingsplan spreekt zich niet uit over de specifieke inrichting. De reactie geeft dan ook geen aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan.
    Het parkeren komt ook aan de orde in het beheersplan. Bij het opstellen van dit beheersplan worden ook de omwonenden en gebruikers van het park betrokken. Voor deelname aan het opstellen van het beheersplan zal u een uitnodiging ontvangen.

    De genoemde maatregelen hebben betrekking op inrichtingsaspecten en het beheer. Zie voor de beantwoording hierboven. In het op te stellen beheersplan zal parkeren dan ook aan de orde komen. Het parkeren bij de oefenvelden zal verdwijnen, waardoor alleen nog aan de voorzijde van het stadion geparkeerd kan worden.
    De reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan.

    pag. 47 (reactie 4)

    In het op te stellen beheersplan zal parkeren ook aan de orde komen. Het parkeren bij de oefenvelden zal verdwijnen, waardoor alleen nog aan de voorzijde van het stadion geparkeerd kan worden.
    De reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan. Voor deelname aan het opstellen van het beheersplan zal u een uitnodiging ontvangen.

    pag. 47-48 (reactie 5)

    Ter beperking van de parkeeroverlast is een aantal parkeerplaatsen aanwezig die ingezet worden bij evenementen. In het kader van het beheersplan dat voor het Goffertpark wordt opgesteld zal ook een bewegwijzeringsplan worden opgesteld.
    Als bezoekers deze parkeervoorzieningen negeren en zelf parkeergelegenheid zoeken in de buurten nabij het stadion dan is dit natuurlijk vervelend. Het betreft dan met name een kwestie van mentaliteit van bezoekers.

    Het NEC-stadion is reeds lange tijd op deze locatie gelegen. Met de renovatie van het stadion is de keuze gemaakt tot handhaving van het stadion op deze plek. De aanwezigheid van een dergelijke voorziening heeft een invloed op de omgeving. Dit kan negatief worden ervaren door omwonenden. Dit is overigens inherent aan de keuze om in de nabijheid van het stadion te wonen.

    pag. 49-50 (reactie 6)

    Voor wat betreft de parkeervoorzieningen zie de beantwoording hierboven. In de omgeving zijn reeds parkeervoorzieningen voor bezoekers van evenementen aanwezig. In het op te stellen beheersplan wordt ook een bewegwijzeringsplan opgenomen naar de parkeervoorzieningen ten behoeve van evenementen. Zie verder beantwoording onder reactie onder 5.
    De reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan.

    Binnenkort zal gestart worden met het opstellen van een beheersplan voor het Volkspark de Goffert. Ook het gebruik van het park door hondenbezitters en de eventuele maatregelen die hieruit volgen komen daarbij aan de orde. Bij het opstellen van het beheersplan worden ook de omwonenden en gebruikers van het park betrokken. Voor deelname aan het opstellen van het beheersplan zal u een uitnodiging ontvangen.
    De reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan.

    pag. 51 (reactie 7)

    De voorgestelde aanpassingen betreffen inrichtingsaspecten. De parkeerproblematiek zal aan de orde komen bij het beheersplan. Zie voor de beantwoording verder onder reactie 3.
    De reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan.

    pag. 53 (reactie 9)

    De voorgestelde aanpassingen betreffen inrichtingsaspecten. Zie voor de beantwoording verder onder reactie 3.
    De reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan.

    pag. 55 (reactie 10)

    De mogelijke overlast die ontstaat bij grote evenementen wordt gereguleerd in de vergunning die voor dergelijke evenementen nodig is. Daarbij kunnen eisen worden gesteld aan bijvoorbeeld de geluidsoverlast. Wat parkeergelegenheid betreft bestaan er voldoende mogelijkheden in de omgeving. Deze parkeerterreinen worden ook nu al ingezet bij evenementen.
    De reactie geeft geen aanleiding tot aanpassing van het bestemmingsplan.

     
    Bijlage 2: Verslag inspraak- en informatieavond
    Stedelijke Scholengemeenschap Nijmegen
    9 februari 2000

    8. Vragen en discussie

    pag. 67

    Vragen
    Een aantal vragen gaat over de parkeerproblemen en dan m.n. bij grotere evenementen, bijv. op de Goffertweide of wedstrijden van NEC.
    Antwoord
    Hoewel hier in feite niet aan de orde (deze avond gaat over het bestemmingsplan) moet er wel bij worden stilgestaan. Grote evenementen trekken nu eenmaal publiek aan en (helaas) komen de meeste mensen met de auto. Het is onmogelijk om hier nu een afdoende antwoord op te geven. We moeten natuurlijk wel zoeken naar oplossingen voor het probleem. Wat nu kan gebeuren is het illegaal parkeren zoveel mogelijk tegengaan. Er wordt bijvoorbeeld gewoon op het groen geparkeerd, wat onherstelbare schade aan het gras toebrengt. Wat betreft. de plannen voor het Goffertpark is geprobeerd om dit zoveel mogelijk onmogelijk te maken.
    Natuurlijk zal geprobeerd moeten worden om een oplossing te vinden voor de parkeerdruk in de omgeving, bijv. door auto's buiten de stad op te vangen en vervoer (o.a. met pendelbussen) naar evenementen te regelen. Wethouder Verdijk merkt op dat het mogelijk is om dit in vergunningen voor evenementen op te laten nemen en dit zal in de toekomst zeker gebeuren.
    Het is natuurlijk wel zo dat het verkeer al georganiseerd naar parkeerplaatsen geleid wordt, o.a. in de buurt van Philips. De verwijzingen naar P1, P2, enz. zijn aanwezig. Bovendien is langs de Slotemaker de Bruïneweg een aantal parkeerplaatsen extra aangelegd.
    Het openbaar vervoer naar het stadion is goed geregeld. Dat men het laatste stukje moet lopen is onvermijdelijk, maar kan toch ook geen probleem zijn.

    pag. 72-73

    Vraag/Opmerking (J.H. Tijnagel, A.R. Verschoorlaan 16)
    1. Bij evenementen en voetbalwedstrijden wordt her en der in het groen geparkeerd (door gemeente aangelegd), dit vraagt om een oplossing, voor parkeren is sinds de jaren 30 geen extra voorzieningen aangelegd.
    [...]
    Antwoord/Commentaar
    1. Parkeren in het groen is niet toegestaan. Bij evenementen wordt met borden doorverwezen naar parkeerlocaties (zie verder verslag).


    pag. 74

    Vraag/Opmerking (Erwin Brandt)
    1. Parkeren tijdens evenementen; ik kan soms mijn auto niet kwijt.
    2. Soms onbereikbaar door evenementen als de Slotemaker de Bruïneweg wordt afgesloten.
    Antwoord/Commentaar
    1. Het is inderdaad druk; zo nu en dan leidt dat tot enige overlast.
    2. Niemand wordt onbereikbaar als gevolg van evenementen, wel is sprake van meer omrijden.
    Indien nodig wordt in overleg met de organisatoren maatwerk geleverd.

     
     
    Zoneringsplan Goffertpark 'kaders voor de toekomst'
    Januari 2002


    Besluit B&W d.d. 19 februari 2002; nummer 1.23

    1. Akkoord gaan met voorliggend Zoneringsplan Goffertpark als toekomstig kader voor beheer en onderhoud (IBOR).
    2. Bij toekomstige ontwikkelingen in het park het Zoneringsplan als leidraad voor de beoordeling van deze ontwikkelingen te hanteren.
    3. Het plan vrijgeven voor inspraak met belanghebbenden en vervolgens ter vaststelling aanbieden aan de Raad.
    4. De financiële vertaling (€ 102.000 extra ten behoeve van beheerskosten structureel op jaarbasis alsmede € 400.000 eenmalige investering) in te brengen bij de integrale besluitvorming over de komende Perspectiefnota en het Financieel Investerings Plan.
    5. Dit besluit met Zoneringsplan ter kennisname voorleggen aan de commissie VRIM.


    vervolgvel 2 (4.1 Communicatie)

    Na vaststelling door het college zal afstemming plaatsvinden met de gebruikers, partners, instanties van het Goffertpark. De uitkomsten van dit overleg zullen door het college worden verwerkt in een aanvullende notitie. Vervolgens wordt het gehele pakket voor de zomervakantie van 2002 (zoneringsplan met evt. aanvullingen en/of wijzigingen) aan de Raad aangeboden.


    Zoneringsplan Openbare Ruimte Goffertpark

    4. Oplossingen voor het Goffertpark

    4.1 Thema Verkeer en parkeren

    pag. 15

    Er bestaat een spanningsveld tussen de parkeerdruk bij activiteiten, zoals wedstrijden van NEC, en evenementen en het aanbod van parkeerplaatsen bij normaal gebruik. Deze parkeerdruk wordt nu getolereerd langs de Oude Mollenhutseweg en in de directe omgeving van het park.

    Regulering van de parkeerdruk bij activiteiten is gewenst voor een veilige en duurzame oplossing. Gekozen wordt voor langsparkeren (op de verharding) langs de Oude Mollenhutseweg en de Rentmeesterlaan in combinatie met het instellen van éénrichtingsverkeer. Daardoor blijven de bomen gespaard en wordt door parkeerhandhaving een groter aantal parkeerplaatsen gehaald (ongeveer 500 plaatsen) dan in de huidige situatie. Om te voorkomen dat er zoekverkeer ontstaat door tijdelijke wijziging van rijrichtingen, moet er een goed omleidingsplan worden opgesteld. De overige bezoekers moeten worden opgevangen op het terrein van de Jan Massinkhal en op het terrein naast Philips. Goede bewegwijzering is hiervoor noodzakelijk. Hiervoor moet een parkeerplan worden opgesteld.
    Bij normaal doordeweeks gebruik is het terrein voor het stadion voldoende groot. Gezien de groei van het aantal vips en sponsoren wordt evenwel bij wedstrijden een tekort aan parkeerruimte geconstateerd voor het stadion. Voor de amateurvelden en de sponsoren/vips, in relatie tot de voorgenomen plannen, wordt een gezamenlijke oplossing gezocht in aansluiting op de bestaande parkeerruimte met als doel realisatie van maximaal 60 extra parkeerplaatsen. Voorgesteld wordt zo mogelijk een betere benutting van het parkeerterrein uit te werken dan wel een beperkte uitbreiding op het gedeelte ten Oosten van het huidige terrein. Hierdoor kan dezelfde routing gehanteerd blijven. Voorkomen moet worden dat dit terreintje permanent gebruikt zal worden.

    De parkeerproblemen bij grote evenementen (zoals popconcerten en dergelijke) hebben een eigen scenario conform de nota ‘Ruimte voor evenementen' en zorgen niet specifiek voor overlast op het terrein.

    Samenvatting:
    1. Tijdens activiteiten worden de auto's geparkeerd in de Rentmeesterlaan en de Oude Mollenhutseweg. Doordat eenrichtingsverkeer wordt ingesteld is regulering en toezicht en een goede omleidingsroute noodzakelijk.
    2. Het overige verkeer wordt opgevangen op de parkeerterreinen van de Jan Massinkhal en het terrein naast Philips aan de Neerbosscheweg. Hiervoor is een goede bewegwijzering en regulering noodzakelijk.
    3. Voor de vips en sponsoren wordt een oplossing gezocht in de omgeving voor 60 extra plaatsen.
    4. Het parkeerplan moet breder bekeken worden dan alleen de Goffert, met name in relatie tot het Philipsterrein en het bedrijventerrein Winkelsteegh.
     
    Conclusies:
    - de gemeente stemt niet in met het parkeren op het evenemententerrein,
    - het geregeld parkeren langs de wegen wordt in principe gedoogd, maar wel gereguleerd,
    - een omleidingroute op deze momenten is noodzakelijk,
    - bij evenementen worden volgens bestaande afspraken afdoende maatregelen tbv het parkeren georganiseerd,
    - de ontwikkelingen rond het Philipsterrein en Winkelsteegh zullen nader voor het parkeren bekeken moeten worden.
     


    5. Spelregels

    5.2  Spelregels voor het Goffertpark

    pag. 19-20

    Algemene spelregels
    [...]
    - Parkeren tijdens evenementen en voetbalwedstrijden in de lijn van de Mobiliteitsvisie met eenrichtingsverkeer op de Oude Mollenhutseweg en integraal bekijken parkeren in omgeving vanwege het parkeertekort Goffertpark.
     


    7. Financiering

    7.2  Maatregelen: uitvoering, noodzakelijk en gewenst

    pag. 24

    2. Parkeren tijdens NEC-voetbalwedstrijden
    De huidige parkeersituatie tijdens voetbalwedstrijden in de beide bermen langs de Oude Mollenhutseweg en langs één zijde van de Rentmeesterlaan blijft gehandhaafd. Hier wordt eenrichtingsverkeer voorgestaan door regulering van langsparkeren. Met name de bebording en routewijzing zal in dit kader moeten worden aangepakt, daarnaast is het uitwerken van een plan voor de opvang van de overloop van parkeren in de omgeving noodzakelijk. Kosten worden geraamd op ongeveer € 22.700.

     
    Bijlagen

    4. Uitgewerkte thema's

    4.1 Thema Verkeer

    pag. 10-12

    4.1.1 Afstemmingspunten
     
    1.   Parkeren tijdens evenementen en voetbalwedstrijden
    Het huidige aantal parkeerplaatsen bij het stadion bedraagt 341. In de omgeving zijn er nog ± 1500 parkeerplaatsen (langs de Neerbossche Weg, Jan Massinkhal. De norm voor een voetbalstadion is echter 0,2 per zitplaats + 16-20 pp/ha netto terrein (zelfde norm als sportterrein). Wat inhoudt een parkeereis van 2520 parkeerplaatsen. Dit betekent een tekort aan ca. 680 parkeerplaatsen. Het is dus niet vreemd dat de bermen van de Oude Mollenhutseweg gebruikt worden als parkeerstrook. Voor het beeld en onderhoud van de bermen is dit echter niet gewenst. Daarom moeten ofwel alternatieven worden bepaald, óf regels worden opgesteld voor het gebruik van de bermen.
    Daarnaast moeten voor de toename van het aantal vips en sponsoren 60 extra parkeerplaatsen worden aangewezen of aangelegd in de nabije omgeving.
     
    [...]

    4.1.2 Analyse en begrenzing
     
    1.   Parkeren tijdens evenementen en voetbalwedstrijden
    In 1999 is door het bureau TC&O i.o.v. KAN een Mobiliteitsplan voor NEC opgesteld. Hierin staan voorstellen op het gebied van openbaar vervoer, parkeren in de omgeving, carpoolen, bewegwijzering en communicatie. Meerdere van deze acties zijn nog niet uitgewerkt. Hier zit dus nog een meerwaarde in voor het parkeerprobleem. Desondanks zal in de omgeving van het stadion een behoefte aan parkeerplaatsen blijven bestaan. In dat kader is de vraag gesteld hoe we om moeten gaan met het parkeren op de Oude Mollenhutseweg. In de huidige situatie staan er gemiddeld 190 auto's in de bermen geparkeerd. Hiervoor zijn vier opties bekeken:
     
    De eerste optie is haaks parkeren op de rijbaan. Met deze oplossing kunnen aan een zijde ongeveer 580 auto's parkeren (zowel langs de Oude Mollenhutseweg als de Rentmeesterlaan). Bij voorkeur aan de overzijde van het park, zodat er een beter overzicht blijft voor vertrekkende auto's vanaf het stadionterrein. Een nadeel van deze optie is, dat er tijdens deze parkeermomenten éénrichtingsverkeer moet worden ingesteld. Hiervoor moet de route naar het stadion zeer goed bewegwijzerd worden. Tevens moet een regeling getroffen worden met de busdiensten die gebruik maken van de Oude Mollenhutseweg. Suppoosten moeten aangeven dat men uit de bermen moet blijven. Hiermee kunnen ook de doorsteekjes voor fietsers van rijbaan naar fietspad worden gegarandeerd.
     
    De tweede optie is haaks parkeren in de bermen. Hierdoor blijft de rijbaan in twee richtingen open. Deze oplossing betekent een sterk verlies van parkeerplaatsen. Enerzijds doordat de bermen niet overal voldoende breed zijn, anderzijds doordat de bermen op enkele plaatsen steil oplopen. Om de bermen te beschermen kan gedacht worden aan het aanbrengen van open grasbeton. Hierdoor zal de bodem minder verzakken, maar blijft het aanzicht toch groen. Een nadeel is wel dat de bomen waarschijnlijk in hun levensduur worden beperkt. De beukenbomen kunnen het namelijk niet goed verdragen als de ondergrond wordt gewijzigd. Wanneer de bermen beschermd worden, kunnen ze waarschijnlijk nog wel 50 jaar voortbestaan. Door aantasting van de ondergrond kan de levensduur verkort worden tot ongeveer 15 jaar.
     
    De derde optie is langsparkeren op de rijbaan. Deze oplossing levert ca. 245 parkeerplaatsen op langs de Oude Mollenhutseweg en Rentmeesterlaan wanneer langs één zijde geparkeerd wordt en ca. 500 als aan beide zijden geparkeerd wordt. Voor het parkeren aan beide zijden moet wel eenrichtingsverkeer worden ingesteld. Met voldoende toezicht en regulering en een goed omleidingsplan is dit realiseerbaar.
     
    De vierde optie is het langsparkeren in de bermen. Dit gebeurt ook in de huidige situatie. Met deze parkeervorm kunnen ongeveer 270 auto's parkeren langs de Oude Mollenhutseweg en Rentmeesterlaan en blijft de rijbaan in twee richtingen open. Om de bermen te beschermen kan gedacht worden aan het aanbrengen van paaltjes, zodat auto's een beperkte strook van de berm kunnen gebruiken. Wanneer de bermen beschermd worden, kunnen ze waarschijnlijk nog wel 50 jaar voortbestaan. Door aantasting van de ondergrond kan de levensduur verkort worden tot ongeveer 15 jaar.
     
    De eerste optie valt af, omdat bij het achteruit wegrijden van de auto's grote opstoppingen verwacht kunnen worden. De tweede optie valt af vanwege een drastische vermindering van het aantal plaatsen. De keuze ligt dus tussen optie 3 en optie 4. Om de bermen te besparen, maar toch voldoende plaatsen te kunnen beiden is optie 3 het meest geschikt.
    Als voorzorgsmaatregel voor het beschermen van de berm worden evenwijdig aan de rijweg rondhouten paaltjes (diam. 15 cm) geplaatst op 0,3 m van de kant van de weg af. Daarnaast wordt reeds geparkeerd op het terreinen van de Jan Massinkhal en de parkeerplaats langs de Neerbosscheweg. De bewegwijzering naar de beide parkeerterreinen kan bij wedstrijden en evenementen verbeterd worden en eventueel kunnen pendelbussen worden ingezet.
     
    [...]

    4.1.4 Noodzakelijke spelregels
     
    1.   Parkeren tijdens evenementen en voetbalwedstrijden
    Mobiliteitsplan nader uitwerken
    Oude Mollenhutseweg en Rentmeesterlaan langsparkeren
    Jan Massinkhal en Neerbosscheweg parkeren, integraal bekijken in relatie tot het parkeertekort Goffertpark

     
     
    kanttekeningen bij
    Zoneringsplan Goffertpark

    Onderstaande passage is afkomstig uit de bijlage bij een brief d.d. 22 maart 2002 aan het college van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen (onderwerp Zoneringsplan Goffertpark).
    De complete bijlage is te vinden op www.gaypnt.demon.nl/div/zoneringsplan.html.


    pag. 4

    4. Oplossingen voor het Goffertpark

    De keuze in onderdeel 4.1 Thema Verkeer en parkeren voor langsparkeren (op de verharding) langs de Oude Mollenhutseweg en de Rentmeesterlaan in combinatie met het instellen van éénrichtingverkeer, roept vragen op. Onduidelijk is in welke richting de Oude Mollenhutseweg wordt afgesloten voor autoverkeer en wat dit betekent voor de ontsluiting van de Emancipatiebuurt. Bovendien is onvoldoende rekening gehouden met het wegprofiel van de Oude Mollenhutseweg.

    Oude MollenhutsewegMogen automobilisten hun auto parkeren op de (rode) fietsstroken op het asfalt en op de betegelde fietspaden op andere plaatsen langs de Oude Mollenhutseweg? Welke fysieke maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat auto's op de juiste plaats geparkeerd worden? Parkeren op voetpaden en in de onverharde bermen mag in de toekomst niet meer gedoogd worden.

    Ook de tijden waarop er éénrichtingverkeer ingesteld wordt en langsparkeren op de verharding toegestaan is, dient nader gespecificeerd te worden. Thans wordt de Oude Mollenhutseweg al drie uur vóór aanvang van dewedstrijd voor doorgaand autoverkeer afgesloten. Op doordeweekse dagen wordt de weg al voor de avondspits afgesloten. Na afloop van de wedstrijd duurt het nog enkele uren voordat de laatste auto's van de fiets- en voetpaden en uit de bermen zijn verdwenen.

    De realisatie van maximaal 60 extra parkeerplaatsen voor vips en sponsoren staat op gespannen voet met de 'Ruimtelijke Karakteristiek'. Een eventuele uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen dient in ieder geval gerealiseerd te worden op de gronden op de kaart die zijn aangewezen voor 'verkeersdoeleinden' (zie Bestemmingsplan Volkspark De Goffert).

    De ontsluiting van de Emancipatiebuurt voor bestemmingsverkeer en de afsluiting van deze buurt voor bezoekers van het stadion die hier hun auto willen parkeren, verdient speciale aandacht. Dit aspect ontbreekt nu nog bij de uitgewerkte thema's in bijlage 4.

     
     
    Date: Thu, 03 Oct 2002 21:39:06 +0200
    To: j.c.a. weijers" <j.c.aweyers@freeler.nl>
    From: Rob Essers <rob@gaypnt.demon.nl>
    Subject: boze bewoners

    Beste Han,

    Vanavond was ik op een vergadering van de bewoners van het pand Niek Engelschmanlaan 57-129 (het voormalige Pensionaat Jonkerbosch). Verschillende medebewoners beklaagden zich over de wegafzetting van de Oude Mollenhutseweg afgelopen zondag waar zij met de auto 'teruggestuurd' werden. (Ik heb mij er afgelopen woensdag zelf nogal over verbaasd dat de Oude Mollenhutseweg op een doordeweeksedag al vóór 17.00 uur afgezet werd.)

    ["Van het kastje naar de muur..."]
    Een van de bewoonsters is vandaag via de gemeente doorgestuurd naar N.E.C. en vervolgens naar de heer Popping (Jaap van Leeuwenlaan?). Ook daar kreeg zij nul op haar rekest. Kennelijk zijn de parkeerkaarten vervangen door een veel geringer aantal passeerkaarten. En daar kon of wilde hij haar niet aan helpen!

    Je begrijpt dat de bewoners hier niet te spreken zijn over het feit dat hun woning bij thuiswedstrijden van N.E.C. - ook voor bewoners - niet normaal per auto bereikbaar is (terwijl de buurt hier overspoeld wordt met al dan niet verkeerd geparkeerde auto's van voetbalsupporters).

    [experiment]
    Ik heb ook begrepen dat er binnenkort bij thuiswedstrijden een experiment komt met eenrichtingverkeer en parkeren op de Oude Mollenhutseweg. Dat idee ken ik uit het Zoneringsplan Goffertpark, maar de inspraakprocedure over dat plan moet bij mijn weten nog altijd beginnen. Zonder overleg en/of voorlichting met de bewoners van de emancipatiebuurt lijkt me zo'n experiment voorbarig.

    Hopelijk kun je mij zo spoedig mogelijk laten weten hoe de problemen van de bewoners opgelost kunnen worden.

    Met vriendelijke groet,


    Rob Essers
    --
    mailto:rob@gaypnt.demon.nl
    http://www.gaypnt.demon.nl

     
     
    Parkeerverbod op Goffert
    bij risicoduels NEC
    Door onze verslaggever

    NIJMEGEN - Burgemeester G. ter Horst van Nijmegen wil een verbod instellen op het parkeren van auto's aan de Oude Mollenhutseweg tijdens risicovolle thuiswedstrijden van NEC. Het verbod moet uiterlijk van kracht zijn voor de wedstrijd van NEC tegen Vitesse op zondag 8 december.

    De maatregel is ingegeven door de incidenten die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan bij de aankomst en het vertrek van bussen met bezoekende supporters. Ter Horst verwijst met name naar de ongeregeldheden tijdens NEC-Vitesse op 14 oktober vorig jaar. Nijmeegse supporters belaagden toen de Arnhemse bussen.

    Volgens de burgemeester en de politie leiden de geparkeerde auto's aan de voorzijde van het stadion tot een onoverzichtelijke situatie die relzoekers te veel in de kaart speelt. Zij kunnen dan te gemakkelijk de confrontatie opzoeken met rivaliserende supporterclans of de politie en zich daarna verschuilen.
    Bij de wedstrijd NEC-Ajax op 5 mei vorig jaar werd, tot tevredenheid van de politie, al eens geëxperimenteerd met een parkeerverbod op de Oude Mollenhutseweg. Er werd toen parkeerruimte gecreëerd op de Goffertweide.

    Ter Horst heeft nu aanvankelijk het parkeerterrein Winkelsteeg aan de Neerbosscheweg als alternatief aangewezen. NEC is daar echter niet gelukkig mee. Volgens de voetbalclub is dat terrein te ver verwijderd van het stadion.
    Op de Oude Mollenhutseweg parkeren normaalgesproken de leden van de businessclub. Het gaat om ruim vierhonderd auto's. De burgemeester en de voetbalorganisatie zijn momenteel samen op zoek naar een andere alternatieve parkeergelegenheid.

    Omdat het parkeerverbod afwijkt van het huidige gemeentebeleid voor parkeren om en nabij de Goffert, zal het dit voetbalseizoen alleen gelden voor thuiswedstrijden van NEC die de KNVB aanmerkt als risicowedstrijd. Ter Horst meent deze uitzondering te kunnen maken op grond van haar verantwoordelijkheid voor het handhaven van de openbare orde. Zij wil het gemeentebeleid zodanig aanpassen dat vanaf volgend seizoen het verbod voor alle thuiswedstrijden van kracht is.

    Bewoners rond de Goffert zijn niet blij met het voornemen van de burgemeester. Zij zijn bang dat bezoekers zich straks niet houden aan de aangewezen parkeerterreinen, maar hun auto ergens in de wijk parkeren met alle overlast van dien.
    Volgens R. Essers houdt Ter Horst zich niet aan toezeggingen die de gemeente eerder heeft gedaan aan omwonenden. Hij is boos dat zij de gemeenteraad slechts informeert over het parkeerverbod en de raadsleden niet om goedkeuring vraagt.
    Ter Horst zegt dat in de gaten zal worden gehouden dat bezoekers niet in de wijk op zoek gaan naar parkeerruimte.

    Bron: De Gelderlander, woensdag 9 oktober 2002

     
    Gemeente Nijmegen Collegevoorstel
    Advies:
    openbaar
    Onderwerp
    Tijdelijke verkeersmaatregelen wedstrijd NEC-VITESSE 8 december 2002
    Registratienummer
    2.62427

    Portefeuillehouders
    mevr. dr. G. ter Horst en A.J.F.M. Hirdes

    Datum ambtelijk voorstel
    13-11-2002


    Korte inhoud
    Op 8 december a.s. staat de voetbalwedstrijd NEC -
    VITESSE op het programma. Omdat er veel toeschouwers
    op deze wedstrijd afkomen, wordt een grote
    verkeersdrukte verwacht. In verband hiermee zijn er
    verkeersmaatregelen nodig teneinde verkeersonveilige
    situaties en hinder door geparkeerde voertuigen te
    voorkomen. Voorgesteld wordt de Oude Mollenhutseweg,
    de Busserweg en een deel van de Steinweglaan af te
    sluiten voor gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd
    bestemmingsverkeer)en hier parkeerverboden in te
    stellen.
    Directie/afdeling,
    ambtenaar, telefoonnr.

    G520/G530
    Marc van den Nieuwenhuizen
    9747

    Voorstel om te besluiten
     
    Door vaststelling van bijgaand concept-besluit:
    Op zondag 8 december 2002 van 10.00 tot 18.00 uur
    I.    De Oude Mollenhutseweg (vanaf de aansluiting
          Antoinette van Pinxterenlaan), Busserweg en
          het aansluitende deel van de Steinweglaan (tot
          de reeds bestaande afsluiting) af te sluiten
          voor gemotoriseerd verkeer met uitzondering
          van bestemmingsverkeer;
    II.   Aanvullend op de reeds geldende
          parkeerverboden een parkeerverbod in te
          stellen aan beide zijden van de Oude
          Mollenhutseweg, alsmede aan beide zijden van
          de Busserweg en het aansluitende gedeelte van
          de Steinweglaan tot de reeds bestaande
          afsluiting ter plaatse;
     

    Besluit B&W d.d.   26 NOV. 2002     nummer:   1.2

              CONFORM ADVIES

     


     

     
    Parkeerverbod Oude Mollenhutseweg tijdens NEC-Vitesse
    Door onze verslaggever

    NIJMEGEN - Tijdens de voetbalwedstrijd NEC - Vitesse op zondag 8 december geldt in Nijmegen een parkeerverbod op de Oude Mollenhutseweg, de Busserweg en een deel van de Steinweglaan. Bezoekers worden vanaf verder weg gelegen parkeerplaatsen met pendelbusjes naar het stadion gebracht.

    De maatregel is ingegeven door de incidenten die zich in het verleden hebben voorgedaan bij aankomst en vertrek van bussen met bezoekende supporters. Met name tijdens de wedstrijd NEC -Vitesse van vorig jaar ging het mis. Nijmeegse fans belaagden toen de Arnhemse bussen.

    Volgens burgemeester en politie leiden de geparkeerde auto's aan de voorzijde van de Goffert tot een onoverzichtelijke situatie die relschoppers te veel in de kaart speelt. Bij de wedstrijd NEC - Ajax afgelopen voorjaar werd, tot grote tevredenheid van de politie, al eens geëxperimenteerd met een parkeerverbod op de Oude Mollenhutseweg.

    Burgemeester Ter Horst wil dat dat verbod geldt voor alle thuiswedstrijden van NEC. En eigenlijk zou die regeling er uiterlijk voor de aanstaande wedstrijd tegen Vitesse zijn, maar met NEC is nog geen overeenstemming bereikt over alternatieve parkeerplaatsen. Vandaar dat zij nu voor deze wedstrijd apart een verbod uitvaardigt.

    Bron: De Gelderlander, donderdag 28 november 2002

     
    Ter Horst: parkeren NEC bij Neerbosscheweg en Steinweglaan
    Door onze verslaggever

    NIJMEGEN - Zo'n vijfhonderd bezoekers van thuiswedstrijden van voetbalclub NEC moeten met ingang van komend seizoen hun auto parkeren op parkeerplaatsen aan de Neerbosscheweg en de Steinweglaan. De Nijmeegse burgemeester Ter Horst doet dat voorstel aan de gemeenteraad.

    Om de veiligheid rondom het stadion te vergroten, wil Ter Horst vanaf het nieuwe voetbalseizoen een parkeerverbod instellen op de Burgemeester Daleslaan (de voormalige Ouwe Mollenhutseweg). Nu geldt deze regeling al voor risicowedstrijden.

    Het parkeerverbod moet voorkomen dat NEC-aanhangers verscholen tussen de auto's stenen kunnen gooien naar de bussen met bezoekende supporters. Eerdere proeven met dit verbod, tijdens NEC-Ajax op 5 mei vorig jaar en tijdens NEC-Vitesse op 8 december vorig jaar, zijn de politie goed bevallen.

    Voor de circa vijfhonderd auto's die anders op de weg voor het stadion zouden staan, zijn de parkeerplekken aan de Neerbosscheweg (425 plaatsen) en de Steinweglaan (125 plaatsen) een goed alternatief, aldus Ter Horst. Omdat de Neerbosscheweg meer dan een kilometer van het stadion ligt, zou een shuttiebusje de bezoekers daarvandaan naar de Goffert moeten brengen. Het gaat vooral om leden van de business-club en sponsors.

    NEC heeft nog enkele bedenkingen tegen het voorstel. De club is bang dat veel gewone supporters die nu hun auto aan de Neerbosscheweg en de Steinweglaan parkeren, moeten wijken voor de sponsors en luxe-leden. "Een niet te verkopen effect."

    Parkeren op de Goffertweide heeft de voorkeur van de voetbalclub. Ter Horst ziet parkeren daar echter als een aantasting van het karakter van het park. Bovendien zou het gras vervangen moeten worden door grasbetonstenen of kunststof om te voorkomen dat het kapot gereden wordt.

    Wel geeft zij toe dat de parkeerdruk in de wijken achter het stadion mogelijk iets toeneemt als de nieuwe regeling van kracht is. Bezoekers die met name de Neerbosscheweg te ver weg vinden liggen, zullen proberen dichter bij het stadion een plek te vinden, is de verwachting.

    Bron: De Gelderlander, donderdag 23 januari 2003

     
    meer informatie...
     

    Edited by RE vervolg