Gemeente Nijmegen
Verslag vergadering
 
Vergadering / project
Commissie Sport, Financiën, Organisatie en Bedrijven

Datum vergadering
16 januari 2002

Aanwezig
J.Tettero (voorzitter), P.Breukers (PvdA),F.Jans en R.Preijers(CDA),
J.van Xanten en F.van Vlaanderen (VVD), H.Hendriks (D'66),
J.van Hooft (SP), A.Simons-Welschen en F. de Krijger (GL),
A.van de Weijer (secretaris)

Afwezig met kennisgeving
A. van Vroenhoven (PvdA), G. van Zijll de Jong-Lodenstein en
F.Muijsenberg (SLN), M. Ulijn (D66), W. van Nispen (SP).


[...]

 
 
Verslag vergadering
Vervolgvel
2
 
[...]



Aanpak amateurcomplex Goffert
Door GL wordt een kopie van een brief dd 16-01—02 aan het college
uitgereikt waarin oa naar aanleiding van de late toezending van het
onderhavige raadsvoorstel aan de raadsleden ( niet— commissieleden) en
het geen aanschuifrecht verlenen van de leden van de commissies ERZO en
ROVC wordt medegedeeld dat de fractie van GL in deze commissie-
vergadering op procedurele gronden een voorbehoud zal maken en zal
aandringen op uitstel tot een volgende raadsvergadering (zie bijlage 2).

Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan een tweetal insprekers:

De heer J. van Maanen van het ROC/CBB begint met een beschrijving van de
activiteiten van het ROC en Tandem en de groepen jongeren waar de beide
organisaties mee te maken hebben. Veel van deze jongeren behoren ook tot
de verschillende facties binnen de supporters. ROC en Tandem zien in het
Goffertproject een uitgelezen mogelijkheid om nieuwe instrumenten te
ontwikkelen gericht op deze specifieke groepen. Nieuwe instrumenten in
de vorm van speciale op sport en op de uitstraling van topsport
gebaseerde programma's. Door gemeente en NEC zijn beide instellingen
benaderd met de vraag om te participeren in het project.

De commissieleden hebben verder geen vragen.

De voorzitter dankt de inspreker.

De tweede inspreker is de heer R.Essers . Deze verwijst allereerst naar
zijn brief dd 31-10 jl., welke gericht was aan de commissie RVOC en
waarin uitvoerig op de bestemmingsplanproblematiek werd ingegaan. Op
deze brief heeft hij nog geen antwoord gehad.
 
 
Verslag vergadering
Vervolgvel
3
Hij reikt verder aan de commissieleden een kopie uit van die
bestemmingsplanvoorschriften welke bij dit voorstel van belang zijn.
Hij wijst er met name op dat de onderwijs- en welzijnsvoorzieningen
welke nu gepland worden in de Goffert in strijd zijn zouden kunnen zijn
met de bepalingen in het bestemmingsplan. In de
bestemmingsplanvoorschriften staat in artikel 9 lid 1 dat deze gronden
namelijk bestemd zijn voor sport- en recreatieve- voorzieningen.

De commissieleden hebben verder geen vragen.

De voorzitter dankt de inspreker.

Hij geeft nu de gelegenheid aan de commissieleden om hun reactie op het
voorstel te geven.

SP:
Geeft aan dat men het inhoudelijk volledig eens was en is met het
voorstel, maar dat men problemen heeft met de financiële consequenties,
die hoger uitvallen dan gedacht. Ten aanzien van het dekkingsvoorstel
merkt de SP nog op dat het gebruik van middelen uit het strategisch
investeringsbudget toch eigenlijk integraal afgewogen zou moeten worden.
Men vindt het een goed plan maar men is er tegen om het maar even vlot
er tussendoor te behandelen.
Ook had zij graag antwoord op de vragen van de heer Essers mbt het
bestemmingsplan. De overheid moet in deze betrouwbaar zijn.

D66:
Vindt het een sympathiek plan, dat echter met grote bedragen gepaard
gaat.
Is ook voorstander van integrale afweging. Heeft geen tijd gehad voor
bespreking in de fractie.
Vraagt naar het advies van de Monumentencommissie mbt De Goffert.
Zit ook met vragen of eea niet in strijd is met de bestemmings-
planvoorschriften.
Zij is bang dat er een grote druk op het Goffertpark komt.
Zou graag nu willen beschikken over het beheer- en zoneringsplan
Goffert.
Waarom die grote tijdsdruk? Waarom nu niet alleen de velden aanpakken?

VVD:
Vindt het een goed plan, waarmee men moet doorgaan.
Ziet wel de vervoersstromen die het met zich meebrengt als een probleem.
Is van mening dat eea wel aan het bestemmingsplan voldoet.
Vraagt wie het in de Exploitatiemaatschappij De Goffert de zeggenschap
heeft ( antwoord voorzitter: de Exploitatiemaatschappij beheert het
onroerend goed binnen NEC)
 
 
Verslag vergadering
Vervolgvel
4
GL:
Verwijst allereerst naar de hierboven genoemde brief van GL welke
handelt over de procedurele kant van het voorstel.
Zit ook met vragen of eea niet in strijd is met de bestemmings-
planvoorschriften.
Vraagt naar het advies van de Monumentencommissie en het beheer- en
zoneringsplan Goffert.
Vraagt of de ontsluiting inmiddels van opzet is gewijzigd.
Zet vraagtekens bij de wijze van financiering met subsidiegelden.
Is de cofinanciering met subsidiegelden wel acceptabel?
Het eerste ambtelijk voorstel (oktober 2001) ging nog uit van een
bijdrage F 300.000 per jaar voor een periode van 10 jaar. Hoe is dit nu
in het voorliggend voorstel?
Vindt dat gezien de relatie met de Sportnota, waaruit ook een groot
aantal claims zullen komen, een integrale afweging noodzakelijk.

CDA:
Is met wel GL en SP eens dat de niet-commissieleden eerder over het stuk
hadden moeten kunnen beschikken. Stelt daar tegenover dat men reeds in
een vroeg stadium van de concept-plannen heeft kunnen kennisnemen.
Inhoudelijk is zij zeer positief over het voorliggend voorstel. Dit is
van werkelijk belang voor Nijmegen. We investeren hierbij in
risicogroepen. Natuurlijk kost dit veel geld maar dit is het ten volle
waard. Zeker indien we eea op lange termijn bezien.

PvdA:
Zij heeft geen moeite met de inhoud van het voorstel, mede gezien de
nadere toelichting van het ROC. Zij ondersteunt het idee dat sport wordt
aangewend als middel om deze jongeren te bereiken. Ook de privatisering
stuit niet op praktische bezwaren.
Zet wel vraagtekens bij de uitwerking. Zag graag beleidsdoelen vertaald
in meetbare taak- en doelstellingen. Eventueel zal de fractie daar bij
amendement naar vragen.

Drie ambtelijke adviseurs komen aan tafel:
B. Schattenberg (Strategische oriëntatie/DSP)
H. van Dreumel (Treasury/DBO)
M. Haman (Planologische en juridische zaken/DGG).


Antwoord voorzitter:
Is van mening dat een inhoudelijk goed voorstel niet moet ondersneeuwen
door procedurele kwesties. Vraagt begrip voor de eventuele missers die
er gemaakt zijn in de communicatie. Deze zijn te wijten aan de grote
druk waaronder dit voorstel tot stand moest komen. Is overigens wel van
mening dat men reeds in een vroeg stadium is geïnformeerd over de weg
die men zou inslaan. Dit voorstel is in een lange
 
 
Verslag vergadering
Vervolgvel
5
onderhandelingssituatie tot stand gekomen daarom wil hij dit ook voor de
verkiezingen afhandelen.
Vindt dat de procedurele problemen (late toezending/aanschuifrecht)die
GL in haar brief aankaart dan ook in dit verband niet de boventoon
moeten voeren. Hierover moet in het Seniorenberaad maar eens goed over
gesproken worden.
Hij vindt het bedrag dat de gemeente Nijmegen op jaarbasis kwijt is
alleszins acceptabel als we zien wat we anders in reeks van jaren moeten
uitgeven aan de bestrijding van drugsoverlast, beveiliging e.d.
Bovendien wordt het bedrag ook een stuk lager als we dit afzetten tegen
de kosten die gemaakt zouden moeten worden om velden, kleedkamers en
gebouwen in enigszins fatsoenlijke staat geprivatiseerd te kunnen
overdragen. Zowel velden als gebouwen zijn door de Bond afgekeurd.
De financiering vanuit de Reserve Strategische Investeringen voldoet
vanuit deze achtergrond aan de voor het budget gestelde eisen. Bepaald
is dat uit deze reserve ook sociale investeringen betaald mogen worden.
Dat er sprake is van een sociale investering blijkt ook uit het feit dat
er EFRO-gelden voor beschikbaar gesteld worden: uit het EFROprogramma
kunnen maatregelen bekostigd worden op het snijvlak van sociaal en
economisch.
Er wordt geen groter beslag gelegd op het Goffertpark. Er zal zelfs
sprake zijn van minder verkeersbewegingen binnen het park, omdat de
ontsluiting zal gaan plaatsvinden via de hoofdingang van het Stadion en
de daar al aanwezige parkeerplaatsen. De nu bestaande min of meer
illegale toegangsroute via de Slotenmaker de Bruïneweg naar de
amateurvelden zal worden afgesloten en dat parkdeel zal bij voorrang
worden heringericht. Budget daarvoor is beschikbaar. In het kader van
verdere planvorming zal ook gekeken worden naar een effectievere knip in
de Steinweglaan dan nu het geval is.
Mbt de vraag van de PvdA over het formuleren van meetbare
beleidsdoelstellingen wijst hij er op dat bij beslispunt 5 hiertoe reeds
een aanzet is gegeven. Hij zegt dat deze er in ieder geval zullen komen,
echter niet vóór de raadsbehandeling, afspraken daarover zijn met alle
betrokkenen al gemaakt.
De heer Schattenberg vraagt begrip voor het feit dat het bij zo'n
moeilijke doelgroep niet eenvoudig is meetbare doelstellingen te
formuleren. Er is wel materiaal waar onderzoek opgebaseerd kan worden
zoals de lijsten met stadion- en omgevingsverboden. Het Goffertproject
is in 10 maanden tijd gegroeid van een idee tot een concreet en breed
gedragen plan. De beide instellingen hebben enthousiast meegewerkt aan
de ontwikkeling en hebben ook te kennen gegeven dat deze aanpak tzt in
de plaats zal kunnen komen van al langer bestaande methodieken en
werkwijzen. Het project is ahw organisch gegroeid. Bij het ROC zijn
docenten al bezig met het voorbereiden van cursus— en projectmateriaal.
Ook bij Tandem vinden voorbereidingen plaats, mede vanuit het al
bestaande supportersproject.
 
 
Verslag vergadering
Vervolgvel
6
Op de vraag van de PvdA over de waarborgen voor de duurzaamheid van de
samenwerking met ROC en Tandem antwoordt hij dat dit contractueel zal
worden vastgelegd in een meerjarige overeenkomst. NEC huurt van de
gemeente en verhuurt op haar buurt aan de in het Raadsvoorstel
beschreven partijen. NEC is dus ook verantwoordelijk voor de exploitatie
van het geheel.

De heer H. van Dreumel licht nog nader toe waarom de omvang van de
investering zoals nu gepresenteerd afwijkt van het plaatje dat op 10
oktober summier is geschetst. De toen gepresenteerde cijfers gingen uit
van een constructie waarbij BTW-voordelen te behalen zouden zijn. Bij
nader inzien heeft men daarvan afgezien omdat dit op de eerste plaats
tot hogere gemeentelijke kosten zou leiden en omdat op die manier het
EFRO-traject werd afgesloten, waarbij immers de overheid bouwer moet
zijn.
Bij het voorstel in oktober ging men nog uit van een jaarlijkse bijdrage
van F 300.000 over een periode van 10 jaar (F 3,= mln). Nu wordt
uitgegaan van investeringskosten voor de gemeente € 1.795.000 waarop nog
€ 715.000 subsidie (EFRO en GSB) in mindering gebracht kan worden. De
inbreng van de gemeente uit eigen middelen is duidelijk lager geworden.
Uiteindelijk heeft dit aldus geleid tot een financieel aantrekkelijker
plaatje.
H. van Dreumel geeft nog aan dat het wat dit voorstel betreft nu of
nooit is: er is haast bij. Vanwege de toestand van de accommodatie. Maar
ook vanwege het ijzeren EFRO— ritme, dat werkt met jaartranches.

De SP zit bij deze uitspraak grote vraagtekens. Zij kan niet inzien dat
hier zo'n grote druk op staat.

De voorzitter geeft aan dat bij hem geen politieke reden zit om eea nu
snel door te drukken. Men moest in december reeds starten met de
werkzaamheden anders zou het complex niet voor het nieuwe seizoen gereed
zijn. In dat geval zou men door de KNVB uitgesloten zijn voor de
competitie. Dat men nu reeds begonnen is met de kunstgrasvelden is een
noodgreep.

De SP blijft bij haar standpunt dat een hoop financiële zaken voor haar
nog onduidelijk zijn.
De voorzitter is daarentegen van mening dat de SP niet duidelijk kan
maken wat haar onduidelijk is.

De heer M. Haman licht toe dat zeer zorgvuldig is gekeken naar de
bestemmingsplanvoorschriften. Hij is van mening dat de plannen niet in
strijd zijn hiermee. De hoofdopzet van het plan valt binnen de
bestemming van sport- en recreatievoorzieningen (van de 2000m2 valt
circa 100m2 hierbuiten).
 
 
Verslag vergadering
Vervolgvel
7
De voorzitter geeft verder nog aan dat de plannen niet zullen leiden tot
extra overlast. Het zoneringsplan zal rond de zomer in de Raad aan de
orde komen. De heer schattenberg kan hier nog, nav een vraag van GL, aan
toevoegen dat met de stellers van het zoneringsplan uitvoerig contact is
opgenomen en dat beide plannen elkaar aanvullen. Er worden o.m. extra
verlichtingsvoorzieningen getroffen vanwege veiligheidaspecten en er is
ruimte voor 0.5 fte parkwachter.

Tweede ronde

Op een vraag van GL wie gebruik mag maken medische voorzieningen geeft
de voorzitter aan dat dit ook andere sportverenigingen en sporters
kunnen zijn in het kader van een snelle terugkeer in het arbeidsproces.

PvdA geeft aan er vertrouwen in te hebben dat de meetbare doelstellingen
er komen. Misschien dat men nog met een motie hierover komt.

Op de vraag van D66 zegt de voorzitter toe dat het zoneringsplan rond de
zomer komt. Hierin zullen overigens ook de looproutes en de verlichting
bij aan de orde komen. Verder geeft aan dat er geen bezwaar tegen is als
de Goffert de status van monumenten krijgt. Ook dan zullen deze zaken
mogelijk zijn.

Advies:
De voorzitter geeft aan dat aan beslispunt 5 voor het woord samenwerking
wordt toegevoegd het woordje meerjarig.

SP:  Inhoudelijk akkoord, wacht nog nadere informatie af met betrekking
tot de exploitatie
D66: Legt voorstel terug in fractie. Inhoudelijk akkoord.
VVD: Akkoord
GL:  Geen advies
CDA: Akkoord
PvdA: Akkoord, evt. motie met toegevoegd beslispunt
AOV en SLN: afwezig.


[...]
 
 
  GroenLinks
KIES VOOR EEN NIEUW EVENWICHT
Korte Nieuwstraat 6      6511 PP Nijmegen       024 3292370
www.groenlinks.nl/nijmegen   groenlinks.nijmegen@wxs.nl
Nijmegen 16-01-2002
Geacht college,

De fractie van GroenLinks beklaagt zich hierbij over de volgende feiten:

Op de agenda van de commissievergadering van SFOB van woensdag 16 januari staat
geagendeerd het raadsvoorstel NEC amateurcomplex.
De tekst van het raadsvoorstel is in een nazending gezonden naar de leden van de
commissie SFOB.
Op onze vraag aan de secretaris van de commissie cq. de wethouder om de stukken en
tekst van het Raadsvoorstel te sturen naar alle Raadsleden kwam het antwoord: die tekst
zit in Raadsboekwerk II dat vrijdag 25 januari aan U wordt gezonden.
Op ons verzoek om de commissies ERZO en ROVC aarnschuifrecht te verlenen kwam als
reactie: er is geen reden om te veronderstellen dat die commissies iets van doen hebben
met het betreffend Raadsvoorstel, er is geen voorstel buiten bestemmingsplanrestricties
en er is absoluut geen sprake van een Ruimtelijke Ordeningsprobleem.

Een dergelijke opstelling overkomt ons nu niet voor de eerste maal. In een recent
verleden heeft mijn fractie moeten vechten voor een behandeling van het Milieu en
Gezondlieidsonderzoek Weurt/Nijmegen West in twee commissies van advies en bijstand, nl.
VRIM en SOZA

Over het tijdig verzenden van stukken, Raadsvoorstellen betreffende, aan alle Raadsleden
lijkt ons geen enkele discussie nodig.

Tijdens de commissievergadering van de commissie ROVC van dinsdag 15 januari j.l. bleek
een essentieel stuk, namelijk de begroting van het museum het Valkhof, niet verspreid te
zijn onder de commissieleden, noch ter inzage gelegd in de leeskamer. Als de commissie
geacht woidt een advies aan het college uit te brengen over Raadsvoorstellen, in dit
geval de budgetsubsidie-overeenkomst met het Valkhof museum, dient de commissie minimaal
te beschikken over relevante stukken.

Kortom: mijn fractie verwacht:
-een evaluatie , in het seniorenberaad of in de commissie AZ, op korte termijn van de
"nieuwe" verordening commissievergaderingen, van met name het "aanschuifrecht"
-en in het algemeen : een cultuurverandering als het gaat om Raadsvoorstellen: integraal
werken houdt in dat meerdere commissies betrokken dienen te worden bij integrale
voorstellen en dat relevante stukken tijdig onder alle Raadsleden verspreid dienen te
worden.


De fractie van GroenLinks zal in de vergadering van de commissie SFOB van woensdag 16
januari,  een voorbehoud maken op procedurele gronden met betrekking tot het
Raadsvoorstel: NEC amateurcomplex en verzoekt het college de Raadsbehandeling van het
voorstel uit te stellen tot de eerstvolgende Raadsvergadering in februari, zodat alle
Raadsleden zich op ordentelijke wijze op de hoogte hebben kunnen stellen van het
Raadsvoorstel.


Namens de fractie van GroenLinks                     Mieke Welschen en
                                                     Wouter van Eck
 
 
Directie Strategie & Projecten
Strategische Oriëntatie
Gemeente Nijmegen
 
 
De heer R. Essers
Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR NIJMEGEN
Stationsplein 13
6512 AB  Nijmegen
Telefoon  (024) 329 96 66
Telefax    (024) 9194
E-mail  gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG  Nijmegen

 
Datum Datum uw brief Ons kenmerk Contactpersoon
18-01-2002   S200/1.54877 B. Schattenberg
Onderwerp Aantal bijlagen Doorkiesnummer
Ontwikkelingen amateurcomplex
Goffert
  3292313


Geachte heer Essers,


Op 31 oktober 2001 zond u een brief aan de Raadscommissies SFOB, ROVC en
VRIM. Onderwerp van de brief: ontwikkelingen amateurcomplex Goffert.
Wij excuseren ons voor de late beantwoording van deze brief.
De punten die u in uw brief aanhaalt zijn inmiddels in de vergadering
van de Commissie SFOB van woensdag 16 januari 2002 uitvoerig aan de orde
geweest. Wij verwijzen u dan ook graag naar het verslag dat van deze
vergadering zal worden vervaardigd. In dit verslag wordt ook uw
inspraakreactie opgenomen.



College van Burgemeester en Wethouders van Nijmegen,

De Burgemeester,                   De Secretaris,



w.g. mevr. dr. G. ter Horst        w.g. ir. H.K.W. Bekkers
 
 
Directie Grondgebied
Stadsontwikkeling
Planologie en Juridische Zaken
Gemeente Nijmegen
 
 
R. Essers
Niek Engelschmanlaan 129
6532 CR NIJMEGEN
Stationsplein 13
6512 AB  Nijmegen
Telefoon  (024) 329 94 44
Telefax    (024) 3299699
E-mail  gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG  Nijmegen

 
Datum Datum uw brief Ons kenmerk Contactpersoon
22-01-2002 23-12-2001/
10-01-2002/
10-01-2002
G230/2.276
    /2.1930
    /2.2234
M. Haman
Onderwerp Aantal bijlagen Doorkiesnummer
Nieuwbouw Goffertpark - 3292975


Geachte heer Essers,

Naar aanleiding van uw bovengenoemde brieven waarin u reageert op de
beoogde nieuwbouw bij de sportvelden in het Goffertpark, kan ik u het
volgende melden.

Zoals u al in uw brief aangeeft geldt voor het Goffertpark het
bestemmingsplan 'Volkspark de Goffert'. De sportvelden hebben hierin de
bestemming recreatieve doeleinden, met de nadere aanduiding 'V'. In deze
bestemming zijn sport- en recreatie voorzieningen mogelijk en sport- en
oefenvelden met de daarbij behorende voorzieningen.

In uw brieven geeft u aan van mening te zijn dat de beoogde nieuwbouw
wat gebruik betreft niet past in de geldende bestemming. Het gaat dan
met name om de activiteiten van het ROC, Tandem en St. Maartenskliniek.

Functies die binnen de bestemming mogelijk zijn dienen een sport- dan
wel recreatiefunctie te betreffen en een relatie met de sportvelden te
hebben. Dit geldt niet alleen voor NEC en de ander bespelers van de
velden, maar ook voor de overige gebruikers van de nieuwbouw. De
activiteiten van betrokken partijen zijn met name gericht op sporters en
bezoekers. Gezien de omvang van de activiteiten kan bovendien gesproken
worden van ondergeschikte functies die ten dienste staan van de
hoofdfunctie.

Het nu voorliggende initiatief wordt dan ook als passend binnen de
bestemming beschouwd. Overigens zal, nadat uitwerking van de definitieve
plannen gereed is, bij de bouwaanvraag nogmaals een toetsing aan het
bestemmingsplan plaatsvinden.
 
 
Gemeente Nijmegen
Directie Grondgebied

Stadsontwikkeling
Planologie en Juridische Zaken
Vervolgvel
1
Ik neem aan u met deze informatie voldoende geïnformeerd te hebben.
Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met de heer M.
Haman van mijn bureau (024-3292975).


Met vriendelijke groet,



w.g. mw. mr. S.E.G. Wiersma, Bureauchef
 
 
 
woordelijk verslag
van de

RAADSVERGADERING

van de
gemeenteraad van Nijmegen
d.d. 30 januari 2002
 


Aanwezig zijn de leden:
Dhr R. Anzion, dhr P.C.J. Boelens, mw R.C. Bos, dhr H.M.F. Bruls, dhr P.F.G. Depla, mw A. Duit, dhr W.M. van Eck, mw R.B. Ester, mw I. Goedegebure, dhr A.J.F.M. Hirdes, dhr J.A.C. van Hooft, dhr J. van Hooft, mw M.E.A. van Hulsentop, dhr M.J.I. Hulskorte, dhr G.W.M. Janssen, dhr S.M. de Jong, mw C.J.N.S. Kuhuwaël, dhr J.H.J. Lamers, dhr P.P. Leferink op Reinink, dhr P. Lucassen, dhr J.W.M. van der Meer, dhr E.J. Mühren, dhr R.E. Preijers, dhr R.R.R.P. Raghoe, dhr J. van Rens, dhr G.J.M. van Rumund, mw H.T.M. Scholten, mw A.M.C. Simons-Welschen, dhr P.M. Smals, mw T.E.A.M. Speller, dhr J. Tettero, dhr A. Thie, dhr M.W.P.M. Ulijn, dhr E.R.T. Vermeulen, dhr A.J.M. Van Vroenhoven, mw S.M. de Windt, dhr J.B.A.M. Van Xanten, mw G.C.M. Van Zijll de Jong.

Afwezig:          mw Y.J.M. Maass.

Omvraag:         5

Voorzitter:       mw G. ter Horst
Secretaris:      dhr H.K.W. Bekkers


 

[...]


9.        Aanpak amateurcomplex Goffert

De voorzitter: Wie mag ik daarvoor het woord geven? Meneer Van Vroenhoven, gaat uw gang.

Dhr Van Vroenhoven: Voorzitter, ik zal niet herhalen wat er namens mijn fractie in de commissievergadering allemaal gezegd is. Wij vinden dit een ontwikkeling die zeer gewenst is en met name spreekt ons aan en vinden we het zeer gewenst dat er een situatie ontstaat, waarbij een voetbalclub, NEC, ook maatschappelijk betrokken is in Nijmegen en die betrokkenheid ook gedurende een langere periode vorm krijgt. Wij vinden dat een zeer essentieel en zeer wezenlijk onderdeel van de verrijking van onze samenleving. Wij juichen dit voorstel dan ook van harte toe. Wat wij wel vinden, is dat die samenwerking meetbaar moet zijn en ook gedurende een langere periode stand moet houden. Om die meetbaarheid te bevorderen, zouden wij graag willen dat van de kant van het college, in overleg met de betrokken partners, meetbare doelen geformuleerd worden, waarbij wij ook na verloop van tijd kunnen zien wat de resultaten zijn en wat die resultaten opleveren. Om dat te bewerkstelligen, dienen wij een amendement op het voorstel in.

De voorzitter: Dank u wel, de PvdA heeft een amendement ingediend. We noemen dat amendement nr. 1 en het heeft als dictum om aan het vijfde beslispunt toe te voegen: “en de raad de kaderovereenkomst met daarin opgenomen de doelstellingen en de gewenste beleidseffecten van het project voor het zomerreces 2002 ter goedkeuring voor te leggen”. Dank u wel, wie mag ik vervolgens het woord geven? Ik zie meneer Preijers, gaat uw gang.

Dhr Preijers: Voorzitter, namens mijn fractie kan ik dezelfde woorden van dhr Van Vroenhoven onderstrepen. Voor ons is het ook een majeur project, gezien het feit wat we ermee kunnen bereiken. We hebben ook gezien, en dat hebben we ook in de commissie ten uitvoer gebracht, een multifunctioneel gebouw, waarin er verschillende partners samenwerken en samen moeten werken. Wij willen dat toch ook onderstrepen en dat wordt hier ook door het amendement van de PvdA onderstreept. We willen meerjarige afspraken hebben, niet eenjarig, maar meerjarig om dit een succes te laten worden. Dat NEC daar toch behoorlijk mee investeert, kan alleen maar onze goedkeuring dragen. Je nek uitsteken voor risicogroepen, dat kan alleen maar respect afdwingen, daarom zeg ik dat wij het inhoudelijk concept kunnen omarmen en we hopen dat dit een groot succes voor Nijmegen wordt. Ik dank u, voorzitter.

De voorzitter: Dank u wel, wie van de anderen? Mw Welschen, gaat uw gang.

Mw Welschen: Dank u wel, voorzitter. Voor ons ligt een raadsvoorstel, wat op het eerste gezicht sympathiek oogt, dat vindt ook mijn fractie. We kunnen ons ontzettend goed vinden in de doelstelling van het plan, voor zover we die doelstelling kennen. Een groot probleem met dit raadsvoorstel is, zo ervaart mijn fractie dat, en het is niet de eerste keer dat dit gebeurt, dat het voorstel uitermate onrijp is voorgelegd en dat wij niet de gelegenheid hebben gekregen om in relevante commissies goed integraal te kunnen afwegen wat de bedoeling van het voorstel is. Het amendement van de PvdA komt daar enigszins aan tegemoet, door in ieder geval een meetmoment in te lassen nog voor de zomer, zodat we daar uiteindelijk als raad, en dat willen we ook heel graag nadrukkelijk vragen, nog een keer een beslissing kunnen nemen. Niet alleen ten aanzien van de inhoud van de plannen, van wat er bewerkstelligd moet worden, is het voorstel onduidelijk en onrijp, maar ook ten aanzien van bijvoorbeeld allerlei aspecten, die het Goffertpark betreffen, niet zozeer bestemmingsplangewijs, wat onze fractie betreft, maar veel meer omdat wij hebben aangevraagd in een recent verleden of het Goffertpark op monumentenstatus zou kunnen rekenen. Daaruit voort vloeit een beheersplan, dat plan is ook nog niet klaar en niet voorgelegd en wij worden gevraagd om integraal een voorstel, wat in het Goffertpark geplaatst en gesitueerd gaat worden, goed te keuren. Dat is de tweede manier, waarop wij niet van tevoren hebben kunnen overleggen over of het wel gewenst is om het op deze wijze in het Goffertpark uit te voeren. Ten aanzien van het geld, moet mij nog van het hart dat de sportvisie nu pas financieel vertaald is. Uit de sportvisie en uit de sportcenten wordt niet rechtstreeks getapt, maar wij kunnen ons voorstellen dat, als de amateurclub van NEC op deze wijze …(wisseling bandje) … goed wordt gefoerageerd. Nogmaals, inhoudelijk vinden we het een uitstekend plan, dat andere amateursclub daar wel eens heel erg met lede ogen naar kunnen kijken, omdat zij niet op dezelfde wijze worden bevoordeeld, zou ik wel willen zeggen. Dit soort zaken, en het onrijpe karakter daarvan en de gelegenheid die wij niet hebben gekregen om integraal af te wegen, hebben ons in grote aarzeling gebracht. Uiteindelijk denken we dat we met in ieder geval het amendement van de PvdA, als de wethouder ons wil zeggen dat er inderdaad een duidelijke besluitvorming komt nog voor de zomer, redelijk kunnen leven.

De voorzitter: Dank u wel. Meneer Van Hooft jr, gaat uw gang.

Dhr Van Hooft jr: Ja, voorzitter. Sommige voorstellen zijn niet wat het lijkt en daar is dit voorstel wel een duidelijk voorbeeld van. In de totale discussie over dit plan heeft het zwaartepunt van de besprekingen daarover vooral gelegen op de lastige jongeren, die moeilijk naar school te krijgen zijn en die via de uitstraling van NEC uiteindelijk met het ROC wel naar school te krijgen zijn, zodat ze uiteindelijk wel met een diploma de wereld in kunnen. Daar ligt het zwaartepunt van de hele discussie, maar als je kijkt naar waar het geld naartoe gaat, kan ik niet concluderen dat er een cent naartoe gaat. Het ROC en Tandem betalen gewoon normale commerciële tarieven en verder wordt het plan uitgevoerd binnen hun normale budgetten. Het geld gaat naar NEC, naar de amateurs, naar de voetbalschool en wellicht ook nog voor een deel naar de profs en naar de supporters, daar gaat het geld naartoe. Dat is op zich geen ramp, maar die discussie is nooit gevoerd in de commissie. De discussie is continue gegaan over de jongeren, die zouden worden opgevangen. Dan zeg ik op mijn beurt: wat moeten we dan nu doen, want als we nou geen geld hiervoor uittrekken, dan stellen we NEC wel voor onoverkomelijke problemen. Het gaat voor een belangrijk deel naar de amateurs toe, geld wat we toch hadden moeten uittrekken, het gaat voor een belangrijk deel naar de voetbal school toe, geld waarvan wij zeggen dat wij dat er wel voor uit hadden willen trekken. Echter, de wijze waarop het is gegaan, bevalt ons dus voor geen meter. Neemt niet weg dat wij dit voorstel wel zullen steunen, het betekent overigens ook, nu wij NEC amateurs en voetbalschool zo rijkelijk fourneren met deze gelden, dat deze adel verplicht om de rest van de amateurclubs in Nijmegen ook beter te voorzien van fatsoenlijke voorzieningen, want daar ontbreekt het nog steeds aan.

De voorzitter: Dank u wel, meneer Van Hooft. Wie van de anderen? Meneer Ulijn.

Dhr Ulijn: Dank u wel. voorzitter, In eerste instantie leek het voorstel inderdaad niet wat het is. Ik moet zeggen dat de uitleg van de wethouder in de commissie zeer verhelderend was. We hadden met name nogal wat problemen met de financiele kant van de zaak, maar die zorg is in de commissie een heel stuk weggenomen, of eigenlijk helemaal weggenomen. Er blijft nog een vraag over, misschien kan dat nog een keer worden uitgelegd. Ik merk dat, als je praat over het bestemmingsplan en over de subsidie, er een heel merkwaardige draai in de tekst zit. De Maartenskliniek ontplooit een aantal activiteiten, die heten ondergeschikt te zijn als het gaat om het bestemmingsplan, maar juist niet ondergeschikt als het gaat over het verkrijgen van subsidie en dat kan ik niet helemaal goed met elkaar rijmen. Het zijn natuurlijk twee verschillende regelgevingen, maar dan toch, misschien dat daar nog een korte toelichting op kan volgen.

De voorzitter: Dank u wel. Meneer Hulskorte.

Dhr Hulskorte: Dank u wel, mevrouw de voorzitter. Een vereniging als NEC verdient het om verder ontwikkeld te worden. Een vereniging, die de eerste prijs krijgt in Nederland, als club van het jaar. Wij kunnen het college geen eerste prijs geven voor de wijze, waarop dit raadsvoorstel tot stand is gekomen. Zoals mw Welschen al heeft gezegd, is het toch een plan wat niet gerijpt is bij de fracties en er moet snel besloten worden. Wij zijn dus voor het voorstel en vinden het jammer dat het op deze wijze gegaan is. Wel hebben wij een vraag, wij zouden er voorstander van zijn om als de accommodaties die er komen, wanneer zij niet gebruikt worden, ook door de amateurclubs in Nijmegen te laten gebruiken, zodat er een samenwerking komt met de amateurverenigingen van NEC en de amateurverenigingen van Nijmegen om eventueel de accommodatie, die er gebouwd wordt, te laten gebruiken door deze verenigingen. Dank u wel.

De voorzitter: Dank u wel, meneer Hulskorte. Mw Van Zijll?

Mw Van Zijll de Jong: We hebben het hier over een majeur project, maar er is nog een ander majeur project en dat is de Goffert en daar hoor ik eigenlijk helemaal niemand over, zelfs GroenLinks en ook de SP niet. De vraag is of het binnen het bestemmingsplan past en naar ons idee past het daar niet in, want het gaat hier niet zozeer om een sport- en recreatievoorziening, zoals het bestemmingsplan voorschrijft, maar om meer een multifunctioneel gebouw, waar dus meer functies in terecht kunnen dan alleen maar sport en recreatie. Wij hebben ook een beetje het gevoel dat hier van een sportlocatie ineens een welzijnsinstelling wordt gemaakt. Op zich is dat ook niet zo slecht, maar dan vraag ik me af of je daar als gemeente wel zoveel geld aan moet financieren, terwijl een heleboel andere verenigingen, en ook kleinere voetbalverenigingen, botje bij botje moeten leggen om een fatsoenlijker kleedhok van de gemeente van de grond te krijgen. Dit voorstel kan daarom onze goedkeuring niet krijgen.

De voorzitter: Dank u wel. Geen van de andere leden? Dan is het woord aan wethouder Tettero.

Wethouder Tettero: Voorzitter, dank u wel. Geweldige unanimiteit, ik had daar eerlijk gezegd op gehoopt. Ik ben er erg blij om, omdat inderdaad een dergelijk majeur iets jammer zou zijn als dat met een 20-19 of, in dit geval, met een 20-18 door de raad zou zijn gekomen, dat is NEC niet waardig en dat is Nijmegen denk ik niet waardig. U hebt gelijk, meneer Preijers, als u zegt dat dit een succes voor Nijmegen kan zijn, maar ook een voorbeeldfunctie voor Nijmegen. Een voorbeeld denk ik dat sport iets verder brengt dan alleen het balletje op het veld of het balletje in de zaal, hoe u maar wil. Dan ben ik meteen bij mw Van Zijll de Jong, zij zegt dat sport en welzijn hier wel erg in elkaar wordt gevlochten, ik denk dat dat nou juist ook de bedoeling is. Sport is een kwestie van welzijn, het is een kwestie van lichamelijk welzijn als u sport, het is een kwestie van geestelijk welzijn, maar het is bovenal een kwestie van maatschappelijk welzijn. Als NEC inderdaad als voetbalclub die verantwoordelijkheid en die langdurige verantwoordelijkheid op zich durft te nemen, dan denk ik dat het goed is dat de gemeente Nijmegen daar als een partner bij aanschuift. Mw Simons zegt dat het onduidelijk en onrijp is, ik heb daar enig begrip bij. Het is natuurlijk, ik heb dat ook in de commissie al gezegd, aangegeven en meneer Van Hooft zegt dat ook en ook meneer Ulijn heeft het daarover, maar in de commissie heb ik ook al geprobeerd daar een antwoord op te geven. Het is natuurlijk zo dat allengs gedurende de onderhandelingen die er waren over de privatisering, overigens een heel normaal patroon binnen het verenigingsleven, een privatiseringssituatie, dat dit beeld ontstond en daar heel lang over gepraat is, met name met partners die daar ook bij betrokken waren en dat konden we nog niet in openbaarheid doen. U weet dat ik getracht heb u daarin mee te nemen, door u ongeveer ook een half jaar geleden heel uitgebreid, zij het in vertrouwen, te informeren over de beweging die gaande was. Als ik vragen beantwoord die nog gesteld zijn, ik denk dat ik er niet al te lang verder bij stil moet zijn, de vraag over het bestemmingsplan, meneer Ulijn en ook anderen die het daarover hebben, lijkt het aan de ene kant ondergeschikt te zijn. Aan de andere kant zegt u dat het weer tevoorschijn komt zodra die subsidie er komt. Het plan is natuurlijk binnen de huidige bestemmingsplangrens, dat moeten we ons goed realiseren. Er is daar een sportaccommodatie en er is daar sport en recreatie aangegeven en daar geldt ook onder, als het percentage van de ingenomen ruimte niet het sportgebruik overtreft, dat er sprake is van er sportgerelateerde activiteiten ook kunnen plaatsvinden. Ik heb in de commissie ook al gezegd dat, als u daar op een gegeven moment situaties krijgt waarin de jeugd, en dat is die belangrijke maatschappelijke schakel vind ik toch, een voetbalveld gaat opmeten om op die manier de Pythagoras, of welke andere stelling ook, in praktijk te brengen, dat wel terdege een sportgerelateerde mogelijkheid is, die daar wordt geboden. Samenwerking, vraagt meneer Hulskorte. NEC doet al aan samenwerking, meneer Hulskorte. Het is niet zo dat op het terrein zelf andere voetbalclubs zullen komen, het terrein zit vol wat dat betreft, want daar trainen er nogal wat, er zijn al heel wat amateur elftallen, plus de jeugd, plus de A1, plus de trainingen die daar moeten worden afgewerkt, maar de samenwerking ten aanzien van andere verenigingen, met name in de steun die NEC daarin toelegt, is al heel erg groot en die samenwerking kan wel terdege.

Dhr Hulskorte: Even ter interruptie. Ik was al volledig op de hoogte, dank u wel meneer Tettero, maar mijn vraag was de accommodatie die gebouwd gaat worden, als die niet gebruikt wordt, kunnen er daar dan ook eventueel amateursverenigingen gebruik van maken?

Wethouder Tettero: Daarvan zeg ik u dus dat hij volledig gebruikt wordt. Als u bedoeld dat de Maartenskliniek bijvoorbeeld, die erin zit, niet alleen van NEC is, dan is het antwoord “ja”. Ook alle andere sportblessures van wie dan ook, en of het dan voetbal of badminton is, om maar wat te zeggen, vissen geeft niet zoveel blessures, maar dat kan ook nog, zij kunnen allemaal daar naartoe, dus dat zal wel meevallen. Nog een vraag over andere amateurs. Enkelen van u merken dat op en doen de suggestie om dat ook aan andere amateurs te geven. Ik wijs u erop dat wij ook bezig zijn met de amateurs van Orion Trekvogels, ik heb daar deze week nog een gesprek weer over om dat in gang te zetten, daar hebt u in uw raad in feite al een beslissing over genomen. We zijn ook bezig met de situatie in Nijmegen-West en ik denk dat, zodra er vanuit de verenigingen inderdaad dit soort initiatieven komen, wij altijd bereid zullen zijn en bereid moeten zijn, denk ik, om dat ook inderdaad te steunen. Het amendement van de PvdA, daar heb ik op zich geen moeite mee, integendeel. Ik denk dat het helemaal ook voldoet aan datgene wat ik ook in de commissie heb toegezegd. Ik zit alleen even met het feit dat voor het zomerreces aan de raad voor te leggen, het vraagt nogal wat bewerkingstijd en ik zou u willen vragen of dat voor het zomerreces aan de commissie mag zijn en dan kan het daarna zijn weg gaan. De weg van college, de commissie en de raad is al bijna een proceduretijd van zo’n twee maanden en we zitten nu al voor februari, dus als ik dat ervan mag lezen, dan wil ik dat graag van harte overnemen. Dank u wel, voorzitter.

De voorzitter: Dank u wel. Ik kijk even of er behoefte is aan de tweede termijn. Meneer Van Vroenhoven, gaat uw gang.

Dhr Van Vroenhoven: Even inspelend op de laatste vraag van de wethouder. Wat ons betreft is een commissiebehandeling voor de zomer ook zeer adequaat.

De voorzitter: Dank u wel. Ik geef het woord aan meneer Hulskorte.

Dhr Hulskorte: Mevrouw de voorzitter, ik ben blij dat de wethouder min of meer toegezegd heeft dat de accommodatie, die gebouwd gaat worden, gebruikt kunnen worden door amateurverenigingen, eventueel in overleg met NEC uiteraard.

De voorzitter: Oké, dank u wel. Dan sluit ik de beraadslagingen en gaan we over tot stemming. Op de eerste plaats over het amendement.


AMENDEMENT: ‘Aanpak Amateurcomplex Goffert’
(1ste indiener: T. van Vroenhoven PvdA)

De gemeenteraad van Nijmegen, bijeen in vergadering op 30 januari 2002, Overwegende dat:
De Raad in staat moet zijn vast te stellen of de vooraf gestelde beleidsdoelen en beleidseffecten bij dit project acceptabel en realistisch zijn;
En in staat moet zijn te controleren of die doelen en effecten na een afgesproken periode ook daadwerkelijk zijn gerealiseerd.
Besluit
Toe te voegen aan beslispunt vijf (vijfde bolletje):
'... en de Raad de kaderovereenkomst met daarin opgenomen de doelstellingen en de gewenste beleidseffecten van het project vóór het zomerreces 2002 ter goedkeuring voor te leggen
en gaat over tot de orde van de dag.


Wil degene die tegen dit amendement is zijn hand opsteken? Dat is niet het geval, dan is deze met algemene stemmen aangenomen.
We gaan over tot stemming over het voorstel zelve. Is er behoefte aan stemming? Dat is niet het geval, dan is het voorstel met algemene stemmen aangenomen.

Mw Van Zijll de Jong: Mevrouw de voorzitter, wij zijn tegen het voorstel.

De voorzitter: Neemt u me niet kwalijk, dan is het voorstel aanvaard, met de stem van mw Van Zijll de Jong daartegen. Dank u wel, dan gaan we door naar het volgende agendapunt, dat is agendapunt 11. [...]

 
Notulen van de vergadering van de raad van de Gemeente Nijmegen d.d. 30 januari 2002; pag. 22-26 (gedeeltelijk)
 
 
meer informatie...
 

Edited by RE terug vervolg